DEL
Skoda Karoq forfra

Den nye Skoda Karoq er fætter til Seat Ateca. Fætter er måske endda lidt for billigt købt, for de to biler er så ens, at de nærmere burde betegnes som tvillinger. Bilerne er nøjagtig lige store og de deler pænt meget teknik, da begge bilmærker er ejet af den tyske VAG-koncern. Dengang Seat Ateca kom på markedet var jeg meget imponeret af det nye spanske vidunder – det er jeg egentlig stadig, men efter at have kørt den nye Skoda Karoq til den internationale præsentation på Sicilien tilbage i oktober 2017, og nu herhjemme i nogle dage på danske plader, må jeg konstatere, at af de to biler, så er det Karoq som imponerer mig mest.

Skoda Karoq med stilsikker front

Umiddelbart ligner de to biler også hinanden ret meget på det ydre look, men står de side om side er der naturligvis forskel på de to. Hvor Seat Ateca måske godt kan se lidt småkedelig ud på fronten, er der anderledes spræl over Skoda Karoq, der i lighed med storebror Kodiaq, har fået den nye stilsikre forende fra Skoda, hvor forlygterne er todelte. Der er delte meninger om, hvorvidt det er go eller no go med den nye lygtestruktur. Jeg er tilhænger. Jeg synes, at den nye front klæder Skoda, og jeg håber, at de kører stilen videre efterhånden som de nye modeller kommer fremadrettet. Skoda Karoq har i øvrigt udvidet fodgængerbeskyttelse på fronten, hvilket er kraftigt medvirkende til, at bilen har fået de maksimale fem stjerner hos Euro NCAP for sin sikkerhed.

Skoda Karoq med klassisk kabine

Inde i kabinen føler jeg mig med det samme hjemme. Kabinen er så stokkonservativ som Audi var engang, hvilket jeg mener absolut positivt. Du ved med det samme, hvad de forskellige knapper er til, og så er infotainmentskærmen lige så nem at betjene som en gammeldags fastnettelefon. Skoda Karoq har adaptiv fartpilot, hvor systemet selv holder passende afstand til forankørende. Det har – mig bekendt – ingen af konkurenterne. Det tiltaler mig i øvrigt, at fartpiloten er en stilk på ratstammen og ikke blot en knap på rattet. Bliv endelig ved med det, Skoda. Noget andet som Skoda Karoq tilbyder er automatisk op- og nedblænding af lys. Sæt den på lang lys altid – så blænder den selv ned og op igen efter behov.

Skoda Karoq med perfekte motorkonstruktion

Motormæssigt er testbilen her udstyret med den nye 1,5 liters turbobenzinmotor fra VW-koncernen med 150 hk og en syvtrins DSG-gearkasse. Bilen har desuden ACT, Active Cylinder Technology, som kort fortalt går ud på, at den automatisk frakobler to af de fire cylindre når der ikke er behov for at have alle fire i gang. Det er for eksempel ved kørsel ned ad bakke eller i roligt tempo på en skovvej, og frakoblingen sker uden, at jeg som fører bemærker noget. ACT er direkte medvirkende til, at bilen på papiret har et gennemsnitligt forbrug på 17,9 km/ltr, hvilket jeg dog ikke helt kan ramme. Men med et forbrug på 15,6 km/ltr efter små 800 km blandet kørsel er mit forbrug bestemt godkendt.

Skoda Karoq med snævert modelprogram

Desværre så er der også noget omkring den nye Skoda Karoq som er knap så godt, og det er omkring det danske modelprogram. Nøjagtig som det var – og stadig er – med den større Kodiaq så kan den for det første kun bestilles her i landet i den høje udstyrsvariant, Style. Der er således hverken Active eller Ambition, hvilket gør, at prisen hurtigt ryger i vejret. Bilen her har en indstigningspris på 361.000 kroner, hvilket måske er lige i overkanten. Du vil jo gerne have sådan noget som bluetooth, navigation, bakkamera og måske endda også panorama soltag, og så er du allerede et godt stykke over 400.000 kroner. For det andet er der for nuværende ekstrem lang ventetid på en Skoda Karoq – alt afhængig af bilens sammensætning kan der være et helt års ventetid, hvilket måske får nogle til at kigge efter andre bilmodeller. Det er synd for Skoda, for med Karoq har de en bil der er blandt de absolut mest helstøbte crossovers på det danske bilmarked.

Skoda Karoq Style 1,5 TSI ACT

Pris: Denne bil: kr. 438.667,- Karoq fås fra kr. 319.000,-
EU-miks: 17,9 km/ltr.
Motor: Fire cylindre med act (cylinderfrakobling), turbobenzin
Ydelse: 150 hk ved 5.000 omdr./min.
Moment: 250 Nm ved 1.500 omdr./min.
Topfart: 203 km/t
0-100 km/t: 8,6 sek.
Køreklar vægt: 1.393 kg
Tilladt anhængervægt: 1.500 kg m bremser – 690 kg uden bremser
Bagagerum: 521 liter
Længde/Bredde/Højde: 4.382/2.025/1.603 mm

Kommentarer