DEL

Jeg fornærmer nok de færreste, når jeg skriver, at den faceliftede Opel Insignia OPC nærmest er et unikum. Der er nemlig ikke ret mange andre bilfabrikanter end Opel, der stædigt holder fast i, at deres GTI-biler både skal være sportslige af udseende, men også sportslige at køre. Sådan er det nemlig med Insignia OPC. Derfor skal der lyde en stor applaus til Opel for at turde smide en bil på gaden med en 2,8 liters V6 motor med 24 ventiler. Nøjagtig som forgængeren.

Masser af attitude

Med permanent firehjulstræk, 325 brølende hestekræfter, 435 Newtonmeter, en topfart på 250 km/t og en 0 til 100 km/t-tid på lidt over seks sekunder, er der basis for en rå gadebil med masser af muller. Og den skuffer ikke. Den har masser af attitude, og jeg må indrømme, at den faktisk overrasker mig ret meget til det positive. Ja, jeg kan generelt godt lide Opel, men at jeg ligefrem er gået hen og blevet småforelsket i Insignia OPC havde jeg ikke lige set komme.

Egentlig discountpris

Du kan sige, at den måske er knap så raffineret som andre tyske firmabiler med lidt ekstra af alting, men det er netop det, der tiltaler mig voldsomt. Her står jeg med en bil, der kan mere end jeg som fører forventer, og så endda til en pris der nærmest ligner en discountpris for et køretøj af denne kaliber. Det kan altid diskuteres om små 800.000 kroner er discount eller ej, men det mener jeg faktisk, det er, hvis vi ser på, hvad bilen kan, og hvor meget udstyr der er proppet i den.  Med et mere eller mindre let skjult “well done” til Opels amerikanske forbindelser, har Insignia OPC fået et pænt skud krom og lir. Testbilen her står på fire fede 20-tommer fælge, og de passer suverænt godt til bilens lidt lave højde og “her-kommer-jeg-agtige” bredde.

Skuffende gearing

Når motoren får lidt at leve af, brøler dobbeltudstødningen som et andet Le Mans-køretøj, hvilket giver Insignia OPC masser af karakter. Det er faktisk kun automatgearet der skuffer mig lidt. Hvor de andre tyskere i de fleste biler, med BMW og VW i spidsen, har dobbeltkoblingsgearkasse, holder Opel fast i automatgearkassen. Den fungerer fint i det daglige, men skal den have lidt ekstra pedal og lege kispus med de andre drengerøve, mangler den lige det sidste. Det er dog ikke noget jeg på nogen måde savner ved almindelig kørsel, men hvis den skal vinde over de hårde gutter, mangler den altså lidt mere af det sportslige. Her ville en dobbeltkoblingsgearkasse utvivlsomt hjælpe gevaldigt.

Skarpere end forgængeren

Jeg har i øvrigt været så heldig, at jeg tidligere har kørt i forgængeren til denne bil, Opel Insignia OPC. Skal jeg sammenligne den nuværende gearkasse med forgængerens, så vil jeg sige, at gearskiftene nu er blevet en anelse mere runde, men det er stadig ikke helt godt nok. Bilens ESC-system reagerer en smule hurtigere, og så synes jeg, at støddæmperne arbejder fuldstændig efter bogen når bilen er i OPC-mode, hvilket igen gør, at bilen ganske enkelt ligger fuldstændig som den skal på vejen, nemlig usandsynligt skarpt i alle henseender uden at være en gokart.

Mikrooptimeret drivlinje

Som jeg skriver indledningsvis, så er motoren den samme 2,8 liters V6-turbobenzinmotor som før faceliftet, men det nye i denne her bil er, at drivlinjen er det, der med et fint ord hedder mikrooptimeret, som egentlig blot betyder, at brændstofforbruget er sænket markant, og de 13,3 km/l, den er opgivet til ved landevejskørsel, kan jeg kun tage hatten af for. Jeg har kørt mange kilometer i bilen, på landevej og det er faktisk lykkedes mig, at holde et gennemsnitsforbrug på lige knap 14 km/l, hvilket jeg selv synes, er ret imponerende.

Fed kabine

Jeg er nødt til at nævne de skålformede Recaro racersæder, der støtter vanvittig godt når jeg kyler Insignia OPC rundt i kurver og vejsving. En lækker og tidssvarende skærm bag rattet har delvist erstattet de analoge ure og her er der masser af informationer; fra den faktiske køretid, over batteriets spænding til turbotryk og g-kraftpåvirkning. Så kan du spørge, hvad i alverden du skal bruge de informationer til – bilen skal jo bare køre – men personligt synes jeg, det er fedt med noget adskillelse fra de mere strømlinede konkurrenter, der har så dælens travlt med at gemme så mange informationer som muligt væk for føreren. Opel Insignia OPC er en brølende pralrøv, og jeg kan kun have den dybeste respekt for, at Opel har holdt fast i stilen.

Opel Insignia OPC

Pris: kr. 791.980,- Insignia OPC fra kr.641.880,-
Beskatningsværdi: kr 450.000,-
EU-miks:9,3 km/ltr. ved blandet kørsel
Motor: 2,8 l, seks cylindre
Ydelse: 325 hk ved 5250 omdr./min.
Moment: 435 Nm ved 5250 omdr./min.
Topfart: 250 km/t
0-100 km/t: 6,3 sek.
Bagagerum: 500 ltr.
Længde/Bredde/Højde:4255/1799/1452 mm

Kommentarer