DEL

Officielt bliver den først præsenteret på den store internationale biludstilling i Paris om en måneds tid, men allerede nu frigiver Skoda de første billeder af den nye tjekkiske stolthed, Kodiaq. Navnet stammer fra den brune bjørn i Alaska, og platformen bilen bygges på stammer fra søsterbilen VW Tiguan, som for nylig blev lanceret i en kortere udgave med fem pladser, men som også snart skulle kommen med en variant med plads til syv personer.

Trailerassistent og adaptiv fartpilot

Skal campingvognen bakkes på plads med den nye Kodiaq er der for første gang nogensinde i en Skoda mulighed for at få hjælp fra en særlig trailer-assistent, der simpelthen aktivt går ind og hjælper med at bakke, så det ser ud som om du bare har styr på det pjat. Der er også mulighed for indbygget internetadgang via bilens infotainmentsystem, ligesom Kodiaq også kan bestilles med adaptiv fartpilot og head-up-display, som vi kender det fra en del andre mærker efterhånden.

Nyudviklet sove-nakkestøtte

En anden smart finesse der kan bestilles til den nye Skoda Kodiaq, er noget så gængs som et tæppe. Det er ikke et tæppe som vi har liggende hjemme i stuen, men derimod sådan et tæppe der beskytter bagkofangeren mod ridser og skrammer, hvis du laster bilen med for eksempel materialer fra byggemarkedet, eller antikviteter fra loppemarkedet. Som om det ikke er nok, udstyres Skoda Kodiaq også med en kamerafunktion, der gør det muligt for føreren af bilen, at se, hvad der sker rundt om bilen. Og sidst, men absolut ikke mindst, fremhæver Skoda selv et sæt nyudviklet nakkestøtter til bagsæderne, der skulle være mere praktiske for de passagerer, der gerne vil sove lidt på farten.

Velkendte VW-motorer

Bag den ret så flotte front finder vi i første omgang to dieselmotorer og tre benzinvarianter. Alle fem velkendte motorer fra Volkswagen. Den største er en 190 hestes TDI-motor, mens den mindste er en variant med 125 benzin-hk. Fælles for alle fem er, at de er udstyret med turbo og har fire cylindre og et kæmpe bagagerum med plads til mellem 720 og 2065 liter. Helt i tidens ånd får alle benzinmotorer cylinderfrakobling, så de kun kører på to cylindre når behovet ikke er større. Indstigningsmodellen har forhjulstræk og seks manuelle gear som standard, og så kan der ellers tilkøbes firehjulstræk, adaptive støddæmpere og DSG-automatgear eller dobbeltkobling, hvis der er ønsker om den slags.

Uvis startpris

Den danske Skoda-importør forventer Kodiaq til Danmark i begyndelsen af det nye år. Priserne er ikke på plads endnu, men rygter i den danske motorbranche siger, at den billigste variant nok kommer til at koste lidt over 300.000 kroner. Holder den pris stik, bliver Kodiaq markant billigere end VW Tiguan, og så kan det godt være, at VW kommer til at tabe markedsandele.