DEL

For blot 200.000 er du virkelig godt kørende i en Seat Leon ST. ST er modelbetegnelsen for stationcar. Smider du 58.000 mere efter den, får du varianten med “Style” til efternavn, og så kan du blære dig med en ret så omfattende ekstraudstyrspakke. Den indeholder blandt andet flotte kromdetaljer og lidt læder hist og her – og så er den udstyret med koncernens lækre DSG gearkasse, der skifter ultra præcist, og gør det til en sand fornøjelse at køre bilen. Faktisk er du så godt kørende, at der ikke er nogen synderlig grund til at begynde at kigge på en VW Golf som mange jo har for vane at gøre i netop denne klasse.

Vinderen i Golf-klassen

Motormæssigt kan Seat Leon ST ikke direkte sammenlignes med en VW Golf variant, da den 110 hestes 1,2 liters turbobenzinmotor ikke findes i modelprogrammet hos VW Golf, men da der er så mange andre faktorer der spiller ind, tøver jeg ikke med at kalde Seat Leon ST for en vinder i Golf-klassen. Den firecylindrede motor er meget støjsvag. Selv ved høj hastighed på motorvejen er jeg imponeret over det lave støjniveau. Der er ingen nævneværdige vibrationer fra motoren, hvilket især er godt for dig der skal pendle langt.

Imponerende bundtræk

Jeg indrømmer gerne, at jeg var en smule betænkelig inden jeg tog den første testtur i bilen her. Er de 110 hk nok? Hvordan er komforten, og er der plads nok i bilen? Men jeg blev hurtigt sat på plads. Ikke alene kan jeg fortælle, at de 110 heste passer ganske fint til denne variant, hvor den faktisk udnytter dobbeltkoblingsgearet til fuld tilfredshed. Bundtrækket er nærmest et kapitel for sig, for det tiltaler mig voldsomt, at drejningsmomentet på 175 Nm allerede er der ved 1400 omdrejninger og at det holder moment helt frem til 4000 omdrejninger. Her skal vi jo samtidig huske på, at testbilen rent faktisk bærer rundt på en benzinmotor selv om den faktisk opfører sig som en diesel. Forstået på den gode måde.

Med aner til Audi

Komfortmæssigt er den også super godt med. Jeg sidder perfekt bag rattet, og selv om rattet er noget spartansk udformet, hvor jeg gerne så et mere maskulint et af slagsen, så tiltaler det mig, at jeg både kan justere det op og ned samt ind og ud. Armlænet kan jeg også indstille i lige præcis den stilling, jeg ønsker – hvilket bestemt heller ikke er noget alle bilproducenter tilbyder. Jeg er også ret vild med den lækre instrumentering, der minder ekstremt meget om det vi kender fra søstermærket Audi. Musikanlægget spiller drøngodt og jeg er glad for, at infortainmentsystemet har dansk brugermanual.

Ganske pænt forbrugstal

Forbrugsmæssigt siger de officielle tal fra VW-koncernen, at Seat Leon ST kan køre 20,4 km/ltr ved blandet kørsel. Det har jeg ikke kunnet få den til. Mit snit efter 669 km siger 17,0 km/ltr, hvilket må siges at være ganske pænt. Skal jeg fortsætte med roserne, så er det store bagagerum på hele 587 liter værd at bemærke. Og så er jeg også nødt til at fremhæve testbilens forlygter. Godt nok er det ekstraudstyr, men Full-LED er bare så fedt at bruge. Det giver et ekstremt godt lys ved mørkekørsel, at merprisen på 20.000 kroner er givet ganske godt ud.

Seat Leon SW Style 1,2 TSI

Pris: kr. 306.756.- Leon SW fås fra kr. 200.280.-
EU-miks: 20,4 km/ltr.
Motor: 110 hk – fire cylindre turbobenzin
Ydelse: 110 hk ved 4600 – 5600 omdr./min.
Moment: 175 Nm ved 1400 – 4000 omdr./min.
Topfart: 194 km/t
0-100 km/t: 10,1 sek.
Bagagerum: 587 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 454/182/145 cm