DEL
Opel Insignia GSi forfra
Opel Insignia GSi forfra

Der var engang GSi-skiltet på en Opel betød sportslige bilmodeller. Bilerne var stærkere og hurtigere end standardmodellerne, og de havde også et mere råt look. Senere udfasede Opel GSi-betegnelsen og indførte betegnelsen OPC på de sportslige modeller fordi de sportslige biler nu også fik mere komfort. Nu hvor den franske PSA-koncern, der står bag DS, Peugeot og Citroën, er blevet ejere af Opel har ledelsen valgt at sige farvel til OPC med de seks cylindre og mere end 300 hk og i stedet finde GSi-skiltene frem igen, og den første model, der får betegnelsen er altså den nye Insignia som vi her har til test med dieselmotor.

Insignia GSi og Nicklas Bendtner

Insignia GSi har intelligent firehjulstræk, eller adaptiv firehjulstræk som Opel kalder det, hvor der som udgangspunkt trækkes mest på forhjulene, men får den brug for det, tager den baghjulene med også. Motoren i bilen er en toliters biturbo med fire cylindre. Den har 210 hk og et pænt højt moment på 480 newtonmeter. Altså er der på papiret stadig lagt op til fest og farver på asfalten. Bare ikke når det handler om hurtighed. Testbilen her er næsten otte sekunder om at nå fra 0 til 100 km/t., hvilket på ingen måde er imponerende. Der hvor den til gengæld imponerer er omkring dens adræthed. Insignia GSi er en regulær køremaskine, hvor du får lyst til at køre en omvej hjem, fordi den æder det ene sving efter det andet med største velbehag og en træfsikkerhed som Nicklas Bendtner i topform. 

Insignia GSi er tørstig

Opel Insignig GSi har bare et kæmpe problem. Den er lige så tørstig som stamgæsterne henne på Ruths bodega. Til sammen, forstås. Ved blandet kørsel skal den officielt kunne køre 13,7 km/ltr, hvilket ikke engang er særligt tiltalende nutidens dieselmotorer taget i betragtning. Den kan nu heller ikke holde tallet i praksis. Ved pæn kørsel og jeg alene i bilen uden oppakning eller andet med vægt af betydning, lykkedes det mig ikke at få testbilen til at køre mere end 10,8 km/ltr. på en strækning over 334 km, hvor jeg både kørte på landevej, motorvej og bykørsel. Det er ikke noget at råbe hurra for i 2018, hvor flere andre dieselbiler med mere end 200 hk kører markant længere på en liter dieselolie. 

Insignia GSi med lækker undervogn

I forhold til den almindelige Opel Insignia så har GSi-varianten fået kappet 10 mm af i højden. Den har desuden fået en mere sporty front, hvor de markante luftindtag får bilen til at se mere barsk ud. På bagenden sørger en spoiler for at sende den rigtige attitude bagud, og fra siden er det de store 20 tommer hjul med Brembo-bremser der er garant for det sportslige look. Undervognen på Insignia GSi er en dynamisk en af slagsen med luftaffjedring, og trykker jeg på knappen “sport” foran gearstangen bliver undervognen mærkbart strammere, men det er ikke nok til at give mig en hardcore-sporty køreoplevelse. Kun i sving og kurver er den for alvor i sit es som jeg tidligere var inde på.

Insignia GSi som firmabil?

Du må med andre ord ikke gå efter Insignia GSi, hvis du søger en 100% sportslig bil, for så bliver du skuffet. Kunden er snarere ham, der leder efter en komfortabel og rap firmabil med motormæssig overskud, hvor der også er plads til familien i bilen til weekendture og ferier. Rummeligheden er nemlig pæn stor i Insignia GSi, hvor der også er plads til langlæmmede teenagere på bagsædet. Selv i bagagerummet er der godt med plads, hvor det for eksempel ikke er noget problem at placere en barnevogn uden først at afmontere barnevognens hjul. Og til erhvervsmæssig beskatning fra 397.000 kr for en veludstyret Insignia GSi med dieselmotor er det måske slet ikke så tosset et valg. Du får nemlig en bil som vi ikke ser på ethvert gadehjørne, og det er jo også værd at tage med.

Opel Insignia GSi 2,0 BiTurbo Diesel aut. 4×4

Pris: Denne bil kr. 708.480,- Insignia GSi diesel fås fra kr. 558.980,-
EU-miks: 13,7 km/ltr.
Motor: 2.0 liter, Fire cylindre, Biturbo diesel
Ydelse: 210 hk ved 4.000 omdr./min.
Moment: 480 Nm ved 1.500 omdr./min.
Topfart: 233 km/t
0-100 km/t: 7,8 sek.
Køreklar vægt: 1.772 kg
Tilladt anhængervægt: 1.805 kg m bremser – 750 kg uden bremser
Bagagerum: 490/1.450 liter
Længde/Bredde/Højde: 4.897/2.093/1.455 mm

DEL
Forrige artikelStor politikontrol hele uge 32
Næste artikelVolvo sætter sejl
Kim er Biltesterens ansigt udadtil. Han har beskæftiget sig med test af biler siden 2006. Først på et større regionalt dagblad, senere på diverse trykte magasiner. Siden januar 2016 har Kim været manden bag Biltesteren, som efterhånden er vokset til at være Danmarks næststørste onlinemedie om nye biler.