DEL

Det er sjovt med følelser når det handler om biler. Det er også sjovt når biljournalister skal begrunde, hvorfor den ene bil er bedre end den anden bil. Der vil altid være uenigheder og mærkelige forklaringer – og hurra for det. Sådan har det været i mange år, og sådan var det også i år da et flertal af de danske biljournalister valgte det praktiske over køreglæde, da Peugeot 3008 slog Alfa Romeo Giulia foran Seat Ateca, Mercedeas-Benz E-Klasse og Suzuki Baleno og dermed kunne lade sig hylde med den prestigefyldte titel Årets Bil i Danmark 2017.

De tre faktorer

Som det har været fremme flere gange her på sitet, så havde biltesteren.dk Alfa Romeo Giulia som klar favorit, da køreglæde, et smukt udseende og baghjulstræk altid vægtes højt her, og da disse tre faktorer går op i en højere enhed når vi taler Alfa Romeo Giulia, var det ikke svært at lade den gudesmukke italiener være biltesteren.dk’s favorit. Desværre blev det som bekendt ikke Giulia der trak det længste strå, da flertallet af de danske biljournalister valgte den langt mere praktiske og også markant billigere Peugeot 3008 som Årets Bil i Danmark 2017.

Forgænger uden succes

Og hvorfor gjorde de så det? Det ser vi lidt nærmere på her. Peugeot har ikke sådan rigtig været inviteret med til den store SUV-fest der hærger for tiden, hvor Nissan Qashqai med rette er altdominerende. Det er et segment som kun er vokset på det seneste, og der er ingen tegn på, at salgstallene vil toppe i nær fremtid. Problemet for Peugeot har været, at man godt nok har været repræsenteret i segmentet med 3008 generation et, men da den ligner en krydsning mellem en aldrende russisk kampvogn og et næsehorn, er det ikke lykkedes Peugeot at slå igennem med ordentlige salgstal.

Nu en designmæssig flot skabning

Det tør jeg godt love, at der bliver lavet om på nu. Den nye 3008 er nemlig blevet en designmæssig diamant, og da den foruden at have styr på det praktiske også kører ganske fint og har et fornuftigt prisleje ligger det lige til højrebenet, at Peugeot 3008 er Årets Bil i Danmark 2017. Jeg bliver glad når jeg kører den nye 3008, men bare ikke ultra glad som jeg bliver når jeg kører Alfa Romeo Giulia. Dog kan undervognen godt af og til virke lidt gyngende uden det dog er på dumpeniveau. Designmæssigt er franskmændene som nævnt kommet rigtig godt med nu, hvor især det nye I-Cockpit instrumentering, der fik premiere i 2008’eren, pryder interiøret.

Et højt digitalt niveau

Det ser godt ud med det lille sportsrat, som er fladt både foroven og forneden og med selve instrumenteringen placeret foran nærmest oppe over rattet. Og så er det hele digitalt så man får tankerne hen i retning af langt dyrere mærker som fx. Audi, der er langt fremme med deres virtual cockpit. Det fungerer super godt, hvor føreren selv meget nemt kan vælge, hvordan opsætningen skal være i instrumenteringen. Materialerne har fået et ekstra nøk opad på kvalitetsstigen, hvilket bestemt også taler for valget af Peugeot 3008.

Fremtiden er lys for Peugeot

Peugeot er i gang med en forvandling, der tegner godt for fremtiden for det kriseramte franske mærke. Problemet er, at de egentlig sælger masser af biler generelt. De tjener bare ikke det store på dem. Det har ledelsen selvfølgelig fundet ud af ikke holder på den lange bane, og derfor har man valgt at satse på mere kvalitet og et mere vovet design. Jeg tror på filosofien, og er ikke i tvivl om, at de nok skal sælge masser af biler i fremtiden. Om de så kommer til at tjene nok på dem må de selv finde ud af dernede i det franske.

Peugeot 3008 1.2 e-THP

Pris: Denne bil fra kr. 279.990.-
EU-miks: 19,6 km/ltr.
Motor: 1,2 – tre cylindre
Transmission: Manuek seks trins gearkasse
Ydelse: 130 hk ved 5500 omdr./min.
Moment: 230 Nm ved 1750 omdr./min.
Topfart: 188 km/t
0-100 km/t: 10,6 sek.
Bagagerum: 591 ltr.
Anhængervægt: m bremser 1300 kg – u bremser 660 kg
Længde/Bredde/Højde: 4447/2098/1624 mm

Kommentarer