DEL

Mitsubishi har en ny strategi med et stærkt fokus. Det japanske mærke vil være førende med produkter inden for elbiler og SUV-modeller, og med mange årtiers erfaring med populære SUV’er med firehjulstræk er den nye strategi baseret på et meget solidt fundament. Mitsubishi har også vigtig erfaring med elektrificering af biler, hvor den innovative i-MiEV var en af de første masseproducerede elbiler på markedet. 

Det store skridt til at kombinere de to dele af den nye strategi, SUV og elektrificering, er faktisk allerede taget, og det første resultat var allerede en realitet i 2013, før der blev sat ord på den nye strategi: Mitsubishi introducerede Outlander PHEV som sin første Plug-in hybrid, en avanceret SUV i den store mellemklasse med benzinmotor, 2 elmotorer og Super-All Wheel Control 4WD-system.

Mitsubishi Danmark og udvalgte Mitsubishi forhandlere kan nu introducere Outlander PHEV Plug-in hybrid for danskerne. Fra starten af november 2018 får danske kunder muligheden for at opleve bilen på dansk grund. Til trods for de innovative teknologier i SUV’en, er dens formål simpelt: At være en moderne og komfortabel SUV, som er lige til at gå til for alle familier – med det mindst mulige aftryk på miljøet.

Ny MIVEC-benzinmotor og to elmotorer

Outlander PHEV er rummelig, solid og veludstyret, og den kan sågar trække en trailer med en vægt på op til 1.500 kg, hvilket er pænt meget for en hybridbil.

Under motorhjelmen på den nyligt opdaterede Outlander PHEV finder man en ny 2,4-liters MIVEC-benzinmotor med 135 hk og den nøje afstemte Atkinson-cyklus, som bl.a. sørger for optimal forbrænding. I teknikrummet er der desuden to kraftige elmotorer. Den forreste har en ydelse på 82 hk, og placeret mellem baghjulene sidder den anden elmotor med en ydelse på 95 hk.

Rækkevidde på 54 kilometer på ren el

Resultatet er en smidig, stærk og økonomisk kørsel, som kan foregå alene via elmotorerne eller gennem flere kombinationer sammen med benzinmotoren. For perfekt vægtfordeling og rumudnyttelse sidder det højteknologiske 300V litium-ion-kørebatteri under kabinen, og med en kapacitet på hele 13,8 kWh vil der efter en opladning være strøm nok til at drive Outlander PHEV på ren el ved en strækning på op til 54 kilometer med en maksimal fart på op til 135 km/t, før benzinmotoren overtager. Man glider på den måde lydløst og emissionsfrit over lange afstande, mens man i mange andre hybridbiler må nøjes med ganske kort distance, før forbrændingsmotoren starter op for at drive bilen.

Plug-in hybrid vs almindelig hybrid

Det er netop batteristørrelse og opladningsmuligheder, der udgør den store forskel på Plug-in hybrid (PHEV) og almindelig hybrid (HEV). Fordelene ved en Plug-in hybrid er, at bilen kan oplades med kabel direkte fra en ekstern strømkilde. Dertil har Plug-in hybrid bilerne typisk et større batteri, hvilket tilsammen betyder, at Plug-in hybrid bilerne har en meget længere rækkevidde på ren el end de almindelige hybridbiler.

Quick Charge som opladningsmulighed

Outlander PHEVs batteri kan oplades ved ekstern strømkilde med en forventet opladningstid på 5-7 timer. Vælger du en af de mange Quick Charge opladningsfaciliteter rundt om i landet, kan Outlander PHEV oplades på blot 25 minutter (op til 80% kapacitet) Mitsubishi Outlander PHEV kan desuden til enhver tid lade batteriet under kørsel.

Flere køreprogrammer for maksimal udnyttelse 

Når Mitsubishi Outlander PHEV emissionsfrit glider gennem trafikken, er det de to elmotorer, som sørger for drivkraften. Det eneste føreren skal gøre, er blot at vælge køreprogrammet ”EV Mode”, som så sørger for, at den rene elektriske drift aktiveres.

Bilen vil automatisk køre ved hjælp af de to elmotorer og strømmen fra kørebatteriet så ofte som muligt, også hvis ”EV Mode” ikke vælges, og det sker i standardkøreprogrammet ”Series Hybrid Mode”. I dette køreprogram kan benzinmotoren også drive en generator, som lader batteriet under kørsel, mens de to elmotorer driver bilen. Endelig er der køreprogrammet ”Parallel Hybrid Mode”, hvor benzinmotoren mekanisk tilkobles og driver forhjulene, assisteret af den forreste elmotor, mens den bagerste kan hjælpe ved at drive baghjulene. Dette køreprogram aktiveres automatisk ved hastigheder over 135 km/t, og her afgiver hydbridsystemet sin maksimale ydelse på 230 hk. I alle tilfælde vil nedbremsninger altid bruges til at generere strøm til kørebatteriet.

På brændstofforbruget vil den avancerede teknik kunne aflæses direkte. Det innovative hybridsystem med benzinmotor, to elmotorer og et batteri med høj kapacitet giver et gennemsnitsforbrug på 55,6 km/l og en CO2-udledning på bare 40 g/km. Det rent elektriske forbrug ligger på 148 Wh/km, og bruges Outlander PHEV til daglig kørsel, eksempelvis til skole og arbejde, vil man komme ud for, at benzinmotoren sjældent aktiveres, hvis SUV’en lades op hjemme eller på arbejdspladsen.

S-AWC firehjulstræk – en del af hybridsystemet

Som den eneste Plug in-hybrid i sin prisklasse tilbyder Outlander PHEV i kraft af sine 2 separate elmotorer det avancerede S-AWC-firehjulstræk (Super-All Wheel Control), som på den ene side sikrer et ekstremt godt vejgreb, på den anden side præcise og let kontrollerbare køreegenskaber. Fordi S-AWC er en del af hybridsystemet, bruges der ikke ekstra eller unødig energi på at overføre træk på alle fire hjul. Med fire særligt afstemte køreprogrammer har S-AWC en indstilling til alle behov. Til normal kørsel anbefales Normal, hvor systemet selv finder den optimale indstilling og skifter gnidningsfrit mellem træk på to eller fire hjul, mens Snow bruges på sneglatte veje eller veje med nedsat greb. Med Lock er systemet låst til firehjulstræk for bedre greb på eksempelvis grusveje, og Sport giver ekstra hurtig respons fra S-AWC, når vejene er snoede. 

Priser på Outlander PHEV

Den nye Outlander PHEV introduceres hos udvalgte Mitsubishi-forhandlere i starten af november, og der vil fra starten være tre udgaver at vælge mellem. Fælles for alle Outlander PHEV varianterne er Plug-in hybrid systemet med højkapacitetsbatteriet på 13,8 kWh med rækkevidde på 54 kilometer ved ren elkørsel, en ekstrem støjsvag kabine og et højt udstyrsniveau. Instrumenteringen giver et perfekt overblik med instrumenter, der viser regenereringen af bremseenergi, elmotorernes umiddelbare effekt og status for forbruget af el. 

Priserne for Outlander PHEV Plug-in hybrid starter ved 384.639 kr. for varianten Invite med bl.a. syv airbags, sæder med kunstlæderbetræk, sædevarme foran, automatisk klimaanlæg med to zoner, bakkamera, elektrisk kabinevarmer, KOS (nøglefrit system), LED-kørelys, el-foldbare sidespejle, radio/CD med 6,1” touchscreen, 16” alufælge, fartpilot, regnsensor og elektrisk parkeringsbremse.

Et endnu mere righoldigt udstyr får du i Outlander PHEV Intense, som har en pris fra 465.087 kr. Standardudstyret er overdådigt, og oven i Invite-udstyret får man Smartphone Link Display Audio med Apple CarPlay og DAB, LED-forlygter, LED-tågeforlygter, fjernlysassistent, varme i rattet, parkeringssensorer for og bag, adaptiv fartpilot (ACC), 18” alufælge samt sikkerhedspakken med automatisk nødbremsesystem (FCM og alarm for utilsigtet vognbaneskift (LDW)

Den absolutte topudgave af Mitusbishis flagskib Outlander PHEV er Instyle-udgaven til en pris fra 534.634 kr. Den er bl.a. udstyret med elektrisk bagklap, sæder med premiumlæder, elektrisk indstilleligt førersæder, premium lydanlæg fra Rockford Fosgate, Multi Around Monitor (360 graders kamera), advarsel for biler i de blinde vinkler (BSW), baksensorer med advarsel for tværgående trafik (RCA) og assistent mod utilsigtet acceleration (UMS).

Kommentarer