DEL

Med baggrund i ovenstående, er det faktisk derfor, Peugeot 2008 er en “synd og skam bil.” Det er på ingen måde negativt ment, for Peugeot 2008 er en ganske hæderlig bil. Det er bare synd og skam for den, at den står så meget i skyggen af de to førnævnte bilmodeller. Prismæssigt fås den fra 180.000 kroner, hvilket er 50.000 kroner mere end hvad Danmarks mest solgte bil, Peugeot 208, koster. Til gengæld er der så meget mere stilfuld bil over 2008’eren, at den er langt tættere på at være en “light-udgave” af 3008’eren som koster 100.000 kroner mere.

Nu mere tidssvarende design

Peugeot 2008 har fået en ny front som pynter gevaldigt i forhold til tidligere. Bilen ser nu mere nutidig ud, men ellers er der ikke sket det store udvendig. Inde i kabinen er der til gengæld sket ting og sager. Tag nu for eksempel opbygningen omkring rattet og instrumenteringen. Selve instrumenthuset er placeret sådan inde bagved, nærmest ovenover, det lille gokart-agtige rat, og så ser det i øvrigt knaldgodt ud med det blå lys der omkranser både omdrejningstæller og speedometer. Især i mørke står det blå lys rigtig godt.

Godt med plads

Pladsmæssigt er 2008’eren godt med. Jeg er 186 cm høj, og jeg sidder ganske fint bag rattet, hvor det tiltaler mig pænt meget, at jeg sidder højt. Lader jeg sædet stå i min indstilling og hopper ind på bagsædet, er der også hér plads til en person med min højde. Også loftshøjden er tiltalende, hvor jeg ikke har fornemmelsen af at være “klemt inde” når jeg sidder omme bagi. For både for- og bagsæde gælder det dog, at de er lidt mere sofa-agtige med blød polstring som måske godt kan være en kende trættende på længere sigt.

En ægte miljødarling

Motoren er ret trækvillig, men ikke på sådan en traktor-agtig måde. Den er både ret lydløs og letkørt. Og så er det tiltalende, at AdBlue teknologien medfører lav miljøbelastning, hvor kvælstofilterne reduceres med hele 90 procent, og uden at der skal gå for meget Green Peace i den, så vil jeg sige, at den 120 hestes dieseldrønnert nærmest er en miljødarling. Officielt står den opgivet til at kunne køre 27 km på en liter dieselolie, men så langt kunne jeg ikke få den op. Et mere realistisk tal er nok tættere på 21 km/ltr, hvor jeg efter små 700 km havnede.

Gearknop som en eskimonæse

Der hvor 2008’eren så desværre falder helt igennem, er på to ret så afgørende punkter. Det ene sted er noget så banalt som gearknoppen. Den er lavet i aluminium, hvilket egentlig ser ret godt ud, men problemet er bare, at aluminium indenfor i en bil har det med at være lige så koldt som næsen på en eskimo midt på indlandsisen. Og så dumper den også på kopholderen. Det er store fremskridt, at der overhovedet ér en kopholder i bilen (det er de franske mærker ikke gode til) – men den kan hverken holde på flasker eller dåser. Omvendt så er det nok noget du sagtens kan leve med. Der er trods alt plads til en vandflaske mellem lårene som vi havde det i gamle dage.

Peugeot 2008 1,6 HDi 120 hk Allure

Pris: Denne bil 209.990,- 2008 fås fra 179.990,-
EU-miks: 27,0 km/ltr.
Motor:  Fire cylindre, diesel 1.6
Ydelse: 120 hk ved 3500 omdr./min.
Moment: 300 Nm ved 1750-5000 omdr./min.
Topfart: 190 km/t
0-100 km/t: 9,6 sek.
Tilladt anhængervægt: 1300 kg m bremser – 620 kg uden bremser
Bagagerum: 410 – 1400 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 4159/2004/1556 mm

Kommentarer