DEL

Udvendig er den nye Clio helstøbt og harmonisk i et tilpas aggressivt design, der er innovativt og samtidig typisk Renault. Fronten er blevet mere moderne og adræt i udtrykket med LED-lygter i Renaults specielle C-form og så har Clio V et bagagerum, der rummer 390 liter. Clio kommer i en række nye farver, hvoraf Valencia Orange takket være en ny type lakbehandling byder på hidtil uset radierende farvedybde, som vil gøre bilen til en markant skikkelse i trafikken.

Indvendig ses et markant højere kvalitetsindtryk og forbedret ergonomi i betjeningen. Automatisk skift mellem nær- og fjernlys er standard, og et forbedret BOSE-lydsystem byder på ni højttalere mod før syv. Instrumentpanelet er nu helt digitalt, hvor du kan vælge mellem 7″ eller 10″ skærm foran rattet, mens en 9,3″ lodret skærm i midten af kabinen rummer bilens nye totale kommunikationsopkobling – Renault kalder det easy connect. Systemet styrer blandt andet multimedia, navigation og infotainment samt mellem fire forskellige indstillinger, hvor bilisten vælger mellem Eco, Neutral, Sport eller den personlige, hvor alle køreindstillinger konfigureres af føreren selv.

Køreassistentsystemerne starter med Cruise Control, som er standard i alle modeller, og du kan vælge stadig mere avancerede systemer sluttende med det omfattende “Highway and Traffic Jam Companion”, der med vognbaneassistent og stop and go-funktion er endnu et skridt på vejen mod den selvkørende bil. 

Motormæssigt er der valget mellem tre forskellige og helt nye trecylindrede benzinmotorer fra 65 til 100 HK samt en firecylindret med 130 HK. Hertil kommer to helt nye dieselmotorer med 85 og 115 HK og endelig vil der fra 2020 være mulighed for at køre hybridmotoriseret i Clio. Renaults første drivlinje af denne type består af en 1,6-liters benzinmotor med to elektromotorer; det hele koblet til en multigearkasse. Den nye motorenhed oplader batteriet ved enhver nedsættelse af farten, og derfor vil man i byen kunne køre rent elektrisk 80 % af tiden, hvilket svarer til ca. 40 % lavere energiforbrug.

Den nye Clio er bygget på den nye modulære CMF-B-platform, som Renault har udviklet sammen med Nissan og Mitsubishi. Den nye platform er 50 kilo lettere samt stivere end forgængeren, hvilket giver både større aktiv og passiv sikkerhed, og den elektroniske arkitektur har blandt andet muliggjort frontkamera på alle Clio-modeller. De danske priser er endnu ikke forhandlet på plads. 

Kommentarer