DEL
Nissan X-Trail forfra

Det er ingen hemmelighed, at Nissan X-Trail indtil nu har manglet nogle muller. Sådan har feedbacken nemlig lydt i stor stil, når Nissan har spurgt kunderne om, hvad de mangler når det handler om X.-Trail. Japanerne har taget ønsket til efterretning og nu fås den faceliftede X-Trail med en dieselmotor med 177 hk, et moment på 380 Nm og med mulighed for træk på alle fire hjul. Her i Danmark fås den nye motorvariant i Nissans to øverste udstyrsvarianter, N-Connecta eller Tekna, og du kan vælge mellem en manuel sekstrins gearkasse eller en trinløs automatisk CVT-gearkasse.

Nissan X-Trail med CVT-gearkasse

Testbilen her er topvarianten, Tekna, og den er udstyret med firehjulstræk og en CVT-gearkasse som hos Nissan hedder Xtronic. Som udgangspunkt har jeg det lidt anstrengt med CVT-gearkasser, da jeg ikke rigtig bryder mig om det her monotone motorlydniveau en CVT-gearkasse ofte har med sig. Dertil virker den lidt kluntede elastiske måde at give bilen fremdrift på tit ret uinspirerende, men sådan er det ikke i den faceliftede Nissan X-Trail. Xtronic-gearkassen har nogle “falske trin” i det ellers trinløse system, og det gør, at jeg som fører får et mere traditionelt forløb af acceleration og moment.

Nissan X-Trail passer godt til alle veje

Motormæssigt har den egentlig en ganske sublim gangkultur, hvor jeg kun i tomgang bliver gjort opmærksom på, at der her er tale om en dieselmotor. Den lyder ikke som en gammel traktor, men jeg er aldrig tvivl om, at bilen har en dieselmotor når den bare står og snurrer i tomgang eller når jeg kører op til ca. 50 km/t. Herefter forsvinder diesellyden og den er overraskende meget lidt støjende. Undervognen er velafstemt og den passer rigtig godt til både landevejs- og motorvejskørsel – og rent faktisk også til kørsel på ujævne grusveje, hvilket jeg dog ikke har kørt på i testbilen her, men det prøvede jeg i en lignende X-Trail i Østrig i sommeren 2017, hvor jeg var med til den internationale lancering af den faceliftede Nissan X-Trail.

Nissan X-Trail med masser af udstyr

Tekna-udstyret er en sand perlerække af lækkerier. For eksempel har den intelligent around view monitor, der på infotainmentskærmen viser, hvad der foregår rundt om bilen. Det virker super godt i praksis og er ret nemt at anvende. Derudover har den for eksempel skiltegenkendelse, intelligent vognbaneassistent, intelligent nødbremse med fodgængergenkendelse, advarsel om biler i den blinde vinkel, træthedsregistrering for blot at nævne en lille smule fra udstyrslisten. Og så har den varme i det D-formede rat og varme i bagsædet, hvor aktiveringsknappen dog er placeret omme foran, hvilket virker underligt. Jeg må også hellere nævne, at den har et Bose højttaleranlæg som spiller vanvittig godt.

Nissan X-Trail med plads til syv

Nissan X-Trail kan fås med plads til syv personer. Testbilen her er dog ikke udstyret med en tredje sæderække som er ekstraudstyr til 20.000 kroner, hvor du så også får et elbetjent panoramaglastag med oveni hatten. Det gør Nissan X-Trail ekstra interessant for storfamilien med mange børn, da tredje sæderække absolut kun er forbeholdt børn. Omkring bagsædet er der i øvrigt en nævneværdig detalje: Sædet er hævet en del så passagererne her har et rigtig godt udsyn, hvilket mange børn faktisk rigtig godt kan lide.

Nissan X-Trail dCi 177 Tekna

Pris: Denne model: kr. 522.665,- X-Trail fås fra kr. 295.179,-
EU-miks: 16,7 km/ltr.
Motor: Fire cylindre, 2,0 liter turbodiesel
Ydelse: 177 hk ved 3.750 omdr./min.
Moment: 380 Nm ved 2.000 omdr./min.
Topfart: 196 km/t
0-100 km/t: 10,0 sek.
Køreklar vægt: 1.665 kg
Tilladt anhængervægt: 1.650 kg m bremser – 750 kg uden bremser
Bagagerum: 552/1.982 liter
Længde/Bredde/Højde: 4.640/1.820/1.710 mm

Kommentarer