DEL

Lige siden jeg så en Porsche Panamera for første gang i 2009 har jeg haft et godt øje til den store familieflytter fra det tyske. Kritikere har nærmest fastslået, at Panamera er et mix mellem en kampvogn og en stor stationcar med en mærkelig pukkelrygget bagende som ikke ligefrem var noget kønt syn. Jeg har altid været uenig. For mig at se, er Panameraen noget af det smukkeste Porsche nogensinde har produceret. Især nu hvor anden generation har set dagens lys.

Masser af fede features

Porsche Panamera er luksus, sport og komfort som går op i en højere enhed. Der er virkelig tænkt på alt. Den er spækket med elektronisk udstyr og assistentsystemer, og man skal lige bruge en times tid på at studere de forskellige features. Var det for eksempel noget med at tjekke hvor nærmeste – og billigste – tankstation er? Jamen så tjekker du det bare på infotainmentskærmen. Du kan også se den lokale vejrudsigt og finde nærmeste parkeringsplads for blot at nævne et par af de features Panamera har. Som om det ikke er nok, byder den også på et system, der udregner den mest effektive måde at nå frem til den angivne slutdestination på.

Verdens hurtigste dieselbil

Porsche har ikke kun givet Panamera et nyt look. Den nye Panamera kommer på en ny platform fra Volkswagen og testbilen her, som er en ottecylindret 4S diesel med 422 hk og et drejningsmoment som en mindre lastbil på voldsomme 850 Nm, gør den til verdens stærkeste og hurtigste dieseldrevne personbil. Det er helt vildt så meget trækkende overskud den har. Nogle kritikere mener ikke, at en Porsche må køre på diesel, men det er fordi, de ikke helt ved, hvad de snakker om. Det er muligt, at en lille rap sportsvogn ikke går an på diesel, men en stor bil som Panamera må så absolut gerne være dieseldreven.

Man sidder vildt godt

Siddekomforten er helt i en anden verden. Jeg tror faktisk ikke jeg nogensinde har siddet i en bil, hvor jeg sidder så godt som tilfældet er her. Forsæderne kan indstilles i intet mindre end 14 forskellige indstillinger, og byder selvfølgelig både på massage, varme og køling. Bagsædet er todelt som i forgængeren, hvilket betyder, at der kun kan sidde to personer bagi. Bagsædepassagererne kan så til gengæld selv styre musikken, klimaet og en hel del andre funktioner fra et betjeningspanel mellem de to sæder. Der er masser af plads på bagsædet. Også til to granvoksne mænd.

Ufattelig præcis styring

Luftundervognen, der er standard i Panamera, er lækker. Når jeg passerer vejbump nærmest svæver den to tons tunge bil henover dem, og de forskellige indstilinger til chassiet kan indstilles efter mit humør og behov. Specielt ved kurvekørsel og i bakker vågner Panamera 4S Diesel virkelig op til dåd, og den har en helt utrolig præcis styring med et ufatteligt mekanisk vejgreb sådan lidt som om jeg kører på skinner. Det kraftige moment vil meget gerne arbejde, og det føles nærmest som om mine mellemaccelerationer er på niveau med en langt lettere sportsvogn.

Savner noget lyd

Desværre lyder motoren ikke så olm som jeg kunne have ønsket, men jeg er aldrig i tvivl om, at V8’eren passer sit job til topkarakter. Den kan dog sagtens lege sportsvogn, hvis du er i racerhumør, og den har ikke skyggen af turbotøven. Jeg har været et smut syd for den dansk-tyske grænse i bilen, og jeg kan konstatere, at tophastigheden er 285 km/t. Det værste af det hele er, at jeg faktisk slet ikke mærker ubehag ved at køre stærkt i Panameraen. Nogle biler kan godt “ryste og larme lidt” ved hastigheder i nærheden af 200 km/t, men i tilfældet Porsche Panamera 4S Diesel er det ikke et tema. Skræmmende, men alligevel ret fedt.

Porsche Panamera 4S Diesel

Pris: fra kr. 2.267.500.- Denne bil: kr. 2.992.461.-
EU-miks: 14,7 km/ltr.
Motor: 3956 ccm, V8 Biturbo
Ydelse: 422 hk ved 3500 – 5000 omdr./min.
Moment: 850 Nm ved 1000 – 3250 omdr./min.
Topfart: 285 km/t
0-100 km/t: 4,3 sek. (i Sport+)
Bagagerum: 495 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 5199/1937/1428 mm

Kommentarer