DEL

Den nye SUV fra Skoda får tjekkernes nyeste designsprog med dynamiske og skarpe linjer. Skoda mener selv, at den nye SUV vil tiltale såvel mænd som kvinder, der har en aktiv livsstil og ønsker en rummelig familiebil, der forener flot design og praktiske egenskaber. Karoq er 4.382 mm lang, 1.841 mm bred og 1.605 mm høj.

Dermed er Karoq hele 160 mm længere end Yeti, og da den samtidig har en akselafstand på 2.638 mm er det en særdeles rummelig SUV. Der er 69 mm mere knæplads på bagsædet i forhold til Yeti. Karoq har desuden et bagagerum på 521 liter, som øges til 1.630 liter, når bagsædet fældes frem.

Bagsædet er der noget helt særligt over i Karoq. Den kan nemlig fortsat fås med Yetis praktiske VarioFlex-bagsædesystem, hvor de tre bagsædepladser kan indstilles individuelt eller tages helt ud. Dermed kan bagagerumspladsen varieres fra 479 liter til 588 liter med sæderne i brug, og når de bliver taget ud, er der et varerum på hele 1.810 liter.

Udstyr: 100 procent digitalt instrumentpanel og fuld LED-forlygter

Karoq enten har eller vil kunne fås med alt det nyeste udstyr. Således bliver Karoq den første Skoda, som fås med 100 procent digitalt instrumentpanel, der kan tilpasses efter førerens individuelle ønsker med for eksempel klassiske instrumenture, visning af vejskilte, rutekort eller bare et minimum af informationer.

Fuld LED-forlygter, som blev introduceret med den nye Octavia og den store SUV Kodiaq, bliver også en mulighed. I fuld LED-forlygter har både køre-, nær- og fjernlys det klare og energibesparende LED-lys. Ligeledes er der mulighed for LED-lys i kabinens paneler, for Karoq fås med LED ambiente lightning. Blandt de mange praktiske løsninger er muligheden for el-bagklap med virtuel pedal, så den kan åbnes ved at stikke en fod ind under bagkofangeren, ligesom Karoq kan fås med et elektrisk anhængertræk, der frigøres med et tryk på en knap i bagagerummet.

Sikkerhedsudstyret er også i top. Karoq kommer med en frontassistent med fodgængerbeskyttelse, så den kan nødbremse bilen, hvis man ikke reagerer i tide på såvel forankørende trafik som fodgængere. Derudover vil Karoq kunne fås med en parade af assistentsystemer som for eksempel dynamisk fartpilot, der sørger for at holde sikker afstand til forankørende biler, og Traffic Jam Assist, der automatisk holder banen, bremser og accelererer ved køkørsel. Ligeledes kan der tilvælges udstyr som vejbanebaneassistent, vejskilteassistent og Trailer Assist. Sidstnævnte hjælper med at bakke en trailer på plads, mens man justerer retningen med knappen til el-sidespejlene.

Motorer: Op til 190 hk og 2.000 kg anhænger

Karoq stiller med to TSI-turbobenzinmotorer og tre TDI-turbodieselmotorer, som alle er stærke og økonomiske. 1.0 TSI har 115 hk, 1.5 TSI ACT har 150 hk, 1.6 TDI har 115 hk, og 2.0 TDI har henholdsvis 150 hk eller 190 hk. Den mest økonomiske benzinmotor er 1.5 TSI ACT med automatisk cylinderfrakobling, som kører op til 19,6 km/l i henhold til EU-normen, mens dieselmotoren 1.6 TDI mestrer helt op til 22,2 km/l.

Alle motorer fås med et 7-trins DSG-automatgear, men i topmodellen 2.0 TDI 190 hk er det standardudstyr sammen med 4×4. Den vil kunne trække en anhænger på op til 2.000 kg. Derudover kan 1.5 TSI ACT og 2.0 TDI 150 hk fås med 4×4.

Med 4×4 kommer Karoq frem i terræn, hvor andre biler må give op, ligesom offroad-funktionen, der er ekstraudstyr, får SUV’en trygt op og ned ad af stejle op- og nedkørsler. Fra udstyrsniveauet Ambition og op kan Karoq 4×4 desuden fås med dynamisk chassiskontrol, hvor man kan vælge mellem køreindstillingerne Comfort, Standard og Sport.

De danske priser på Karoq bliver fastsat ved introduktionen i januar 2018.

Kommentarer