DEL
Opel Insignia Country Tourer forfra

En af markedets mest helstøbte stationcars er den nye Opel Insignia Sports Tourer. En større dansk avis har sammen med en fagforening for professionelle firmabilister kåret bilen som Årets Businessbil 2018 foran prominente biler som Ford Mondeo og BMW 320d Touring. Og det er bestemt ikke uden grund: – Opel Insignia udgør en god arbejdsplads for de professionelle bilister. Det er en meget allround bil til en fornuftig pris, som byder på gode køreegenskaber og fin komfort, mens der er rigeligt med plads i kabine og bagagerum, sagde jurymedlem Lars Bundgaard fra Business Danmark til Jyllands-Posten i forbindelse med kåringen. Et postulat vi her på biltesteren.dk kun kan være aldeles enig i.

Opel Insignia Country Tourer med fire forskellige motorvarianter

Nu er Opel Insignia stationcar så kommet i en version med øget frihøjde, markante skærmbeskyttere og en masse lækkerier, der gør den til et reelt alternativ til de noget højere og til tider også lidt kluntede SUV’ere og crossovers. Opel Insignia Country Tourer er netop kommet til Danmark. Bilen fås med fire forskellige motorer, hvor den mindste er en halvanden liters turbobenziner med 165 hk og forhjulstræk. Den fås også med 260 turbobenzin-hk og firehjulstræk. Er du mere til dieselmotor, kan du vælge Opel Insignia Country Tourer med enten 170 hk og turbo eller 210 hk, hvor sidstnævnte tillige har firehjulstræk og bi-turbomotor.

Opel Insignia Country Tourer med spændende features

Testbilen her er varianten med den store dieselmotor og automatgear med otte trin. Den vender jeg tilbage til. Udstyrslinjen er Dynamic Best Line som byder på et væld af spændende og fede features. For eksempel har den adaptiv fartpilot, bakkamera med retningslinier og en opvarmelig forrude, hvor det tager cirka et minut at tø ruden op fra stivfrossen til brugbar. Derudover har den to USB opladerstik ved bagsædet, hvilket dig med børn godt ved, hvad skal bruges til. En anden smart feature ved Insignia Country Tourer (og den almindelige Insignia stationcar, red.) er, at bagsædet kan lægges ned helt plan, så du i praksis kan sove i bilen og ligge helt udstrakt, hvis du da ikke er mere end to meter lang.

Øget frihøjde til topkarakter

Opel Insignia Country Tourer har en øget frihøjde på 2,5 centimeter i forhold til den almindelige Insignia stationcar. Det er jo på papiret ikke særlig meget, men i praksis fungerer det til topkarakter i samspil med bilens firehjulstræk, når du skal en tur i terrænet. Det vil sige, at du har egenskaberne fra en rigtig SUV som kan træde til når det gælder, men da frihøjden ikke er vanvittig høj, kan du også bruge bilen som en helt almindelig stationcar til hverdagsbrug. Og så er den her dieselmotor med 210 hk og et moment på 480 Nm brølstærk. Desværre har jeg ikke haft lejlighed til at smide påhæng på den, for jeg gad godt vide, hvordan den gebærder sig som trækdyr. Den må trække 1.805 kg. og jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at den også klarer dén opgave til topkarakter.

Lækker flexride undervogn og super lækkert lys

Bilen er udstyret med en flexride undervogn, hvor et enkelt tryk på en knap giver en komfortabel affedring, og et tryk på knappen ved siden af, giver en mere dynamisk undervogn. Forskellen er markant, og de to niveauer er gode på hver deres måde. Og så er jeg nødt til at nævne forlygterne som giver noget af det bedste lys på markedet. Det er 100% LED med 16 LED-enheder i hver lygte som individuelt kan blænde op og ned. Jeg skal bare sørge for, at der er “lang lys” på konstant, så sørger lygterne selv for at blænde op og ned efter behov, og det virker formidabelt. Ikke én eneste gang oplever jeg, at få det lange lys af en modkørende, hvilket egentlig er ret imponerende. Godt nok koster lygterne 25.000 kroner ekstra, men de penge er givet ekstremt godt ud.

Opel Insignia Country Tourer med vildt flot forbrugstal

Og så var der lige det der med motoren. Som fortalt tidligere, har testbilen her den store dieselmotor med 210 hk og biturbo. Allerede fra de første kilometers kørsel er jeg dus med den, og det er virkelig en fornøjelse at mærke, hvordan motoren som udgangspunkt arbejder stille og roligt, men giver jeg den noget pedal, er der kontant afregning uden den ellers så vanlige turbotøven. Her er det også på sin plads at nævne, at bilen står opgivet til at kunne køre 14,0 km i snit på en liter dieselolie. Enten er det en generel trykfejl for det står mange steder i Opels materiale, eller også arbejder motoren her over evne, for mit gennemsnitlige forbrug efter mere end 2.000 km blandet kørsel siger 15,7 km/ltr. hvilket jo er en præstation udover det sædvanlige. Var der nogle, der nævnte et 12-tal med pil op?

Opel Insignia Country Tourer 2,0 Turbo D aut.

Pris: Denne bil kr. 692.480,- Insignia Country Tourer fås fra kr. 383.980,-
EU-miks: 14,0 km/ltr.
Motor: Fire cylindre, turbodiesel
Ydelse: 210 hk ved 4.000 omdr./min.
Moment: 480 Nm ved 1.500 omdr./min.
Topfart: 228 km/t
0-100 km/t: 8,2 sek.
Køreklar vægt: 1.807 kg
Tilladt anhængervægt: 1.805 kg m bremser – 750 kg uden bremser
Bagagerum: 560/1.665 liter
Længde/Bredde/Højde: 4.986/2.093/1.530 mm