DEL

Tidspunktet måtte komme, hvor det hæderkronede britiske bilmærke, Rolls-Royce, præsenterede en ægte SUV. Efter at ærkerivalerne fra Bentley for efterhånden et par år siden lancerede deres Bentayga var det vel kun et spørgsmål om tid før Rolls-Royce kom med deres modsvar. Nu er den her. Stor, pompøs og samtidig galant som kun en Rolls-Royce kan være. Velkommen til Cullinan. Rolls-Royce har opkaldt bilmodellen efter verdens største diamant, Cullinan, og derved givet deres første SUV nogensinde det galante navn, Rolls-Royce Cullinan. 

Uovertrufne egenskaber

Et bildesign beror jo altid på smag og behag, men der er i hvert fald ingen tvivl om, at Cullinan ligner en Rolls-Royce. Den falder også ind i segmentet SUV, og briterne lover at man roligt kan begive sig ud på alverdens terræn, om det er i ørkenen, på en tundra eller i en mudret skov. Faktisk mener de, at dens off-road-egenskaber er så veludviklede, at man i en Cullinan er lige komfortabel i terræn, som på almindelig vej.

Kraftværk på fire hjul

Bilen er drevet af en 6,75-liters twin-turbo V12 motor, med en ydelse på 563 hestekræfter (420 kW) og så har den et voldsomt moment på hele 850 Nm. Den brølstærke motor, sender kræfterne ned i et all-wheel drive-system, som angiveligt kan klare en hvilken som helst udfordring. Bilen sænker sig selv, når den bliver låst op, så indstigningen bliver lettere. Der er touchskærme med infotainmentsystem for og bag. Når dørene åbnes dækkes siderne af bilen til, for passagererne skulle jo nødig få beskidte bukser. Bagsæderne er placeret højere end forsæderne, så passagerne deromme har et bedre udsyn.

Praktisk SUV

Bagagerummet rummer 560 liter, og kan tilgås via den todelte bagagerumsklap. Derudover kan bagsæderne lægges ned, hvis du, som Rolls-Royce skriver i en pressemeddelelse, får behov for at transportere et Mark Rothko-maleri hjem fra det lokale galleri eller et nyt arkæologisk fund, som du finder på din seneste arkæologiske udgravning. Som udgangspunkt er der en kant mellem de nedlagte bagsæder og bagagerumsgulvet, men hvis dit maleri er to meter langt, kan du selvfølgelig helt elektronisk hæve dit bagagerumsgulv, så det flugter med ryggen af de nedlagte bagsæder.

Vinkøler og glas

Skal din nye Cullinan bruges til at transportere datteren og nogle af hendes veninder til ridning, kan bilen fås i en Lounge-sæde variant, som har tre bagsæder. Har du chauffør på, mens du nyder et glas Dom Perignon champagne, kan du købe din nye Cullinan i en Individual-sæde variant. Den består af to bagsæder, separeret af en midterkonsol med en vinkøler, whisky- og champagneglas, samt en specialdesignet karaffel. 

Eksklusivitet for millioner

Der er et utal af små detaljer, som du ikke finder i nogen anden SUV. Men det er også det Rolls-Royce kunderne leder efter. De vil have eksklusivitet. De søger en bil, der har det de andre biler ikke har. Med Cullinan har Rolls-Royce skabt en SUV, som kan køre lige så komfortabelt off-road, som on-road. Det er uden tvivl den mest praktiske Rolls-Royce nogensinde. Tilbage til klassisk Rolls-Royce stil, er der et en glasvæg, der isolerer bagagerummet fra resten af kabinen. Det bunder i den gamle tradition, om at kun fattigfolk rejste med deres bagage i samme rum, som dem selv. Startprisen er 2.000.000 kr. uden afgift. Så skal vi gætte på en dansk pris på omkring fem mio. kr?

Kommentarer