DEL

Når jeg skriver, at Karl er et ret godt bud, hvis du leder efter en bil i mikroklassen, så er det først og fremmest på grund af den relativt megen plads, der er i den lille ny fra Opel. Bevares, det ér en mikrobil, så du må ikke forvente, at der er godt med plads til høje voksne eller langlemmede teenagebørn på bagsædet, men sammenlignet med kæledæggen VW Up, så er der i Opel Karl mere plads. Karl er da også hele 14 centimeter længere end VW Up. Her i Karl bemærker jeg blandt andet masser af luft mellem kabinens himmel og mit hår, når jeg med mine 186 centimeter sidder bag rattet. I den førnævnte konkurrent går mit hår imod loftet.

Bare af sted

Når jeg sidder her bag rattet er den første fornemmelse jeg får den, at jeg godt kunne tænke mig at drage på langfart i bilen. Bare af sted ud ad motorvejen med god musik i højttalerne, fartpiloten på 130 km/t og så ellers en kold cola i kopholderen og en pose ”et eller andet” til den søde tand. Som sagt, så gjort. Jeg bliver dog knap så begejstret, da jeg efter kort tid på farten savner et armlæn til min højre arm. Min cola kan ikke stå fast i kopholderen, og musikanlægget er slet ikke af Opel standard. Det spiller ganske enkelt for ringe. Så kan du sige, at det selvfølgelig er begrænset, hvad du får for 110.000 kroner, men noget så essentielt som et musikanlæg der lyder godt, burde være en selvfølge i en ny bil i 2015.

Overvejende lækkert materiale

Da det er en Opel, er kabinen selvfølgelig generelt fremstillet i et kvalitetsmæssigt bedre materiale end så mange andre mikrobiler, og det til trods for, at Opel Karl rent faktisk er bygget i Sydkorea. Her tænker jeg blandt andet på det lækre multirat i læder testbilen her er udstyret med, men også gearstang og håndbremse er udført i kvalitetsmaterialer. Noget andet jeg bemærker, er, at der er rigtige dørgreb i alle døre, og at de bagerste sideruder kan rulles ned og ikke blot er klapvinduer. Så er det bare, at jeg ikke helt kan forstå, hvorfor det meste plastik i kabinen skal være lige så hårdt som beton.

Flot forbrugstal

Køreoplevelsen er så som så. Der er ingen whauw-fornemmelse, men igen: Hvad kan man forvente i den her prisklasse. Undervognen er hård, hvilket jeg egentlig godt kan lide, og jeg bifalder også muligheden for at øge servostyringen når jeg kører inde i byen (City Mode, red.), men den føromtalte tur på motorvejen, tror jeg nok, jeg vil blive træt af i længden. Der er en del vindstøj ved 130 km/t, men til gengæld er den super økonomisk at køre i. Efter små 750 kilometers blandet kørsel i testbilen er mit gennemsnitlige forbrug på 19,9 km/ltr, hvilket bestemt er godkendt. Opel Karl er et glimrende køretøj til dig der blot skal frem og tilbage mellem dit hjem og din arbejdsplads, og måske lige har et par børn der skal i skole eller børnehave, men går du efter mere komfort, skal du en klasse op.

Savner en turbo

Den tre-cylindrede motor med 75 hk føles på en måde som meget mere i den lille Opel Karl, hvilket nok skyldes, at bilen blot vejer lidt mere end 900 kg. Jeg kan godt overhale andre biler på motorvejen, uden at Karl lyder som om han er ved at gispe efter vejret, men måske savner jeg lidt en turbo som den samme ét liters motor har i Opel Adam og Opel Corsa, hvor den faktisk også fås med direkte indsprøjtning, men det er nok alligevel for meget at forlange i denne prisklasse.

 

Opel Karl 1,0 Enjoy

Pris: Denne model kr. 112.670,- Men ellers starter Karl ved kr. 83.770,-

Motor: 998 ccm, 3 cylindre – turbobenzin

Ydelse: 75 hk ved 6.500 omdr./min.

Moment: 95 Nm ved 4.500 omdr./min.

0-100 km/t: 13,9 sek.

Tophastighed: 170 km/t

Transmission: Femtrins manuel gearkasse

Mål (l/b/h): 368/188/148 cm

Egenvægt: 939 kg

Bagagerum: 215 ltr.

Gennemsnitligt forbrug: 23,3 km/ltr.

Gennemsnitlig CO2-udledning: 99 gram/km

Kommentarer