DEL

Med den nye familiebil vil Peugeot gerne signalere, at der er tale om en bil, der er til familier med en aktiv livsstil. Den robuste front har løve-loget placeret i midten af kølergrillen, der er udformet efter samme designskabelon, som Peugeots nyeste modeller. Profilen viser harmoniske proportioner med en kort vandret motorhjelm, en høj hoftelinje og korte udhæng for og bag. Tagrælingerne udgør en integreret del af designet og er udformet, så man kan nemt kan fastspænde genstande. Et gennemgående træk er de skarpt skårede skrå kanter, der ses både på døre og vinduer samt i udformningen af både front og bagende, hvilket tilfører et nyt designelement til modellen.

Peugeot Rifter med iCockpit

Bagenden indeholder en stor bagklap, der åbner op til et rummeligt bagagerum, som er flankeret af store baglygter med de tre klomærker – et af mærkets designsignaturer. Den nye Peugeot Rifter har lånt designelementer fra crossover-verdenen, som forstærker dens personlighed: en høj indstigning og høj siddehøjde, store hjul, beskyttelsespaneler hele vejen rundt (ved kofanger, hjulkasser og dørpaneler) og lidt højere frihøjde. Det indvendige design understreger, at Rifter er en fuldblods Peugeot. Kabinen er et velafstemt kompromis mellem praktiske løsninger og fransk elegance, mens betjeningen og oplevelsen bag rattet er optimeret med henblik på førerens velbefindende og fokus. Det er karakteriseret af Peugeots i-Cockpit, som er værdsat af mere end 4 mio. kunder verden over. Peugeot i-Cockpit er designet til at give en intuitiv køreoplevelse og består af følgende elementer:

•Et kompakt rat, der er fladt øverst og nederst for at give et bedre greb og forbedret styring

•En 8” kapacitiv touchskærm

•Et head-up display med instrumenture omkranset af kromringe

Alsidigt motorprogram

Motorprogrammet til Peugeot Rifter består af en række af de nyeste Euro 6.c motorer, der allerede nu lever op til den fremtidige WLTP norm.

Benzinmotorer:

1.2 PureTech 130 hk S&S med 8-trins automatisk gearkasse (fra 2019)
1.2 PureTech 110 hk S&S med 5-trins manuel gearkasse

Dieselmotorer:

1.5 BlueHDi 130 hk S&S med 6-trins manuel gearkasse eller 8-trins automatisk gearkasse
1.5 BlueHDi 100 med 5-trins manuel gearkasse
1.5 BlueHDi 75 hk med 5-trins manuel gearkasse

GT-Line og 4×4

Som resten af Peugeots modelprogram fås Rifter i en GT-Line version. Dette udstyrsniveau indbefatter bl.a. Onyx sorte detaljer på kølergrillen, sortindfarvede sidespejle og sorte tagrælinger. Herudover er GT-Line versionen udstyret med 17” ”Aoraki” diamantskårede aluminiumfælge, mens der indvendigt vil være læderrat, et særligt indtræk og skakternet baggrund på instrumenturene. Der vil desuden være en 4×4 version i modelprogrammet, som er udviklet i samarbejde med Dangel.

Smarte løsninger

Den nye Peugeot Rifter tilbyder en fleksibel rummelighed, der nemt kan tilpasses hverdagens forskellige behov. Med EMP2 platformen er den tilgængelig i både en 5- og 7-sæders version i to længder, Standard (4.40 m) og Lang (4.75 m). Man kan montere børnesæder på alle tre sæder i række to og ved hjælp af ”Magic Flat” funktionen (tilgængelig i 2019) kan de tre individuelle sæder i et snuptag foldes helt sammen og gemmes væk i gulvet. På række tre i den lange version kan de to sæder rykkes frem og tilbage for at give mere benplads eller fjernes helt for at prioritere bagagerumspladsen.

Masser af plads

Bagagerummet har en volumen på 775 liter under hattehylden i 5-sæders versionen og helt op til 4.000 liter til loftet i den lange version med sæderne nede. Har man brug for at transportere lange genstande, er det også muligt at lægge det forreste passagersæde helt ned. Skydedørene blevet optimeret og giver nu endnu nemmere adgang, eftersom åbningen er gjort større. Herudover er Rifter forsynet med et vindue i bagagerumsklappen, som gør det muligt at snuppe ting fra bagagerummet uden at skulle åbne hele bagagerumsklappen. Den nye Peugeot Rifter bliver lanceret til september.