DEL
Peugeot 308 SW forfra

308 er den absolut vigtigste model for Peugeot på globalt plan, hvor salgstallene da også er ret flotte. I Danmark sælger den ikke i lige så stor stil som lillebror 208, som er Danmarks mest solgte bil. Mindre kan dog også gøre det, og med omkring 20.000 solgte eksemplarer siden lanceringen for snart fem år siden, er salgstallene for Peugeot 308 så absolut acceptable. Men for at holde de flotte salgstal har Peugeot valgt at give 308 et større facelift, der så absolut bringer 308 tilbage i varmen som et fuldendt godt bud på en ganske hæderlig familiebil i den lille mellemklasse.

Peugeot 308 er velkørende til prisen

Jeg har altid haft et godt øje til Peugeot 308. Både som hatchback og som stationcar tiltaler den mig som en af de lækreste og mest velkørende biler til prisen i en hård klasse, hvor biler som Skoda Octavia, Hyundai i30, Ford Focus og VW Golf huserer. Jeg kan rigtig godt lide Peugeot 308 for køreegenskaberne, det ydre look og det vildt lækre iCockpit, som får mange af konkurrenternes instrumenthuse til at se gamle og idéforladte ud. Bevares, Peugeot 308 har skam også nogle irriterende momenter, hvor jeg har taget mig til hovedet og sagt til mig selv, at der kunne de godt have gjort det lidt bedre.

Peugeot 308 nu med dansk menu

Blandt andet omkring infotainmentskærmen. Siden den første model af den nuværende variant kom på gaden i 2013 har den haft et infotainmentsystem, der er meget langsom fra det får en kommando til systemet finder ud af, hvad du har bedt det om at udføre. Tilmed har det ikke været muligt, at betjene det på dansk, men det er der kommet styr på med dette facelift. Infotainmentskærmen kan nu betjenes med dansk menu, og det virker som om, der er kommet nogle flere kræfter i skærmen så den ikke længere er så langsom. Udvendigt har den fået en ny front, hvor lygterne nu er mere markante og hvor løve-logoet nu er flyttet fra motorhjelmen til kølergrillen – og vupti; Peugeot 308 er nu med på beatet igen.

Gad godt den nye gearkasse

Testbilen her er udstyret med en 150 hestes toliters dieselmotor og en sekstrins automatisk gearkasse. Her gad jeg godt, hvis Peugeot havde givet bilen den nye otte trins automatiske gearkasse, for jeg synes, at den af og til har en tendens til at blive hængene i gearene lidt for længe, men den nye gearkasse er desværre kun forbeholdt GT-varianten af 308, som har 30 hk mere end bilen her. Jeg har prøvet den nye gearkasse ved den internationale lancering af den faceliftede Peugeot 308 tilbage i forsommeren sidste år, hvor jeg kun har roser til den nye gearkasse, men desværre er ottetrins gearkassen kun en mulighed i topudgaven.

Peugeot 308 nu mere sikker

På sikkerhedsfronten er Peugeot 308 nu blevet opdateret med en automatisk nødbremse, som er standard i alle nye modeller ligesom skiltegenkendelse, vejbaneassistent og træthedsovervågning er med i prisen. Vejbaneassistenten og træthedsovervågning har jeg ikke megen fidus til, men jeg er stor tilhænger af skiltegenkendelsen, fordi det af og til godt kan være svært at huske, hvor stærkt jeg må køre på en given strækning. Peugeot 308 har desuden automatisk op- og nedblænding af lyset som standard, hvilket virker rigtig godt.

Peugeot 308 det rigtige valg?

Hvorfor skal du så vælge en Peugeot 308 SW, hvis du er på udkig efter en ny stationcar i den lille mellemklasse? Det skal du blandt andet, hvis du kan lide et stilrent indvendigt design, hvor der næsten ingen knapper er. Stort set alt styres fra infotainmentskærmen, men det er nemt at finde rundt i skærmen via menuen, der som tidligere nævnt, nu er på dansk. Der er også god plads i kabinen, hvor fx bagsædet også er til andet end små børn. Og så er plastikkvaliteten inde i kabinen så absolut ovre i den gode side. Altsammen noget der er med til at bringe Peugeot 308 SW tilbage på tronen som en af den lille mellemklasses mest helstøbte biler.

Peugeot 308 SW GT-Line BlueHDi

Pris: Denne bil kr. 427.970,- 308 SW fås fra kr. 213.970,-
EU-miks: 23,3 km/ltr.
Motor: Fire cylindre, 2,0 liter turbodiesel
Ydelse: 150 hk ved 3.500 omdr./min.
Moment: 370 Nm ved 2.000 omdr./min.
Topfart: 214 km/t
0-100 km/t: 8,6 sek.
Køreklar vægt: 1.561 kg
Tilladt anhængervægt: 1.400 kg m bremser – 740 kg uden bremser
Bagagerum: 660/1.775 liter
Længde/Bredde/Højde: 4.585/2.043/1.472 mm

Kommentarer