DEL

Det er ingen hemmelighed, at salget af mikrobiler har toppet. Vi har indset, at der alligevel ikke er så meget plads i de helt små biler som vi gik rundt og troede for år tilbage, men Hyundai holder stædigt fast i, at der skal være en lille bil i modelprogrammet, så en helt ny i10 vil fra begyndelsen af 2020 kunne opleves hos de danske forhandlere. 

Den nye Hyundai i10 kommer med langt mere sikkerhedsudstyr end før, og for nuværende er det vist kun Kia Picanto der kan måle sig bare nogenlunde med, hvad den nye Hyundai i10 kommer til at byde på. For eksempel får den ikke bare en standard nødbremse, men en nødbremse som kan genkende fodgængere og bremse ned for dem så en kollision kan undgås. Blue Link er Hyundais opkoblingssystem som altid er online via et SIM-kort. Den aktuelle trafiksituation i området, vejrudsigten og ledige parkeringspladser er bare nogle af fordelene. Som den udgående i10 fås den nye med fire eller fem siddepladser (Eco-udgaven har altid kun fire pladser), og bagagerummet rummer 252 liter.

Via en app er der kontakt til i10 og her kan man for eksempel overføre en rute fra telefonen til navigationssystemet, og en find-min-bil funktion fortæller, hvor bilen står, hvis man i forvirringen skulle have glemt, hvor bilen er parkeret.

Men det stopper langt fra her. Træthedsovervågning, aktiv sporassistent, fjernlysassistent og intelligent fartpilot (tilpasser automatisk farten efter skiltene) og skiltegenkendelse er også på programmet. Derudover er trådløs mobilopladning og varme i rattet heller ikke noget, vi normalt ser i mikroklassen.

Desværre får den nye Hyundai i10 ikke nye motorer. Motorprogrammet kommer således til at ligne det program, den udgående i10 har, og betyder, at den kommer med en trecylindret enliters motor med 67 hk og 96 Nm som bliver en slags standardmotor. Derudover kommer den med en firecylindret 1,2-liters motor med 84 hk og 118 Nm. Begge motorer får en manuel femtrins gearkasse, men som noget nyt kan en automatisk AMT-gearkasse tilvælges. 

Hyundai fortæller, at den nye i10 kan fås med en infotainmentskærm på otte tommer. Koreanerne nævner ikke, at der er tale om ekstraudstyr eller om skærmen ligefrem er standard, men uanset hvad, så er en skærm på otte tommer ret stor i en mikrobil. Den nye i10 er 367 cm lang, hvilket er to cm kortere end forgængeren, og samtidig er den blevet to cm bredere end den nuværende model. 

Kommentarer