DEL

“Fremtiden kan der kun gisnes om” lyder et gammelt ordsprog. Og der har da også været en del gisninger og gætterier blandt bilkyndige om, hvad der skal ske med Opel efter at det i sommers blev officielt, at det hæderkronede tyske mærke kom på franske hænder, efter at det i en årrække har lidt en omtumlet tilværelse under ejerskab af amerikanske GM. Dermed bliver PSA Europas næststørste bilkoncern med 16 procent af den europæiske markedsandel – kun overgået af VW-koncernen som sidder på 24 procent af markedet i Europa.

Hvad vil PSA med Opel?

PSA koncernen har siden 1990’erne leveret det ene kæmpe underskud efter det andet, men takket være enorme lån fra den franske stat, og en generel opadgående salgskurve, er det lykkedes den franske bilgigant at lande en aftale om et opkøb af Opel for små 9,7 milliarder kroner. Men hvad vil PSA overhovedet med Opel? Lukker og slukker man i Tyskland? Skal der lukkes fabrikker? Og hvad med Opel i Storbritannien, der går under navnet Vauxhall? Alt det – og mere til – forsøger vi at komme med et svar på her.

Insignia er sidste rigtige Opel

Det er ingen hemmelighed, at den sidste “rigtige” Opel er den nye Insignia, der kom på gaden i sommers som henholdsvis sedan og stationcar. Bilen er så tæt på premium som Opel nogensinde har været, for bilen har virkelig fået på alle tangenter med lækker finish, masser af udstyr og et velassorteret motorprogram. Men frem for alt: Det er en Opel fra yderst til inderst. Desværre er det langt fra tilfældet med de to efterfølgende modeller, der er kommet på gaden siden det blev officielt, at PSA fik ejerskab af Opel. Crossland X og Grandland X er ikke tilnærmelsesvis Opel som vi kender det fra den nye Insignia. Det ydre look er der vi kommer tættest på, at der er tale om en Opel. Hele det elektroniske net – selve indmaden – og meget af det interiørmæssige, er så fransk som croissanter, baguettes og rødvin.

Skal der lukkes fabrikker?

En del af den fælles fremtid blev fremlagt i november, og som det ser ud indtil videre, kan man ånde lettet op i Tyskland. Der er nemlig ingen tegn på lukning af fabrikker eller afdelinger. Og for ikke at hægte de hårdtprøvede tyskere helt af, har PSA’s ledelse besluttet, at koncernens nye udviklingsafdeling skal ligge i det hidtidige hovedsæde for Opel i Rüsselsheim tæt ved Frankfurt. Med andre ord har franskmændene altså erkendt, at ærkerivalerne i nabolandet kan noget, de ikke selv kan hjemme i Frankrig. Ellers ville de aldrig fremkomme med den løsning.

Hvad med Storbritannien?

Hvad angår Vauxhall i Storbritannien så har PSA-ledelsen meldt ud, at her skal alt foregå som det plejer, i hvert fald indtil der er fuld klarhed over, hvad der skal ske når briterne senest i 2019 forlader EU. Her spiller det formentlig også ind, at de franske mærker traditionelt har haft det svært på det konservative britiske bilmarked. Så indtil videre er der ingen tegn på fabrikslukninger i Storbritannien, måske endda snarere udvidelser, da det jo kan risikere, at blive dyrere at eksportere biler til øboerne i forbindelse med Brexit.

Overskud om få år

Koncernen omsætter for 400 milliarder kroner årligt ifølge nyeste tal, den beskæftiger nu flere end 200.000 ansatte, der holdes gang i 40 fabrikker og 10 designcentre, og samlet sender PSA 4,3 millioner nye biler på gaden hvert år. Det kniber bare stadig med at tjene penge. Dog er det vedtaget, at der skal være to procent i overskud i 2020 – et overskud der skal stige til seks procent i 2026. Det lyder ikke af meget, men i bilbranchen, hvor konkurrencen er hårdere end granit, er det et ganske pænt tal.

Der skal trimmes

Samtidig er det vedtaget, at hver eneste bil i fremtiden skal være 700 euro billigere at producere end de er i øjeblikket. For at nå målet, er der en række ændringer på vej. Noget af det, der ligger først for, er en fælles platform for de fleste PSA-biler. For nuværende har man ni platforme. Det antal skal barberes ned til blot to platforme, og så ligger det i kortene, at de ti nuværende motorfamilier skal ned på fire. Indtil videre er der ingen der taler om fabrikslukninger, og hvis den nye store koncern skal øge den samlede mængde af biler, og vel at mærke have biler nok til at starte salg på 20 nye markeder, så bliver der helt sikkert brug for alle fabrikker.

Flere Opel modeller dør

Opel har på det seneste lanceret et hav af nye bilmodeller. Så aggressiv bliver fremtiden ikke. Her nøjes man med en enkelt nyhed årligt ligesom rygter vil vide, at det snart er farvel til modeller som den lille Adam, som aldrig rigtig har fået den succes Opel tog som en selvfølge ved lanceringen. Det samme kan meget vel ske for Karl, der slet ikke sælger som forventet i det hårde mikrosegment. Bedstefar-cabrioleten Cascada ser også ud til at måtte lade livet, ligesom den aldrende Zafira vel nok også snart har udtjent sin værnepligt.

Fremtiden er mest fransk

Hvad så med elbilerne, hvor PSA jo er håbløs bagud? Her er Opel jo markant længere fremme, og her er det meldt ud, at man vil bruge den el-ekspertise Opel har med fra GM. Højst overraskende tyder meget på, at den ellers ret lækre elbil Ampera-e må lade livet næsten inden det er begyndt. Man taber nemlig penge, hver eneste gang en Ampera-e triller af sted fra forhandleren. Der står dog i købsaftalen, at PSA i hvert fald frem til 2024 må anvende GM-teknologien, og i selvsamme år er det planen, at alle biler fra koncernen skal kunne fås med elmotor, hvilket gælder både personbiler og varebiler, så måske er fremtiden slet ikke så dyster selv om Opel, hvad enten man vil eller ej, er mere fransk end tysk.