DEL

Nissan Qashqai tilbydes nu med en helt ny 1.3 liters benzinmotor med to forskellige ydelser på henholdsvis 140 hk og 160 hk. Såvel brændstofsforbrug som CO2 udslip er formindsket. Varianten med 160 hk tilbydes senere på året med et helt ny syvtrins dobbeltkoblings-automatgearkasse (DCT).

Den nye 1.3 liters motor erstatter to tidligere benzinmotorer: 1.2 liters med 115 hk samt 1.6 liters med 163 hk. Motoren med 140 hk yder 25 hk mere end den nuværende 1.2 liters, og drejningsmomentet er forbedret med 50 Nm, så det nu er 240 Nm allerede ved 1.600 omdr. Desværre er anhængervægten stadig lav – blot 1.300 kg med bremser.

Moteren med 160 hk kan sammelignes med den tidligere 1.6 liters med 163 hk. Igen er momentet forbedret med ekstra 20 Nm. De første 240 Nm er tilgængelige allerede ved 1.600 omdr., og de fulde 260 Nm kommer ved 2.000 omdr. Og anhængervægten for denne variant er 1.500 kg med bremser.

Samtidig er Nissan Qashqai 1.5 dCi diesel motor blevet kraftigt opgraderet. Mere end 90% af motordelene er blevet ændret. Resultatet er 5 hk ekstra til nu 115 hk. Drejningsmomentet bevares ved 260 Nm, dog med en overboost-funktion, der kortvarigt giver 25 Nm ekstra. Motoren har fået AdBlue-system til reduktion af partikelemissioner.

Qashqai med den opgraderede dieselmotor er tilgængelig allerede nu, og den nye 1.3 liters motor med 160 hk kan fåes fra oktober måned. 160 hk med DCT samt 140 hk udgaverne kommer senere på året. Her kommer også en stor opgradering af NissanConnect infotainment og navigationssystemet.

Prisen for Qashqai 1.5 dCi diesel med 115 hk starter ved kr. 251.990 for en Visia udstyrsvariant, og den nye 1.3 liters DIG-T benzinmotor med 160 hk starter ved kr. 294.990. Her er mindste udstyrsvariant dog Acenta. Begge motorer opfylder de nyeste emissionsstandarder Euro 6d-TEMP.

Kommentarer