DEL

I flere år har Renault ikke haft biler i den store familie- og firmabilsklasse. Sidste år var der comeback til den lækre MPV Espace, og i halen på den kommer Talisman, hvorfor man nu med rette kan sige, at Renault for alvor er tilbage i det store segment, som samtidig vel nok er det sværeste segment at få succes i. Her har de tyske mastodonter sammen med enkelte andre producenter i mange år siddet tungt på pladserne, men meget tyder på, at Renault Talisman godt kan være med her.

Kvaliteten er ganske fin

Renault har langt om længe indset, at de ikke kan slå tyskerne på prestige- og kvalitetsbarometret, hvilket faktisk klæder mærket. Det her betyder ikke, at materialerne er at sammenligne med asiatisk discount eller det, der er værre. Renault har valgt en kvalitet der er lige et nummer under tyskernes, men hvor Talisman alligevel udstrålet en pæn portion arrogance, der er sjælden set i prisklassen. Kører du Talisman kan det godt være, at ungerne hjemme i villakvarteret ikke kårer din bil som vejens fedeste slæde, men det er så uendelig ligegyldigt. Du ved nemlig med dig selv, at din Talisman prismæssigt er på rette hylde.

Knivskarp pris

Og hvad er der så med den pris? Jo, ser du. I og med, at der er tale om en bil, der nok skal satse mest på succes som firmabil, er det egentlig beskatningsprisen, der er den vigtigste pris. Den starter på kr. 291.810, hvilket i dén grad er en skarp pris. Til den pris får du blandt andet nogle ret lækre komfortsæder med massagefunktion (som rent faktisk kan mærkes), nøglefri betjening og som noget helt nyt fra det franske; brugbare kopholdere. Instrumentbordet er særdeles vellykket. Præcis, hvor det giver bedst mening sidder den store multifunktionsskærm, der har dansk menu og er meget brugervenlig.

Lækker røv

Fronten bærer et stort og markant Renault-logo, og med smarte tidssvarende forlygter og en grill med masser af krom vil den stadig skabe opsigt, når du kommer kørende. Bagenden er virkelig flot, nærmest så Kim Kardashian vil føle sig misundelig, hvis hun en dag begyndte at interessere sig for røven på europæiske familiebiler. Sætter hun sig ind i en Talisman vil hendes pilfingre garanteret begynde at rode med de forskellige muligheder, der er, for at skifte belysning i kabinen. Hun kan vælge mellem farverne sepia, blå, rød, grøn eller violet. Hendes popo vil uden tvivl sidde behageligt både bag rattet, på passagersædet og på bagsædet, omend hun nok vil savne lidt støtte til lårbasserne på de lange ture.

For svag motor

Motormæssigt skuffer den mig en kende. Testbilen her er udstyret med en 110 hestes dieselmotor med et drejningsmoment på 260 Nm. Det lyder et eller andet sted okay. Der er bare det problem, at Talisman er en stor djævel at køre rundt i. Den vejer faktisk kun 1500 kg, men det føles som om, den mangler nogle kræfter. Den er 12 sekunder om at nå op på 100 km/t og med klampen helt i bund kan jeg ikke få den til at løbe stærkere end 185 km/t. Bevares – det har jeg heller ikke brug for i den daglige kørsel, men det ville alligevel klæde den, i hvert fald at kunne nå 200 km/t på toppen. Jeg er ret sikker på, at jeg fandt de 30.000 kr mere en 130 hestes Talisman koster og så fik de 20 hk mere. Så tror jeg til gengæld tingene kommer til at gå op i en højere enhed.

Drejer på alle fire

Talisman har i øvrigt et særligt system kaldet 4Control. Det er tidligere set i blandt andet Renault Megane GT. Det er et firehjulsstyringssystem, hvor baghjulene også kan dreje. De drejer ikke voldsomt meget, men med hastigheder på omkring 50 km/t, drejer de marginalt modsat af forhjulene, og ved landevejshastigheder og derover drejer de lidt med forhjulene. I praksis betyder det, at for eksempel ved parkering i byerne gør systemet det sådan, at du skal bruge mindre plads til at manøvre din Talisman rundt. Ved højere fart drejer hjulene en smule med, hvilket giver mere stabilitet så jeg som fører føler mig mere afslappet.

Renault Talisman ST Energy dCi 110 Zen

Pris: kr. 429.280.- Talisman fås fra kr. 369.780.-
EU-miks: 27,0 km/ltr.
Motor: fire cylindre – diesel
Ydelse: 110 hk ved 2750 – 4000 omdr./min.
Moment: 260 Nm ved 1750 – 2750 omdr./min.
Topfart: 185 km/t
0-100 km/t: 12,2 sek.
Bagagerum: 608 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 487/187/146 cm

Kommentarer