DEL

Det er ingen hemmelighed, at Nissan Micra har det svært i Danmark. Et dyk i salgsstatistikkerne viser, at for hver gang Nissan sendte en enkelt Micra på gaden herhjemme, satte Peugeot plader på en 208 hele 13 gange sidste år. Faktisk er det kun ligegyldigheder som Honda Jazz og Mitsubishi Space Star der sælger dårligere end Micra. Og det er egentlig lidt synd, for isoleret set, er Nissan Micra faktisk en bil, der fortjener meget mere. Især nu, hvor modellen ikke længere ligner en legetøjsbil, men efter modelfornyelsen i 2017 er blevet en rigtig smuk bil, der kan måle sig med klasseledererne på udseendet.  

Nissan Micra med flere hk

Nu er der kommet en ny motor i Micra. Japanerne har pillet den momentfattige 0,9 liters 90 hestes turbobenziner ud af Micraen, og erstattet den med en 1,0 liters turbobenziner med 100 hk. Hvor den forrige motor blot havde 140 Nm at bryste sig med, har den nye motor fået 20 Nm mere – og det kan mærkes. Faktisk virker det som om, at motoren har fået endnu flere hk end de 10 mere den har fået på papiret. Micra hiver ikke så meget efter vejret længere når den får noget at leve af. Det gør kørslen knap så anstrengende og mere udholdelig for føreren. Undervognen er dejlig fast, og styretøjet er præcist. Specielt ved høj fart på motorvejen kommer de ekstra Nm til sin ret, hvor den virker overraskende støjsvag. Det er faktisk kun ved nedgearing i en overhaling, at jeg savner en smule mere pondus. 

Nisan Micra med unikke tilvalg

Noget af det, der gør Nissan Micra til en bil, der fortjener mere end den får, er at den kan fås med en masse spændende tilvalg, som gør den til noget helt speciel. Om det så er sidespejlene, armlænet, eller indlægget i kofangeren, så kan både eksteriør- og interiørdele fås i enten røde, sorte eller grå nuancer. Testbilen her er dog uden den slags, men jeg synes det er fedt, at Nissan tilbyder det, og derfor vil jeg lige nævne det. Nissan har desuden udviklet et nyt infotainmentsystem med en hurtigere processor, en mere præcis grafik og Apple CarPlay og DAB+, hvilket er et kæmpe løft på Micra som fortjener store klapsalver. Eneste minus er, at det ikke er standard i alle versioner. 

Nissan Micra byder på masser af komfort

Testbilen her er Tekna-udgaven som er topudstyrsversionen hos Nissan. Den har blandt andet et fantastisk Bose Personal musikanlæg, som spiller vanvittig godt. Især lyden i højttalerne i førersædets nakkestøtte er en fryd for ørerne. Kørecomputeren er overskuelig og nem at betjene. I det hele taget er der masser af komfort i bilen her, hvor det for eksempel er rart, at der er stødpuder på siden af midterkonsollen, så mit højre knæ hviler behageligt, at jeg holder ved et læderrat med solide betjeningsknapper, og der er lidt pyntelæder her og der, som alt sammen er med til at fuldende oplevelsen i Nissan Micra som et ophold i en bil, der bare fortjener meget mere.

Nissan Micra mangler plads

Hvis jeg skal hælde lidt malurt i bægeret, så må det være omkring det pladsmæssige. Der ér ikke ret meget plads i en Nissan Micra. Bagsædet er absolut kun til børn op til begyndelsen af teenageårene, og det er ikke så nemt, at få en barnestol til at sidde i isofix-beslagene. Og selv om bagagerummet klarer 300 liter virker det som om, at pladsen også her er trang. Det er heller ikke her, du uden problemer får plads til en barnevogn uden nærmest at skille barnevognen ad i atomer.  Og så ved jeg godt, at mange sværger til adaptiv fartpilot, men det er slet ikke en mulighed i Nissan Micra.  

Nissan Micra på kampagne

Et andet punkt jeg godt lige vil påpege, er prisen. Du skal virkelig være fan af Nissan for at betale 188.000 kroner for en bil magen til testbilen her. Ja, det er fedt med masser af udstyr og god komfort, men mindre kan også gøre det. Lige nu har Nissan for eksempel kampagne på Micra med næsthøjeste udstyrsniveau, N-Connecta. Den kan du få for 160.000 kroner, hvor den så godt nok ikke har LED-lygter foran og Bose musikanlæg, men ellers har den en masse andet udstyr. Den variant tror jeg er det bedste køb i længden.

Nissan Micra 1,0 IG-T Tekna

Pris: Denne bil 187.850,- Micra fås fra 156.330,-
Brændstofforbrug: 17,9 km/ltr. (WLTP)
Motor: 1,0 liter. Tre cylindre, turbobenzin
Transmission: femtrins manuel
Ydelse: 100 hk ved 5.000 omdr./min.
Moment: 160 Nm ved 2.750 omdr./min.
Topfart: 184 km/t
0-100 km/t: 10,9 sek.
Køreklar vægt: 1.059 kg
Tilladt anhængervægt: 1.200 kg m bremser – 555 kg uden bremser
Bagagerum: 300, 1.004 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 3.999/1.734/1.455 mm

Kommentarer