DEL

OPC betyder ”Opel Performance Center,” hvilket blev grundlagt i 1997 og er for Opel, hvad “M” er hos BMW og R-modeller er hos VW. Fortalt ganske kort, så er der tale om omdrejningsvillige modeller, hvor det egentlig blot handler om skarpe køreegenskaber og mulighed for at give din bil nogle tæsk på bane i ny og næ, men samtidig også at kunne bruge den samme bil til ganske almindelig hverdagskørsel, uden at blive alt for træt af stiv affjedring og en brølende motor.

Lille hidsig satan

Corsa OPC er det seneste skud på stammen af performance-biler fra Opel, og der er tale om en lille hidsig satan til en startpris på kr. 300.000. Men det vil være både synd og skam, blot at købe indstigningsmodellen, hvis du har besluttet dig for, at du vil købe en Corsa OPC. Regn med, at du i hvert fald skal kaste minimum endnu 50 af de lange efter bilen, og få sat flueben ved Performance pakken inden du skriver under på slutsedlen.

Husk performance pakken

Performance pakken indeholder de lækre OPC 18” letmetalfælge, mekanisk spærredifferentiale og de knaldhamrende effektive 330 mm high performance bremseskiver foran. Nu hvor det ér en OPC så skal du jo nok også have bilen i den rigtige metallakering, mørktonede ruder i bag og den frække tagspoiler, for det koster kun små 6500 kroner alt i alt, men så er du også ved at være ret godt med rent udstyrsmæssigt.

Mere afdæmpet end forgængeren

Hvis du husker forgængeren, så vil du nikke genkendende til, at der er for meget “Brian” over den. Det trekantede udstødningsrør under nummerpladen og de mange skarpe kanter gjorde forgængeren mere “her-kommer-jeg-agtig,” men det er alt sammen fortid, og den nye Corsa OPC har fået et langt mere afslappet look på trods af de to buldrende afgangsrør, et nyt frontdesign med større luftindtag og en lille forhøjning på tværs af motorklappen, som dog klæder den pænt meget.

Corsa OPC ér en rebel

Lad mig fortælle det på den måde, at Corsa OPC ér en rebel. Det er det, den er bygget til at være. Kørehøjden er 10 mm lavere end standard på Corsa. Også styringen er tilpasset bilens sportslige egenskaber. Alligevel synes jeg der er lidt for meget motor- og dækstøj i kabinen når jeg bare cruiser af sted på landevej og motorvej. Den 207 hestes 1,6 motor kan sagtens køres dovent i højt gear med lave omdrejninger, men et eller andet sted virker det som om den blot venter på at få et “go” til at strække ben sådan for alvor.

Føles som ægte GTI’er

Corsa OPC får nærmest et ekstra boost ved 4500 omdrejninger i minuttet, og da den først leverer det maksimale af de 207 hypper ved 5800 omdrejninger, får jeg for alvor følelsen af, at jeg sidder bag rattet i en ægte GTI’er. Sådan skal det selvfølgelig også være når jeg sidder i et lækkert Recaro-sportssæde og holder ved et lækkert læderrat med flad bund mens musikken brager derudad fra bilens ganske sublime musikanlæg. Det eneste, der i min verden trækker ned, er, at det nærmest er umuligt at komme om til bagsædet. Bagdøre fås ikke til Corsa OPC, og det vil nok desværre afskrække nogle fra at se nærmere på den.

Opel Corsa OPC

Pris: kr. 373.780.- Corsa OPC fås fra kr. 303.880.-
EU-miks: 13,3 km/ltr.
Motor: 1,6 Turbobenzin
Ydelse: 207 hk ved 5800 omdr./min.
Moment: 245 Nm ved 1900 – 5800 omdr./min.
Topfart: 200 km/t
0-100 km/t: 6,8 sek.
Bagagerum: 285 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 4021/1944/1479 mm

Kommentarer