DEL

Det er ikke længe siden Renault med den store Talisman gjorde comeback i firmabilsklassen efter flere års fravær, og nu er franskmændene så klar til at kaste sig ind i det lige så vigtige C-segment, der også kaldes familieklassen. Toyota Auris, VW Golf Variant, Seat Leon St og ikke mindst Peugeot 308 SW og Opel Astra Sports Tourer er alle ret så populære familiebiler her i landet, og nu er Renault så klar til at smide en variant ind i det store C-segment, hvor Megane Sport Tourer får danmarkspremiere i begyndelsen af november, hvor den kommer til priser fra lidt over 200.000 kroner for den billigste variant.

Hvorfor Sport?

Det kan godt være, at den nye Megane stationcar officielt hedder Renault Megane Sport Tourer. Det lyder også vældig smart, men som flere af de andre mærkers stationcars, der også af en eller anden grund hedder noget med “Sport” til efternavn, er der heller ikke i tilfældet her tale om en særlig sporty variant. Det er en stationcar, og jeg har aldrig helt forstået, hvorfor flere af dem skal hedde noget med sport, bare fordi de alle har et stort bagagerum.

Bliver en storsællert

Men det er et eller andet sted fløjtende ligegyldigt med navnet. Bare vi danskere ved, at der er tale om en stationcar, så er vi glade. Det er her, at Renault Danmark mener, at for hver 10. solgte Megane, så er ni af dem, der skrives slutseddel på, en stationcar – eller Sport Tourer for at bruge den officielle modelbetegnelse. Den tager vi lige igen: Ni af 10 solgte Megan-modeller, regner Renault selv med vil være stationcars. Det er alligevel ret ambitiøst, og det siger pænt meget om, hvor vilde vi er med den type biler her i landet.

Markante lighedstegn med Talisman

Jeg selv er faktisk også ret vild med Renault Megane Sport Tourer. Især når det handler om bilens ydre look. Designmæssigt er de franske kreatører sluppet ret godt fra den opgave, og som nævnt indledningsvis er der markant mange ligheder med den vildt flotte storebror Talisman. Flere af linjerne går igen, og der er ingen tvivl om, at du skal være ret meget inde i Renaults modelprogram for, ved første øjekast, at kunne se forskel på de to modeller på afstand. Selvfølgelig er der forskel. Længden, bredden og højden er klart nok en kende mindre, og lillesøster her er heller ikke så slæde-agtig at se på som den store Talisman.

Flere ligheder

Inde i kabinen er der også tydelige lighedstegn med storebror. I midterkonsollen er den store touchskærm placeret. Fra skærmen er der mulighed for at betjene stort set alt, der er i bilen. Du kan ændre kabinens lys blandt hele fem forskellige farver, lige som det er muligt, at ændre til fem forskellige køreindstillinger – alt efter temprament. Her er der også mulighed for massage i forsæderne. Indstiller du din Megane Sport Tourer til at køre i comfort, får du automatisk massage i din ryg. Det er faktisk en ganske fin feature.

Kan fint anbefales

Jeg har kun lige kort haft lejlighed til at køre en tur nogle timer i en 130 hestes benzinvariant med en firecylindret 1,2 turbomotor. Og herfra er der varme anbefalinger. Omdrejningerne ligger fint ved normal landevejskørsel. Ved 130 km/t på motorvejen kan motoren dog godt skrige lidt, men det er dog i småtingsafdelingen. Varianten jeg har kørt i, har en seks trins manuel gearkasse som klarer opgaven til fuld tilfredshed.