DEL

I 2017 kom den nuværende Opel Insignia B på markedet først som Grand Sport (hatchback) og senere som stationcar, eller Sports Tourer som Opel kalder den. Nu kommer Opels topmodel så med et facelift som byder på nye og innovative sikkerhedssystemer, forbedret teknologi og endnu skarpere dynamisk design.

Den faceliftede Insignia er pakket med avanceret udstyr. Som noget nyt tilbydes hatchbacken og stationcaren med et skarpt digitalt bakkamera samt en radar-baseret bagudvendt trafikalarm, der registrerer og advarer om tværgående trafik, når bilen bakker. Objekter op til 20 meter væk, placeret i en 90 graders vinkel på begge sider af bilens bagende bliver registreret af radarens sensorer. Føreren advares på instrumentbordet og via en advarselstone i kabinen og gør øvelsen at bakke ud fra en parkeringsbås sikrere for alle i nærheden. Der er flere assistentsystemer i Insignia:

• Front kollisionsalarm med automatisk nødbremse og fodgænger genkendelse

• Vognbanebaneassistent

• Blindvinkel alarm

• Adaptiv fartpilot med nødbremse

• Traffikskilte genkendelse

• Avanceret parkeringsassistent

• Head-up display, holder førerens øjne på vejen

Opel igen på forkant med LED-teknologien

Den faceliftede Opel Insignia vil som standard blive udstyret med enten full LED-forlygter eller de nye adaptive Intellilux LED pixel forlygter, der tilsammen har 168 LED enheder mod de tidligere 32. Insignia-køberen vil opleve hvordan de nye lygter reagerer markant hurtigere og med højere præcision. De mange LED-enheder der hvert millisekund justerer sig i forhold til vejens forløb, kurver, vejrforhold, landevej, motorvej eller parkering, skaber en mere nuanceret lystilpasning til forholdene og giver optimal sigtbarhed for føreren. Resultatet er et større oplyst område (lyskeglen) samt en mere præcis nedblændingskegle i retning af foran- og modkørende trafikanter, så de ikke blændes.

De nye Intellilux LED pixel forlygter er blevet markant stærkere. Som noget nyt er alle 84 LED-enheder samlet i tre rækker i ét lygte modul. Kombineret med et kurvelys/nærlys modul samt LED-kørelyset er forlygten gjort ultra tynd.

Nydesignet front og bagende

Opels designere har fokuseret på yderligere at fremhæve Insignias elegante og dynamiske karakter. Fronten bliver hjulpet på vej af bilens nye tynde forlygter, der får fronten til at syne lavere. LED-kørelysene, som nu er placeret nederst i lygten, på hver side fortsættes af kromlisten i grillen og skaber et langstrakt vandret element, der gør bilens front visuelt bredere og derved fremhæver størrelsen på grill og logo. For yderligere at fremhæve bilens bredde, er luftindtagene med integrerede tågelygter placeret så langt ud mod hver side som muligt.

Ligesom fronten er bagenden på både hatchback og stationcar, domineret af vandrette linjer for at skabe fokus på bilens bredde. Der ud over vil hatchbacken fremover være udstyret med samme kantede afgangsrør som stationcaren.

Den faceliftede Opel Insignia vil blive mere energibesparende. Ved hjælp af vægtreducerende tiltag samt helt nye effektive benzin- og dieselmotorer, vil Insignia køre længere på literen og udlede mindre CO2 end tidligere.

Multimedia Navi Pro introduceres

Det største multimediesystem i Insignia er blevet opgraderet til Multimedia Navi Pro. Systemet indeholder adskillige nye internetbaserede navigationsfunktioner, så som ”real time” trafikinformation, online kortopdatering samt forudsigende navigation, der forudser den bedste rute baseret på historik og ”real time” trafikinformation. Alt sammen noget, der er med til at gøre turen mindre stressfuld. Navigationsmenuerne og instrumentbord har fået nye symboler og grafik, der sikrer et friskt og moderne display og fremhæver bilens nye funktioner.

Som altid fokuserer Opel på et højt komfortniveau. Derfor kan man selvfølgelig også i den faceliftede Insignia tilkøbe de ergonomisk certificerede AGR sæder til både fører- og frontpassagersædet. Hvornår den faceliftede Opel Insignia lander i Danmark er endnu ikke fastlagt. 

Kommentarer