DEL

Vi er en nation af stationcar elskere. Sådan har det været siden 1960’erne, og sådan vil det nok vare ved i adskillige år fremover. Af en eller anden grund har vi brug for det mere plads, der typisk er i en stationcar, hvis vi sætter den op imod en hatchback eller sedan. Familier med små børn hævder, at en barnevogn lettere kan være i en stationcar, end den kan være i en hatchback eller en sedan. Der er også folk, der mener, at en stationcar ganske enkelt er frækkere at se på, sat op imod de to førnævnte modelvarianter. Og hvor den lille Clio hatchback nok er lidt for lille, så er den derimod som stationcar ganske fin.

Ligner de større søskende

Personligt er jeg mest til sedan eller hatchback, men lige i tilfældet Renault Clio er det deres stationcar, eller Sport Tourer som den hedder i Renaults verden, der får min stemme. Jeg synes, det er en flot bil, og med det nye facelift, hvor den på fronten ligner den større Mégane som så igen ligner den større Talisman, der igen ligner den endnu større Espace, står den faktisk super flot.  Den nye kølergrill og den specielle lyssignatur sætter en fed streg under frontens sporty design, som signalerer endnu mere dynamik end den har gjort før.

Lidt kedelig kabine

Inde i kabinen er den typisk Renault. Det er ikke en kabine, hvor jeg får svært ved at trække vejret af ren begejstring for, hvad franskmændene nu har fundet på at finurligheder, men det gør egentlig heller ikke noget. Clio stationcar skal ikke sælge på at imponere med et materialevalg, der er en langt dyrere bil værdigt. Den skal sælge på det enkle, hvor der alligevel er kræset lidt for et par detaljer. Og det lever den faktisk ganske fint op til. Eksempelvis har den en infotainmentskærm, der er spækket med features, men alligevel er så nem at finde rundt i, at det er sværere at klø dig selv på den ene kind.

Reel motorkonstruktion

Motormæssigt har vi fat i den velkendte 90 hestes dieselmaskine på 1,5 liter. Det er en motor, der deler vandene. Der er kritikere som hævder, at der er for lidt spræl i den, og det har de isoleret set måske ret i. Vi skal dog hele tiden huske på, at vi har med en relativ billig bil at gøre. Spørgsmålet er, hvad man i bund og grund kan forvente af en motor i en bil til langt under 200.000 kroner? Her synes jeg bestemt, at den er sin opgave voksen. Nej, det er ingen raket, og jeg kan næsten nå første vers af “Der er et yndigt land…” inden jeg rammer 100 km/t, men det er heller ikke her, du er, hvis du vælger en Clio stationcar.

Mangler et ekstra gear

Takket være et fint moment på 220 Nm som sætter ind allerede ved 1750 omdrejninger har jeg en ganske komfortabel kørsel, og der er pænt langt mellem den skal besøge en tankstation. Dog savner jeg af og til et sjette gear, hvilket jeg tror vil øge kørekomforten endnu mere. Den kører mere end 30 km på en liter dieselolie, så den er absolut godkendt som pendlerbil, da jeg også sidder ganske fint i førersædet. På bagsædet kniber det til gengæld, og det er ikke lige her, jeg ville tage plads, hvis vi skulle ud på en længere tur. Det kniber med loftshøjden for os, der er højere end gennemsnittet, men for børnenes vedkommende, er der fint med plads.

Spændende privatleasing

Ville jeg vælge en Clio Sport Tourer, hvis jeg stod og skulle købe ny bil i denne klasse? Ja, det kunne jeg godt finde på. Især på privatleasing, er den spændende. Skal jeg være hård ved den, så irriterer det mig stadig, at franske bilproducenter som udgangspunkt ikke formår at lave kopholdere, der rent faktisk kan bruges i det daglige. Jeg forstår heller ikke, hvorfor Renault har valgt at smide de forældede tromlebremser på baghjulene. De hyler, hver gang jeg bremser, og det er et irritationsmoment, men mon ikke det blot er en fejl på selve testbilen? Det håber jeg, for ellers får de travlt med at tjekke bremser på det lokale Renault værksted.

Renault Clio Sport Tourer Limited 90 hk dCi

Pris: Denne bil kr. 181.900,- Clio Sport Tourer fås fra 123.900,-
Privatleasing fra kr. 2.195,- pr. måned
EU-miks: 31,3 km/ltr.
Motor: Fire cylindre, turbodiesel
Ydelse: 90 hk ved 4000 omdr./min.
Moment: 200 Nm ved 1750 omdr./min.
Topfart: 181 km/t
0-100 km/t: 12,0 sek.
Tilladt anhængervægt: 1200 kg m bremser – 625 kg uden bremser
Bagagerum: 445 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 4267/1731/1475 mm

Kommentarer