DEL

Der er ganske enkelt ikke nogen reel sammenligning mellem den forrige og den nye Seat Ibiza. Når fabrikanterne sender nye bilmodeller på gaden er det ofte få ting der adskiller den nye fra den gamle, men sådan er det ikke når det handler om Seat Ibiza. Den nye Ibiza er langt federe end forgængeren. Den er markant større, mere komfortabel – og så har sikkerheden taget et kvantespring ved lanceringen af den nye model. Desværre må vi vinke farvel til stationcarudgaven af Ibiza, men spørgsmålet er, om den vil være savnet når alt kommer til alt?

Helt ny platform

Den helt store forskel mellem forgængeren og den nye Ibiza er, at den nye er bygget på en helt ny platform som blandt meget andet byder på næsten 10 cm længere afstand mellem akslerne, hvilket betyder, at der er markant mere plads på bagsædet i den nye Ibiza i forhold til den forrige model. Den er også vokset pænt meget i bredden så den nu fremstår meget mere maskulin og bredskuldret end nogensinde før. Det nye look, som for mig er dynamisk, tiltalende og vel egentlig også en kende voksent, kan i en snæver vending vel egentlig godt få mange af de konkurerende biler i mini-klassen til at se kedelige ud.

Stor som datidens VW Golf

Apropos mini-klassen så burde Ibiza med sin størrelse vel slet ikke ligge i den klasse. Teknisk set hører den til i den pågældende klasse, men størrelsesmæssigt er vi ikke langt fra den lille mellemklasse, hvor biler som storebror Seat Leon, Ford Focus, og VW Golf samt mange andre huserer. Måske husker du VW Golf for tre generationer siden? Den nye Seat Ibiza har samme størrelse som den pågældende Golf. Det siger lidt om, hvor meget der er sket på relativt få år. Og så må vi jo ikke glemme, at den nye Ibiza er kommet igennem Euro NCAPs crashtest uden nævneværdige anmærkninger og får topkarakteren fem stjerner.

Forkælet udstyrsniveau

Testbilen her har en Xcellence-udstyrspakke som er en slags mellemudstyrsniveau. Glem indstigningsmodellen “Reference” som vel egentlig kun er en model Seat har valgt at tage med i programmet for at kunne sige, at startprisen er 134.900 kroner. Næste udstyrsniveau hedder “Style” som sagtens kan gå an. Vil du derimod forkæle dig selv noget mere, er det Xcellence-udgaven du skal koncentrere dig om. Her får du for eksempel nøglefri betjening, 15 tommer letmetalfælge, parkeringssensor i bag, et decideret Xcellence sædeindtræk, sort taghimmel, armlæn mellem forsæderne og ikke mindst LED kørelys og LED baglygter.

Vildt tørstig bil

Nu står testbilen her godt nok på et sæt 17 tommer letmetalfælge, hvilket får bilen til at se mere potent ud i det store billede. Spørgsmålet er bare, om de store fælge i virkeligheden er de 15.000 kroner mere værd? Ved at køre på 15 tommer fælge er der også større sandsynlighed for at nå tættere på det officielle forbrugstal på 21,3 km/ltr, end de 12,5 km/ltr jeg havnede på efter små 700 km kørsel. Kørekomforten fejler intet. Jeg har fornemmelsen af at køre rundt i en langt dyrere bil end tilfældet er. Jeg sidder super godt i det ret store førersæde, hvor jeg har masser af plads til mit halvstore korpus på 116 kg og 186 cm. Affjedringen er dejlig fast uden at det er for meget.

Måske ny klasseleder?

Motormæssigt er bilen her udstyret med en trecylindret enliters sag med turbo. Den har 95 hk, hvilket er en udmærket kombination. Der kommer af og til lidt knurren som fra en gal terrier, men i det store billede, er der ingen anmærkninger. Savner jeg sjette gear? Nej, for femte gear står så højt, at det ikke betyder noget. Jeg er dog knap så begejstret for finishen som jeg synes, der er sparet lidt for rigeligt på. Plastikoverfladen er hård som granit over alt, og jeg frygter første gang, skarpe genstande kommer i kontakt med panelerne. Det vil give blivende ridser. Og selv om, at der altså her er tale om en trecylindret motor, så er støjniveauet i øvrigt ganske acceptabelt. Den nye Seat Ibiza har potentiale til at blive klasseleder i en af de hårdeste bilklasser, vi har.

Seat Ibiza Xcellence 1.0 TSI

Pris: Denne bil 210.738,-  Seat Ibiza fås fra 138.870,-
EU-miks: 21,3 km/ltr.
Motor: Tre cylindre, turbobenzin
Ydelse: 95 hk ved 5.000 omdr./min.
Moment: 175 Nm ved 1.500 – 3.500 omdr./min.
Topfart: 182 km/t
0-100 km/t: 10,9 sek.
Køreklar vægt: 1.122 kg
Tilladt anhængervægt: 1.000 kg m bremser – 560 kg uden bremser
Bagagerum: 355 liter
Længde/Bredde/Højde: 4.059/1.759/1.440 mm

Kommentarer