DEL

Større, lettere og mere luksuriøs. De første billeder er netop offentliggjort af den nye Opel Insignia, der vises for offentligheden for første gang på biludstillingen i Geneve i marts.

Opel Insignia bygger på en ny platform, og der er på alle måder tale om en helt ny og større bil i forhold til den nuværende model. Selv om den er blevet større, er den alligevel op til 175 kilo lettere end forgængeren afhængig af version. Den nye Insignia fremstår længere og bredere og ikke mindst mere coupéagtig. På trods af det mere strømlinede design er der på alle områder bedre plads til skuldre og knæ – og ikke mindst i loftshøjden.

Sikkerhedsudstyret omfatter adaptiv cruise control med nødbremse, vejbaneassistent med aktiv styrekorrektion, en udviddet OnStar service og i tilfælde af en påkørsel forfra hæver motorklappen sig nogle centimeter for at mindske risikoen for hovedskader for fodgængere. Bagtil holder sensorer øje med tværgående trafik i op til 20 meters afstand, når man for eksempel er ved at bakke ud fra en parkeringsplads. Komfortdetaljerne omfatter ergonomiske sportssæder med mulighed for massage og ventilation, varme i forruden og nøglefri betjening.

Den nye Insignia kan udstyres med en endnu mere avanceret udgave af LED Matrix lygterne, som fik debut i Astra sidste år. Lygterne har en rækkevidde på op til 400 meter og kan takket være 16 individuelle LED enheder i hver lygte – dobbelt så mange som i Astra – tilpasse lyset meget præcist under hensyn til modkørende og medkørende foran bilen. Lygterne tilpasser automatisk rækkevidde og lysintensitet til behovet og drejer også lyskeglen i sving.

Head-Up display med information om hastighed og udvendigt 360 graders kamera er andre Insignia nyheder. Flere versioner kan udstyres med et nyt avanceret firehjulstræk med Torque-Vectoring, en ny otte trins automatgearkasse og Flex Ride justérbar undervogn.