DEL

Den faceliftede Opel Astra sætter nye standarder for effektivitet og lav CO2-emission takket været en forbedret aerodynamik og ikke mindst nye effektive motorer, som i øvrigt er rigtige Opel-motorer, og ikke motorer fra de franske ejere, PSA. Det skyldes, at motorerne blev udviklet før Opels forrige ejer, amerikanske GM, solgte Opel til PSA for snart et par år siden. Der er således skåret op til 19 % af CO2-udledningen sammenlignet med forgængeren, hvilket placerer Opel Astra ret højt i den lille mellemklasse.

En afgørende faktor for det forbedrede brændstofforbrug har været et omhyggeligt arbejde med bilen i vindtunnel, hvilket betyder, at Astra er blandt de mest aerodynamiske kompakte biler på markedet. Helt konkret har ingeniørerne redesignet motorrummet, svingarmene er blevet mere strømlinede og fronten har fået et styret luftindtag, mens undervognen er optimeret til at reducere turbulens.

Effektive benzinmotorer

De nye motorer spiller dog hovedrollen, når det gælder den milepæl, der er nået i forhold til brændstoføkonomi og CO2-udledning. Den kompakte trecylindrede turbo benzinmotor fås i en 1.2 eller 1.4 liters udgave. Med en ydelse fra 110 hk til 145 hk og et drejningsmoment fra 195 Nm til 236 Nm er der opnået en perfekt balance mellem performance og effektivitet. NEDC1 tallene for blandet kørsel er 20,8 – 22,7 km/l, mens CO2-udledningen ligger på 110-101 g/km. De foreløbige WLTP2 tal indikerer et brændstofforbrug på 16,9 – 19,2 km/l og en CO2-udledning på 136 – 120 g/km. Opel Astra 1.2 er kombineret med en 6-trins manuel gearkasse, mens Astra 1.4 fås med en ny syvtrins CVT-gearkasse.

Sammenlignet med forgængeren er brændstofforbruget og dermed CO2-udledningen reduceret med 5 %, 19 % og 15 % for henholdsvis 110 hk, 130 og 145 hk motorerne. Et af midlerne til at nå dette resultat har været at integrere den vandafkølede udstødningsmanifold på topstykket for at opnå en hurtig opvarmning af motoren, hvilket reducerer udledningen af emissioner efter koldstart.

Kendetegnende for Opel giver benzinmotorerne en god speederrespons og ved 1.500 omdr./min. er 90 % af det maksimale moment tilstede indenfor 1,5 sekunders tryk på speederen.

Under 100 g CO2 fra den nye Astra turbo-diesel

Den trecylindrede dieselmotor i Opel Astra fås i to versioner, enten med 105 hk eller med 122 hk og et moment fra 260 til 300 Nm. Dieselmotoren med 122 hk fås som noget helt nyt med en nitrins automatgearkasse. NEDC1 tallene for blandet kørsel er 23,2 – 27,7 km/l, mens CO2-udledningen ligger på 115-96 g/km. De foreløbige WLTP2 tal viser et brændstofforbrug for blandet kørsel på 18,8 – 22,7 km/l og en CO2-udledning på 139 – 117g/km.
De nye dieselmotorer giver således en CO2-reduktion henholdsvis på 17 % og 10 % sammenlignet med forgængeren.

Dieselmotorerne har en elektrisk aktiveret turbolader med variabel geometri VGT, og ligesom for benzinmotorernes vedkommende sikrer en balanceaksel i motorblokken en rolig motorgang. Udstødningsmanifolden er også integreret i topstykket.

Et effektivt efterbehandlingssystem bestående af en SCR katalysator, partikelfilter og et AdBlue indsprøjtningssystem sikrer en optimal reduktion af emissioner.

Fokus på sikkerhed og komfort

Den nuværende Opel Astra er allerede udstyret med en bred vifte af anerkendt teknologi, hvor især de blændfrie Intellilux LED matrix lygter skiller sig ud. Med den faceliftede Astra føjes endnu mere teknologi til listen. Blandt andet et nyt frontkamera, der er mindre, men mere kraftfuld takket være en hurtigere processor. Det genkender ikke alene biler, men også fodgængere, hvilket er et vigtigt plus for sikkerheden. High-res kameraet sikrer også, at skiltegenkendelsen kan genkende endnu flere skilte og vise dem som et symbol i det digitale display. Den faceliftede Astra bliver desuden udstyret med digitalt speedometer.

Komfort har topprioritet og derfor bliver det muligt at tilkøbe features som trådløs opladning til mobilen og opvarmet forrude. En anden option er et Bose lydsystem, der med syv højttalere og en RichBass subwoofer er garanti for den optimale lydoplevelse.

Den faceliftede Opel Astra forventes lanceret på det danske marked i slutningen af november, og den kommer både som hatchback og stationcar. Priserne er endnu ikke på plads.

 

1 De nævnte brændstof- og emissionstal er baseret på den nye WLTP standard og herefter omregnet til NEDC værdier for at give mulighed for sammenligning med andre modeller.

2 De nævnte brændstof- og emissionstal lever op til den nye WLTP standard, som er en mere realistisk testmetode til at måle brændstofforbrug og emissioner.

Kommentarer