DEL

Det er sjovt med Nissan. Det er sådan et mærke mange ikke rigtig regner for en sværvægter, men alligevel viser japanerne gang på gang, at de skal tages seriøse – og at de bestemt er garant for kvalitet og robusthed. Tag nu for eksempel denne pickup Navara. Da den kom på markedet havde det danske forsvar ikke svært ved at vælge Navaraen på trods af, at der var mere anerkendte mærker, der var konkurrencedygtige på prisen. Alt i alt har forsvaret nu 375 Navaraer, hvor 12 af dem endda er bygget om til lufthavns security biler.

Forsvaret har valgt rigtigt

Og man forstår godt forsvaret. Dels skal bilen kunne anvendes i terræn og dels skal den være duelig på landevej, da de militære opgaver mere og mere flytter sig fra marken til byerne. Som første producent i sin klasse, har japanerne brugt et avanceret baghjulsophæng til Navaraen, og det har med et snuptag forandret pickuppen fra at være tung i rumpetten til at være langt mere personbilsagtig. Man fristes til at kalde Nissan Navara for en nytænkende revolution på området.

Revolutionerende nytænkning

Teknisk set er svendestykket, et multilink-ophæng til bagakslen. Hvor de direkte konkurrenter har et ophæng, der består af de gode gammeldags bladfjedre – lidt i stil med det, der anvendes på en hestevogn, så har Nissan altså valgt at nytænke på området. Og det er de sluppet ret godt fra. Dig, der kender til det at køre pickup vil nikke genkendende til, at have fornemmelsen af en stiv hoppende bagende når du kører uden læs på ladet. Sådan er det ikke i Navaraen nu. Vejbump og kloakdæksler æder den nærmest som en anden luftundervogn fra BMW. For nuværende er det dog kun modellen med bagdøre, Double Cab, der fås med den nye teknologi. King Cab, der er uden bagdøre, er fortsat bygget med bladfjedre.

Ny motorkonstruktion

Motormæssigt er der tale om en ny konstruktion. Hvor forgængeren kunne fås med en lækker buldrende tre-liters V6 dieselmotor med 231 hestekræfter eller den mindre voluminøse 190 hestes 2,5 liters dieselmotor, må vi desværre nu nøjes med en 2,3 liters dieselmotor med fire cylindre og enten 160 eller 190 hk. Testbilen her er udstyret med den 190 hestes, og jeg må indrømme, at jeg lige her savner noget mere saft og kraft. Motoren klarer opgaven fint, men når man som jeg er vild med lyden af en V6’er, så er alt mindre pr. definition noget der lyder som en symaskine. Den syv-trins automatgearkasse holder motoren lidt for længe i de lave gear, men ellers har jeg ingen indvendinger mod den. Er du ikke til automatgear, kan du vælge en Navara med en seks trins manuel gearkasse.

Mere personbil over sig

Nissan vil med Navara gerne signalere, at der er kommet mere personbil over pickup segmentet. Det vil jeg gerne give Nissan ret i. Kabinen i Navaraen er nærmest som Nissans populære crossover, Qashqai, hvor kvaliteten i materialevalget bestemt er i orden. Og det er måske i virkeligheden Nissan Navaras trumfkort nummer to. At den stadig er en pickup, men med som meget personbil over sig, at den burde hedde Nissan Qashvara. I hvert fald kunne den sagtens have fået det gode gamle navn King Cab, for Nissan Navara er måske lige nu kongen af pickups.

Nissan Navara Double Cab

Pris: Denne bil kr. 277.888+moms. Navara fås fra kr. 211.257+moms.
EU-miks: 14,3 km/ltr.
Motor: 2,3 – fire cylindre med dobbelt turbolader
Ydelse: 190 hk ved 3750 omdr./min.
Moment: 450 Nm ved 1500 – 2500 omdr./min.
Topfart: 180 km/t
0-100 km/t: 10,8 sek.
Anhængervægt med/uden bremser: 3500 kg/750 kg
Længde/Bredde/Højde: 533/185/176 cm

Kommentarer