DEL

Er du en af de bilejere, der går meget op i bilernes tekniske kunnen så har du på det seneste manglet en del. Det er jo ikke ligefrem fordi producenterne har sprøjtet den ene bil efter den anden ud fra samlebåndene, hvor det tekniske er i højsædet. Så er det godt, at japanske Subaru vil det anderledes. Her er der – uanset model – garanti for en bil med en masse tekniske finurligheder, hvor selv de mest kræsne tekniknørder lige bliver nødt til at læse på lektien, så de kan deres stof til topkarakter henne i klubben. Og nu er der nyt på asfalten fra Subaru, som med den nye Impreza er klar i mellemklassen med mærkets billigste bil.

Subaru Impreza er masser af sikkerhed

Subaru vil være verdens mest sikre bilmærke, og det mål ligger ikke så fjernt. Alle modeller har scoret topkarakter for sin sikkerhed både hjemme i Japan og her i Europa, og i lighed med de øvrige modeller fra Subaru har den nye Impreza en yderst effektiv nødbremse. Japanerne har udviklet et sikkerhedssystem der hedder EyeSight som indeholder auto-opbremsning, adaptiv fartpilot, varsel for igangsætning af køretøjet foran, aktiv vognbaneassistent, slingrealarm, anti-kollisionssystem og speederstyring. Dermed er Subaru altså også med helt fremme og tilbyder væsentligt sikkerhedsudstyr som standard, hvor flere andre mærker tager sig godt betalt for den slags. 

Subaru Impreza til fornuftige penge

Et videre kig på standardudstyrslisten for den nye Impreza viser, at du egentlig ikke behøver mere udstyr for at have en komplet bil som er virkelig veludstyret. Et er det føromtalte EyeSight, men hvor mange bilmærker har for eksempel sådan noget som el-opvarmet bagrude med timer – som standard, vel at mærke? Eller hvad med defroster på for- og sideruder? Fjernbetjent åbning af bagagerum? Et antiudskridningssystem og elektronisk håndbremse med knap til Hill Hold? Det har Subaru alt sammen som standard i den nye Impreza. Dermed er prisen, der starter ved 274.000 kr, egentlig ganske fornuftig. 

156 hk er det rigtige til Subaru Impreza

Testbilen her er en variant med en toliters boxermotor med 156 hk. En Subarumotor har altid cylindrene placeret sådan at de “bokser” mod hinanden – deraf navnet “boxermotor.” Jeg har tidligere kørt Impreza med 115 hk fra en 1,6 liters motor, og den er der ikke meget spræl i. Og efter nogle dage bag rattet i bilen her, må jeg blankt erkende, at den motorvariant er den helt rigtige til en Impreza. Til daglig pendling går det hele godt i spænd, og fylder jeg bilen op med tre børn, lillemor og jeg selv har den stadig godt med overskud. Også ved 130 km/t på motorvejen, hvor motoren dog brummer en del, men slet ikke så det er uudholdeligt. 

Subaru Impreza med super godt CVT-gear

Testbilen har egentlig trinløst automatgear som er forkortet CVT. Japanerne ved imidlertid at vi europæere ikke er så begejstrede for de her trinløse gearkasser, så Subaru har indlagt syv faste trin i gearkassen så transmissionen føles som en syvtrins automatgearkasse af den traditionelle type. Det virker ganske fint i praksis. Du skal bare træde hårdt på speederen. Ved moderat acceleration holder den omdrejningstallet på et fast niveau mens farten går op, og jeg kan sige det helt klart, at denne CVT-gearkasse uden sidestykke er det bedste CVT-gear jeg nogensinde har kørt med.

Subaru Impreza med skuffende forbrugstal

Til forskel fra den forrige Impreza så er den nye blevet lidt længere og en smule bredere. Samtidig har japanerne også gjort den lavere end forgængeren, hvilket umiddelbart skulle betyde mindre plads på bagsædet. Sådan er det ikke gået. Ingeniørerne har nemlig sænket bagsædet en smule så der er blevet mere plads til bagsædepassagererne i den nye Impreza. Jeg kan med mine 186 cm nemt sidde på bilens bagsæde, hvor der er fint med plads til benene og i loftshøjden. Desværre er alt omkring den nye Impreza ikke rosenrødt, og omkring det forbrugsmæssige stikker det helt af. 15,2 på papiret på en liter 95 oktan er ganske enkelt for lidt. Mit gennemsnitlige forbrug ved 650 km blandet kørsel er 10,9 km/ltr, hvilket bare slet ikke er godt nok her i 2018. Men bortset fra forbruget så er der med den nye Subaru Impreza niche for alle pengene.  

Subaru Impreza 2,0i Active

Pris: Denne bil kr. 363.880,- Impreza fås fra kr. 273.880,-
EU-miks: 15,2 km/ltr.
Motor: 2.0 liter, boxermotor. Fire cylindre, benzin
Ydelse: 156 hk ved 6.000 omdr./min.
Moment: 196 Nm ved 4.000 omdr./min.
Topfart: 205 km/t
0-100 km/t: 9,8 sek.
Køreklar vægt: 1.379 kg
Tilladt anhængervægt: 1.200 kg m bremser – 650 kg uden bremser
Bagagerum: 385/1.310 liter
Længde/Bredde/Højde: 4.460/1.775/1.480 mm

Kommentarer