DEL

Kan du huske SsangYong? Det koreanske bilmærke, der pludselig indfandt sig i Europa med eller uden Mercedes-Benz motorer, hvilket aldrig sådan rigtig blev klarlagt? I mine kredse kaldte vi SsangYong for “Sarah Young” med et lettere hø hø efterfølgende, velvidende, at Sarah Young i mine teenageår var en amerikansk pornostjerne med nogle – efter datidens normer – kæmpe attributter. SsangYong bilerne var dengang også kæmpestore, med gyngehesten Rodius og søsteren Rexton som de mest kendte på vore breddegrader. Uden at gå alt for meget i detaljer, kan jeg fortælle, at SsangYong forlod os med finanskrisens indtog, da importøren kunne se på sine salgstal, at tiden var ovre for de store biler, der for manges vedkommende havde fået skåret et hul i taget med en afgiftsbesparelse for øje, fordi den nu var en camper. Fra 2007 var det bare ikke længere nogen fidus for os danskere, da der kom en afgiftsomlægning som ikke tilgodeså den slags tiltag.

Størrelsen er lige i skabet

SsangYong var væk fra Danmark i en årrække og har vel dybest set ikke været savnet. Ikke desto mindre er mærket nu igen at finde her i landet, hvor en ny importør har lovet fuldt modelprogram på det danske marked. Første model i ringhjørnet er den lille SUV Luvi, som faktisk slet ikke hedder Luvi, men Tivoli. Det navn er der imidlertid en dansk forlystelsespark som har patent på her i landet, og da den danske importør og forlystelsesparken ikke kunne finde fælles fodslag måtte man så finde på et nyt navn og valget faldt på det mundrette Luvi som står for Leisure utility vehicle inspired, hvilket vi kan oversætte til “en bil inspireret af fritid”. Størrelsesmæssigt sidder den lige i skabet med en længde på lidt over fire meter og en pæn frihøjde, hvor den er høj nok til at man stiger ind i den og ikke ned i den – præcis som flere og flere af os gerne vil have det.

Bider Suzuki Vitara i haserne

Som et af de første medier i Danmark er biltesteren.dk blevet bedt om at teste fritidsbilen Luvi, og overordnet er det en ganske fin bil. Det vender jeg tilbage til. Det skriger til himlen, at det er Suzuki Vitara den vil bide i haserne, men man kommer aldrig foran ved at gå i de andres fodspor. Den minder ganske enkelt alt for meget om en Vitara, men Luvi er bare en pæn sjat dyrere, hvilket får min kæde til at hoppe af. Jeg tror ganske enkelt SSangYong scorer et gigantisk selvmål her. Det har aldrig før givet succes at komme ind på et i forvejen svært marked, hvor nærmeste konkurrent, som faktisk sælger ganske godt, er billigere end det produkt, du prøver på at få succes med. Konkret koster testbilen her 273.875 kroner, hvilket er mere end 11.000 kroner mere end hvad en tilsvarende Suzuki Vitara koster. Og tænk så lige fem år frem i tiden: Hvilken bil får du mest for, hvis du skal handle ny bil? En brugt Suzuki Vitara eller en brugt Ssang Yong Luvi?

Ganske fin kabine

Bag rattet er noget af det første jeg bider mærke i, at rattet kun kan justeres op og ned. Det kan altså ikke justeres ind eller ud. Til gengæld er rattet af kunstlæder, og der er faktisk også en knap der indikerer, at jeg kan få varme i rattet. Her scorer Luvi point, for det er faktisk en ganske fed feature med varme i rattet på en kold vinterdag. En pænt integreret syvtommer touchskærm pryder Luvis midterkonsol, og der er endda tale om en absolut brugervenlig en af slagsen. Menuerne er simple og efter en ganske kort tilvænningsperiode sidder det hele i fingrene. På ét punkt er jeg pludselig tilbage omkring finanskrisens indtog, for jeg bider mærke i, at belysningen i for eksempel klimaanlægget har røde og blå pærer som giver det lys der skal være i for at vi kan se det i mørke. Dét er noget alle de andre bilproducenter gik væk fra for mange år siden.

Glem automatgear i Luvi

Pladsmæssigt er den vældig fin. Jeg er 186 cm høj og kan sagtens sidde både bag rattet og på bagsædet uden at føle mig klemt inde i bilen. Når jeg kører i den bider jeg mærke i, at Luvi er letkørt. Den manuelle sekstrins gearkasse er en fornøjelse og den passer godt til den 115 hestes motor, at jeg faktisk ikke tror, det er nogen særlig god idé, at smide de næsten 50.000 kroner det koster at få automatgear i din Luvi. Egentlig vil jeg mene, at Luvi kører som en typisk mindre SUV. Styringen er måske en kende doven og der er ingen forskel om jeg kører den i Sport, Comfort eller Normal. Affjedringen er tung som en elefant, men det gør ingenting i en bil af denne kaliber. Forbrugstallet er opgivet til 23,8 km/ltr. Det kunne jeg ikke helt ramme, men de 20,3 km/ltr jeg landede på, er også godkendt. Og så tilbage til mit spørgsmål om hvilken bil du får mest for i en byttehandel efter fem år, Vitara eller Luvi? Svaret er så indlysende, at det absolut kun kan være en Suzuki Vitara.

SsangYong Luvi 1,6 Free MT 2WD

Pris: Denne bil kr. 273.875. Luvi fås fra kr. 203.875
EU-miks: 23,8 km/ltr.
Motor: 4-cylindret turbodiesel
Ydelse: 115 hk ved 3400 omdr./min.
Moment: 300 Nm ved 1500 omdr./min.
Topfart: 175 km/t
0-100 km/t: 11,0 sek.
Længde/Bredde/Højde: 420/180/160 cm

Kommentarer