DEL
Seat Leon ST forfra

Du kender det helt sikkert godt; du er på vej ud af døren med mobilen i hånden, og i det samme kommer du i tanke om, at du har glemt at lade den op. Du leder efter ladekablet, for du kan ikke lige huske, hvor du sidst har lagt det. Har en af ungerne snuppet det? Er kablet mon ude i bilen eller hænger det i en stikkontakt et eller andet sted og griner ad dig? Den situation kommer du ikke ud for, hvis din bil er den seneste udgave af Seat Leon ST (og i Leon hatchback, red.). I den behøver du ikke noget kabel for at lade mobilen, hvis du kaster 2.600 kr efter en trådløs oplader til din bil. Du ligger bare mobilos ned i rummet foran gearvælgeren, så bliver den opladet trådløst. 

Trådløs opladning ikke for alle

Inden du råber “yes, dét skal jeg have” ud i stuen, så skal jeg lige skynde mig at oplyse dig om, at det desværre ikke er alle mobiltelefoner der kan oplades via det trådløse system. Min iPhone X kan uden problemer lades op i den trådløse oplader, men min ældste søns iPhone 6 kan ikke arbejde sammen med laderen. Det er derfor en god idé, at prøve din smartphone af i den trådløse oplader i en demobil henne hos Seat-forhandleren, inden du sætter kryds ved den trådløse oplader på slutsedlen. Du kan selvfølgelig også bare anskaffe dig en smartphone der passer til den trådløse oplader, hvis du vurderer, det er investeringen værd.  

Seat Leon ST med digital instrumentering

Testbilen her, som er en Xcellence-variant er topudstyrsvarianten hos Seat. Den er desuden udstyret med en særlig Xcellence pakke som blandt andet indeholder digital instrumentbord og navigation. Pakken koster 23.000 kroner og er vel nærmest en nødvendighed, hvis du går lidt op i komfort. Den digitale instrumentering er vildt lækker i den daglige kørsel, hvor jeg kan vælge flere forskellige “billeder” i instrumenteringen. For eksempel kan jeg få vist navigationskort, digital speedometer, traditionel speedometer og en masse andet brugbart lir. Med hensyn til  navigationen er den super brugervenlig, og opdaterer konstant på trafiksituationen via satellit. Derudover har testbilen en ekstraudstyrspakke, der hedder “køreassistent pakke 3” som koster små 10.000 kroner. Den indeholder adaptiv fartpilot, kø-assistent, nødbremse, high beam assist og lane assist. 

Seat Leon ST med kø-assistent og high beam  

Det er en pakke, du med fordel kan vælge, hvis du har fundet ud af, at for eksempel adaptiv fartpilot lige er noget for dig. Sådan en alene koster godt 5.000 kroner, og for lidt mindre end det dobbelte får du altså alt det førnævnte med i “køreassistent pakke 3”. Kø-assistenten virker rigtig godt i praksis, hvor den sørger for at holde både fart og passende afstand til bilen foran. Jeg blev fanget i en kæmpe kø mellem den dansk/tyske grænse og Hamburg, hvor kø-assistenten passede bilen for mig langt det meste af tiden i køen. High beam sørger for i mørke, at du altid har den bedste lygteføring, uanset, hvor du kører og om der er modkørende trafik eller ej, mens nødbremsen er sådan noget, du håber på, aldrig at få brug for, men hvor det er rart at vide, at den er der.  

Seat Leon ST med lækker motor og DSG

Motoren i testbilen er en 150 hestes toliters dieselmotor med turbo. En motor med en usædvanlig rolig motorgang. Også ved høj fart på motorvejen med to voksne og tre børn i bilen. Transmissionsmæssigt har den en syvtrins DSG gearkasse, hvilket i øvrigt er et must, hvis du skal have den føromtalte ekstraudstyrspakke. Jeg har altid været stor tilhænger af VW-koncernens DSG-gearkasse, og heller ikke her i Seat Leon ST skuffer den mig. Den skifter gear lige så præcis som amen i kirken, og på det forbrugsmæssige er der tale om en motor med ret flotte tal. Det er ikke svært at nå små 20 km på en liter dieselolie ved normal blandet kørsel. Og det endda med to voksne, tre børn og en del oppakning i bilen. Det er ret imponerende. Og med de føromtalte sikkerheds- og hjælpesystemer har jeg det som om, jeg kører i en langt dyrere bil end tilfældet er. Bevares, 328.000 kroner inkl. prisen på ekstraudstyr er selvfølgelig også en slags penge, men set i lyset af, at hvor meget du får for pengene, er der her tale om masser af bil for relativt små midler. Seat Leon ST Xcellence er med andre ord det fornuftige valg. 

Seat Leon ST Xcellence 2.0 TDI

Pris: Denne bil kr. 327.729,- Leon ST fås fra kr. 181.480,-
EU-miks: 22,2 km/ltr.
Motor: 2.0 liter, Fire cylindre, Turbodiesel
Ydelse: 150 hk ved 3.500 – 4.000 omdr./min.
Moment: 340 Nm ved 1.750 – 3.000 omdr./min.
Topfart: 211 km/t
0-100 km/t: 8,6 sek.
Køreklar vægt: 1.388 kg
Tilladt anhængervægt: 1.800 kg m bremser – 690 kg uden bremser
Bagagerum: 587/1470 liter
Længde/Bredde/Højde: 4.549/1.816/1.454 mm

Kommentarer