DEL

For mange er 2030 langt ud i fremtiden, men fremtiden er lige om lidt, hvis man skal nå sit ambitiøse mål om til den tid, at have bortelimineret trafikdrab. Derfor har japanske Subaru etableret et samarbejde med SoftBank Corp. baseret på anvendelsen af avanceret mobil kommunikation til styring af helt eller delvis automatiseret kørsel.

Subaru har sat sig som mål, at i 2030 skal intet menneske miste livet i et trafikuheld, som involverer en ny Subaru, hverken bilens fører og passagerer eller andre trafikanter, herunder også fodgængere og cyklister. Den ambition skal realiseres gennem anvendelse af femte generations mobil telefoni (5G) og være baseret på C-V2X standarder, som linker køretøjer til en række elementer, herunder andre køretøjer, transport-infrastruktur, netværk og ikke mindst fodgængere.

Allerede denne vinter igangsættes det praktiske arbejde på Subaru Test & Development Center i japanske Hokkaido. Det inkluderer opbygningen af et 5G-miljø med specifikationer, der foruden 2-CVX også kan håndtere de første 5G-præstationsniveauer og netværks funktioner, i overensstemmelse med LTE-standarden. 

Når det er på plads, går man i gang med regulære forsøg relateret til køre-assistent systemer og automatisk virkende selvkørende teknologier.

I øvrigt har Subaru længe været langt fremme i skoene med avancerede sikkerhedssystemer som eksempelvis EyeSight, der styrer det automatiske nødbremsesystem og i praksis har medvirket til, at antallet af påkørsler er faldet med hele 84 procent.

Kommentarer