DEL

Skodas absolutte bestseller, Octavia, er blevet endnu mere dynamisk og effektiv med introduktionen af den nye trecylindrede 1,0 TSI turbomotor med 115 hk og et pænt lavt brændstofforbrug. Det betyder desværre, at Skoda siger farvel til den ellers ret lækre 1,2 motor som Volkswagen-koncernen har anvendt som motor i en lang række biler de seneste år. Koncernen har imidlertid set skriften på væggen, og fundet ud af, at den nye motor på 999 cm3 er langt billigere at producere end den ellers så stabile 110 hestes 1,2’er.

Ikke de store forventninger

Skoda Octavia Combi – Combi står for stationcar i Skodas verden – er den sidste bil fra koncernen, der nu fås med den nye motor. Tidligere har VW, Audi og Seat fået den installeret i flere af deres biler. Jeg har før haft det sådan, når jeg tester trecylindrede motorer, at jeg tit konkluderer efter testen, at motoren egentlig er reel nok og som oftest passer til bilen – omend den næsten altid lyder som en symaskine på hårdt arbejde i gang med at stikke nålen i et tykt stykke stof. Jeg er derfor ret sikker på, at sådan bliver det også i den relativt store Skoda Octavia Combi.

Pænt overrasket

Det viser sig dog hurtigt, at jeg må æde mine ord i mig. Octavia Combi er ingen symaskine på overarbejde. Det hele spiller sammen i en større enhed, der gør at jeg faktisk bliver pænt vild med den nye motorkonstruktion her i Octaviaen. Det kan godt være, at den 1,2 motor, som nu er fortid for flere og flere biler, blot har 110 hk og den nye her har 115. Det er ikke her, jeg mærker nogen forskel. Det gør jeg til gengæld på momentet, hvor den ikke uvæsentligt har fået hele 25 flere newtonmeter så den nu trækker med 200 Nm. Den er ingen raket på en motorvejsrampe, men den når alligevel fra 0 til 100 km/t på under 10 sekunder, hvilket langt de fleste nok finder ganske fint.

Ret flot forbrugstal

Jeg er især vældig imponeret over, hvor lave omdrejninger den ligger med ved 130 km/t. Tit er det sådan i biler med tre cylindre, at der er en del motorstøj ved høj fart. Sådan er det ikke i Skodaen her. Forbrugsmæssigt lover tjekkerne, at den kan køre 22,2 km på en liter benzin. Det kan den selvfølgelig ikke i praksis. Jeg har kørt 20,3 km i snit på en liter 95 oktan, hvilket jeg vil betegne som mere end tilfredsstillende. Der er altså tale om en regulær sparegris fra Skodas side. Og så har jeg i øvrigt kun roser til overs for den manuelle sekstrins gearkasse.

Lidt gammeldags

Sådan rent interiørmæssigt, kan man godt se, at Octavia i den nuværende form er ved at se lidt aldrende ud. Det er også derfor Skoda snart er klar med den faceliftede Octavia. Men lige i tilfældet her, gør det egentlig ikke det store, at den ikke har de nyeste features. Jeg er på det hold, der for eksempel foretrækker VW-koncernens gamle måde at tilbyde fartpiloten på – altså der, hvor den sidder i en stilk på siden af ratstammen og ikke som det er nu, hvor den betjenes i rattet. Og lige i tilfældet her, er den faktisk som i de gode gamle dage. Octavia Combi med tre cylindre holder, gammeldags eller ej.

Skoda Octavia Combi Style 1,0 TSI

Pris: fra kr. 214.000.-
EU-miks: 22,2 km/ltr.
Motor: 1,0 R3
Ydelse: 115 hk ved 5500 omdr./min.
Moment: 200 Nm ved 2000 – 3500 omdr./min.
Topfart: 202 km/t
0-100 km/t: 9,9 sek.
Bagagerum: 605 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 4659/1814/1465 mm

Kommentarer