Skatteministeriet forhindrer grøn omstilling

Elbilister med eget solcelleanlæg straffes nu ekstra fordi Skatteministeriet ikke vil sætte sig ordentligt ind i tingene. 

Der er nu en ekstra regning på vej til danskere, der har valgt at gå forrest i den grønne omstilling. Der har hidtil været to operatører i Danmark der har tilbudt en løsning på refusion af elafgift købt via elnettet til elbilister der har solcelleanlæg og lader hjemme. De to selskaber er mastodonten Clever, og det, for nogle, mindre kendte selskab Looad. Clever har to løsninger; den ene er Clever Box som er refusion, og den anden er flatrate produktet Clever One, hvor Looad har deres Looad Connect.

I alle tre tilfælde har det været et krav at operatøren også er el-leverandør, for at have det fulde omfang af leveringen, og adgang til data fra Datahub. Løsningen har så været, at man har opgjort elforbruget til opladning via MID-måleren i ladeboksen i samme intervaller som summationsmåleren i huset overfører til Datahub, altså time for time.

Metoden var således forholdsvis enkel, da pålidelige data har været tilgængelige, man har taget det mindste tal tilgængeligt af det der er ladet på ladeboksen og det der er købt via elmåleren, to eksempler her:

– Man har ladet 10 kWh, og købt 5 kWh og ville således være berettiget til refusion af 5 kWh

– Man har ladet 10 kWh, og købt 13 kWh og ville således være berettiget til refusion af 10 kWh.

Dette har været en længe efterspurgt løsning fra de mange elbilister der også har solceller på taget, i en del tilfælde også små solcelleanlæg der er installeret for at opfylde energirammeberegningen ved nybyg, hvor der heller ikke er et realistisk bidrag til opladning af en elbil. Derudover er der mange, der har investeret i solceller indenfor de senere år, med forventning om at løsningerne ville være til stede.

Den 28. oktober 2024 bliver der så stillet et meget relevant spørgsmål i skatteudvalget, spørgsmål 44 *1, dette spørgsmål besvares af Skatteministeriet, hvori der citeres:

”Årsagen er, at opladningen i disse tilfælde ikke udelukkende er sket med elektricitet, hvoraf der er afregnet elafgift. Det er således ikke muligt at dokumentere, i hvilket omfang der er anvendt elektricitet til opladningen, hvoraf der er afregnet afgift.”

Dette er direkte i strid med den løsning som de to operatører har brugt, i Clevers tilfælde i flere år, og hos Looad siden 1. juni 2024, selvom løsningen minder meget om den reform der er fremsat af EU kommissionen *2, og refereret af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet den 14. marts 2023, og pilotprojektet med serielle elmålere som for nogle år siden blev kørt af Dansk Energi og Energinet *3
Der tales i svaret fra Skatteministeriet også om finansiering for at lave en ordning for elbilister med solceller, selvom de selvsamme elbilister ville have fået refusionen hvis ikke de havde investeret i solceller.

Det bliver spændende at følge udviklingen, om Skat og Skatteministeriet vil være åbne for dialog, og om ladeoperatørerne sammen kan finde en løsning, så man også kan få lige vilkår for at have elbil, selvom man har solceller. Endnu værre bliver det når den nuværende refusionsordning udløber, så vil skellet bliver endnu større, fordi der er en gruppe med el baseret opvarmning som allerede har reduceret elafgift, og derfor ikke har brug for de komplekse refusionsordninger.

 

*1 https://www.ft.dk/samling/20241/almdel/SAU/spm/44/svar/2086643/index.htm

*2 https://www.kefm.dk/aktuelt/nyheder/2023/mar/eu-kommissionen-har-praesenteret-en-elmarkedsreform-

*3 https://energinet.dk/media/52tpkk2p/afrapportering-af-pilotprojekt-om-serielle-operatrmlinger-endelig-version.pdf

Del artikel

Har du også læst?