Ny Master mestrer det meste

Renault Master i nyeste aftapning kommer med elektrisk drivlinje, der klarer op til 410 kilometer mellem hver opladning. Men 4. generation af storsællerten fås også med nøjsomme dieselmotorer.

Siden 1980 er der rullet mere end tre millioner eksemplarer af den store Renault Master af samlebåndet på fabrikken i Batilly i det østlige Frankrig. Med flere end 40 års erfaring i bagagen lanceres nu 4. generation af den store varebil, der er solgt i flere end 50 lande.

410 kilometer kun på strøm 

Den nye Renault Master fås med en lang række forskellige drivlinjer, men den mest nyskabende er den elektriske version. Den nye Master fås både med 40 kWh batteri og 87 kWh batteri. Hvor Master med det lille batteri klarer 180 km rækkevidde, er der op til 410 kilometers rækkevidde i det store batteri. Et batteri, der i øvrigt også findes i den kommende Renault Scenic E-TECH Electric.

For begge varianter gælder, at der er rigeligt med moment – nærmere betegnet 300 Nm til rådighed og to motorer, yder yder henholdsvis 130 og 140 hk.

Opladning kan ske både ved DC – og AC-opladning. Den kan lades med 130 kW DC-ladning eller 22 kW AC-ladning. 130 kW DC-ladningen giver bilen 229 km rækkevidde på 30 minutter, og med 22 kW AC lader klares fra 10 % – 100 % på lige under fire timer.

Som noget helt unikt vil den nye Master have Vehicle-to-Load (V2L) og Vehicle-to-Grid (V2G) muligheder. Dette betyder, at man kan oplade eksterne elementer, som powertools fra et stik i førekabinen eller i varerummet. Er bilen ombygget som eksempelvis kølebil, vil man også kunne bruge bilens batteri til dette formål. Ud over at kunne oplade eksterne elementer – vil man også kunne føre strøm tilbage i elsystemet – det der er kendt som vehicle to grid (V2G)

Også diesel på programmet

Men der er naturligvis også andet end el på programmet i Renault Master. Man tilbyder hele fire forskellige dieselmotorer, der yder henholdsvis 105, 130, 150 og 170 hk. Der er valg mellem manuel og automatisk transmission. Automatgearet er en ny 9-trins EAG9 converter gearcase.

Alle versioner af Master er bygget på fabrikken i Batilly. Motorer og gearkasser er lavet i Frankrig, batterierne er samlet i Frankrig (produceret af LG i Polen) og 84 % af alle underleverandører er fra Frankrig.

Den har udseendet med sig

Nogle gange er det svært at få en varebil til at skille sig ud fra mængden. Men det gør den nye Master. Forfra ser det ud som om den nærmest har ambitioner om at være en lastbil. Det look understreges af Renaults nye logo, ekstra store LED forlygter og C-shape lyssignatur.

Men der er en mening med designet. Den nye Master er ganske enkelt blevet langt mere aerodynamisk, hvilket også medvirker til det imponerende lave forbrug af el/diesel. Bagenden er smallere end forenden for at optimere aerodynamikken og bagruden er asymmetrisk – et typisk Master træk. I alt er dets Scx mere end 20 % lavere og betydeligt under den forrige generation og dets konkurrenter. Kølerhjelmen er kortere, vinduet er placeret længere fremme og har ændret hældning, og blandt andet sidespejlene er gjort endnu mere aerodynamiske.

Da Master i øvrigt var for stor til at blive testet i de vindtunnler Renault normalt anvender til personbilerne på anlægget i Saint-Cyr, brugte man en model, der størrelsesmæssigt var 83 % af den virkelige van. Den færdige Master i rigtig størrelse blev herefter testet i vindtunneller man normal anvender i flyindustrien.

Personvognskomfort

Ombord på den nye Renault Master er ligheden med personbilernes komfort og kvalitet åbenlys. Det s-formede instrumentbord giver masser af plads, den 10 tommer skærm er seneste aftapning og materialerne er high end. Rattet er blandt andet hentet i personvognsafdelingen og kan justeres i både højde og dybde for at optimal førerposition. Har man en Master med automatgear – er gearvælgeren monteret på instrumentbordet for at give endnu mere plads

Master er en arbejdsplads, og der er i alt 135 liters fralægningsplads – hvilket er hele 25 % mere end i den nuværende Master. Og Master kan fungere som det daglige kontor. Midtersædet kan slås ned så det kan fungere som et arbejdsbord med plads til en lap top og der er USB-C porte til at oplade diverse elektriske elementer.

OpenR Link med Google built-in

For første gang nogensinde finder man desuden OpenR Link systemet med Google built-in i en Renault varebil. Systemet er udviklet sammen med Google og kører med Android Automotive OS 12, og inkluderer Google Maps navigation, Google Play app og det stemmestyrede Google Assistant.

Den nye Renault Master har 20 førerassistentsystemer som maksimerer sikkerheden for de mennesker, der kører bilen og for medtrafikanterne. Der er blandt andet automatisk nødbremsesystem, trailer stability assist og intelligent fartpilot

Den nye Master kommer med et omfattende line up af versioner. Den kommer i 40 forskellige versioner, der går fra 11 til 22 kubikmeter, med en 400 bredere sidedør og op til 100 mm længere load område.

Master har en desuden en kortere akselafstand og en nydesignet foraksel, hvilket betyder 1.5 meters kortere venderadius. Den nye Master fås i tre version er. L2 er basisbilen, L3 fås med for og baghjulstræk, mens L4 er baghjulstrukket.

Hvornår den nye Renault Master introduceres på det danske marked kan Renault endnu ikke fortælle. I Danmark er der siden 1. januar 2018 i alt solgt 6605 Renault Master, hvoraf de 2186 er chassis-varianter.

Del artikel

Har du også læst?