DEL

Den lille Corsa er vel nok den allervigtigste bil for Opel, og nu bliver den måske endnu vigtigere. Corsa bliver Opels første bil som kører på enten el, benzin eller diesel. I første omgang er det den elektriske version vi får lov til at se. Senere på året kommer varianterne med benzin- og dieselmotorer. Der bliver dog ikke de store gætterier omkring brændstofbilerne for den nye Corsa er nemlig udviklet på samme nye platform som den nye Peugeot 208 og DS 3 Crossback. Benzinmotorerne bliver trecylindrede motorer med og uden turbo, med ydelser fra omkring 80 til 130 hk. Gearkasserne bliver enten manuelle fem- eller sekstrins, eller en automatisk med otte trin. Dieselmotoren i Corsa bliver en 1,5-liters – formentlig med 100 hk. Den nye Corsa fås med adaptiv fartpilot og infotainmentsystem med touchscreen på enten syv eller 10 tommer. Det er samme skærm som i Peugeot 208, men blot med flere fysiske genvejsknapper og fulddigital instrumentering.

Rækkevidde på op til 330 kilometer

Ifølge tyske medier får Corsa-e tre køreprogrammer: Eco, Normal og Sport som vi kender det fra andre biler. Med skiftet til den franske platform bliver den nye generation Corsa hele 4,8 cm lavere end forgængeren, og man kommer til at sidde 2,8 cm lavere i førersædet. Det overordnede design viser en fornyet stil for Corsa, som ligger fint i tråd med modeller som Insignia og Grandland X, men hvor man også ser de franske aner især inde i kabinen. Corsa kommer dog i bedste Opel-stil med avancerede, adaptive matrix-LED-forlygter.

Den nye elektriske Corsa-e er udstyret med en elmotor med en ydelse på 136 hk og 260 Nm. Den har et batteri med en kapacitet på 50 kWh. Det rækker til en rækkevidde, efter den nye WLTP-norm på 330 kilometer. Måske lyder det ikke så langt, men Opel har undersøgt sagen, og mener at vide, at 330 km rækkevidde dækker de flestes behov. Der er formentlig dansk premiere til efteråret. 

 

Kommentarer