DEL

Helt i tidens ånd er den nye Nissan Leaf blevet en smule lavere end forgængeren mens både længden og bredden er forøget. I samme ombæring har den gennemgået en udrensningskur af de helt store, hvor noget af det eneste der går igen fra forrige model er akselafstanden. Batterikapaciteten er forøget med dertilhørende længere rækkevidde, motoren er blevet bedre, sikkerheden er forøget, hvilket har kastet de maksimale fem stjerner af sig i den omfattende Euro NCAP test. Nødbremsen virker op til 60 km/t, hvor den bremser bilen helt op for både fodgængere, cyklister og andre biler. Er farten højere advares føreren i god tid, og gør vedkommende ingenting, bremser bilen hårdt op og nedsætter dermed risikoen for kollision.

Nissan Leaf er ingen racerbil

Den adaptive fartpilot, som selv holder afstand til forankørende, er behagelig at anvende i Nissan Leaf da den har et rigtig godt samspil med motoren og den automatiske gearkasse. Nissan Leaf er, som alle andre elbiler, en bil der har en hurtig acceleration, da de jo får maksimum moment så snart speederen trædes i bund. 0 til 100 km/t napper den på under otte sekunder, men du må ikke tro, at der så er lagt op til fest og farver i høj fart. Den maksimale fart er sølle 144 km/t, og selv om vi kun må køre max 130 km/t herhjemme er 144 ganske enkelt for lidt. Men omvendt skal du ikke køre meget stærkere end 80 km/t, da elforbruget så stiger voldsomt.    

E-pedalen er genial

Noget af det bedste ved den nye Nissan Leaf er den såkaldte e-pedal. Ideen med e-pedalen er, at elmotoren skifter fra at trække på forhjulene til at motorbremse, hvor den så laver strøm, afhængig af, hvor hårdt du som fører træder på speederen. Selvfølgelig er der også en rigtig bremsepedal i Nissan Leaf, men groft sagt har du ikke brug for den. Træder du blødt på bremsen genererer systemet stadig strøm til batteriet, men træder du hårdt på bremsen så bremser bilen som vi kender det fra biler med forbrændingsmotor. E-pedalen er virkelig et genialt påfund og helt sikkert noget vi vil se andre mærker kopiere i nær fremtid. Jeg er i hvert fald blevet afhængig af den efterhånden som testperioden skred frem.

Nissan Leaf skuffer på siddekomfort

Hvor jeg dog ikke er så begejstret for Nissan Leaf er omkring førerpladsen. Med mine 186 cm i højden er jeg højere end gennemsnittet og folk på min højde sidder ikke godt bag rattet. Jeg kan for eksempel kun justere rattet op og ned – ikke frem eller tilbage, hvilket er et problem, for folk med lange ben. Nu er mit korpus også til den store side, så jeg har generelt også svært ved at sidde behageligt i det relativt smalle sæde. Det hjælper heller ikke meget at sidde på bagsædet. Godt nok er der udmærket plads i loftshøjden til voksne mennesker, men også heromme er sædet ikke dybt nok til baller og lårben. 

Husk mobilen i Nissan Leaf

Jeg kan godt lide, at bilen er udstyret med en selvstændig varmepumpe som sørger for varme i rattet og i alle sæderne. Det gør, at jeg kan spare på den øvrige varme som så igen betyder, at jeg har mere strøm til kørsel. På en sommerdag kan pumpen endda også køle, så du også her kan spare på strømmen. Fra mobilen kan jeg via en app styre bilens klimaanlæg, men underligt nok kan jeg ikke aktivere bilens klimaanlæg direkte i bilen når jeg holder og lader Leaf ved en ladestander. Her er jeg nødt til at anvende app’en, hvis jeg vil have varme eller kulde mens jeg lader fordi luften i dysserne drives af ladestrømmen.  

Er Nissan Leaf noget for dig?

Nissan skriver, at den nye Leaf officielt kan køre 270 km ved blandet kørsel på et fuldt opladet batteri. Dermed er bilen altså interessant for pendlere med mellemlang distance. Tallet er nemlig ikke helt umulig at opnå i praksis. 255 km kunne jeg køre før batteriindikatoren viste 0%, men her er der udelukkende tale om by- og landevejskørsel og ikke én eneste kilometer på motorvej, hvor batteriet ved høj hastighed hurtigt bliver tømt. Med andre ord skal du selv vurdere om Leaf er noget for dig. Den nuværende afgift på de 620 kroner årligt er i hvert fald ganske attraktiv. Og så skal du jo huske på, at der de første to år medfølger gratis strøm til din Leaf. Valget er dit. 

Nissan Leaf Tekna

Pris: Denne bil kr. 315.280,- Leaf fås fra kr. 283.880,-
Bemærk: priserne er inkl. to års gratis strøm.
Motor: Synkroniseret vekselstrømsmotor
Ydelse: 150 hk
Max. moment: 320 Nm
Gearkasse: ”automatgear”
Rækkevidde: 270 km ved blandet kørsel (WLTP)
CO2: 0 g/km
Tophastighed: 144 km/t.
Acc. 0-100 km/t.: 7,9 sek.
Køreklar vægt: 1.545-1.600 kg
Totalvægt: 1.995 kg
Anhængervægt med-/uden bremser: 0 kg
Bagagerum: 420 liter
Længde/Bredde/Højde: 4.490/1.790/1.540 mm

Kommentarer