DEL

Mitsubishi lever skam endnu, selv om det ikke er hver dag, vi ser en bil fra det ellers så hæderkronede japanske bilmærke. Det er egentlig lidt en skam, for Mitsubishi er noget nær garant for solidt håndværk på linje med langt dyrere mærker. Hvorfor Mitsubishi ikke har bedre fat i Danmark er der mange gisninger om, men en af grundene er helt klart, at mærket ikke er så stærkt i markedsføringen som det burde være. Det er ærgerligt, for kvaliteten fejler bestemt ikke noget. Det er måske kun på designet Mitsubishi trænger til en make over, for med al ære og respekt for det solide håndværk japanerne er garant for, så har det vel lige siden Pajero, der havde sin storhedstid i 1980’erne, haltet gevaldigt med at designe en nutidssvarende bilmodel for Mitsubishi.

Mitsubishi Outlander PHEV – 45 km på ren strøm

Endelig er Outlander Plug-in hybrid kommet til Danmark. Her i landet missede vi jo den første omgang som blandt andet har solgt ret godt i Norge, hvor kombinationen firehjulstræk, benzin og strøm har været et kæmpe hit i mange år.  Her spiller batteri og elmotor sammen med en benzinmotor som du kan lade op i stikkontakten, så den på papiret kan køre op til 45 km udelukkende på strøm. Det er helt i trit med tiden, hvilket gør Outlander PHEV til en af de prismæssigt mere økonomisk overkommelige – og få – plug-in biler med firehjulstræk til priser fra godt 350.000 kr. for indstigningsmodellen, Invite, som er omkring 40.000 kr. mere end billigste benzinudgave med forhjulstræk og en 2,0 liters benzinmotor på 150 hk. Den bedst udstyrede PHEV Instyle, som testbilen her, lander på 489.000 kr.

Mitsubishi Outlander PHEV – godt med plads

Samlet har bilen en systemydelse på 224 hk. El-kræfterne er fordelt med henholdsvis 85 hk på forakslen, 92 hk på bagakslen og så 135 “almindelige” hestekræfter fra den 2,4 liters store benzinmotor. Bagagerummet rummer 463 liter, hvor batteripakken, der ellers er placeret i bunden, snupper 14 liter i forhold til Outlander med ren benzinmotor. Indstigningen er høj, der er super god plads i kabinen både bag rattet og til voksne mennesker på bagsædet. Og så er det også et plus, at den som plug-in hybrid må trække hele 1.500 kg. på trækkrogen. Det gør faktisk Outlander PHEV til en mulig kandidat for dig der kigger efter ny bil der også skal kunne trække en mindre campingvogn.  

Mitsubishi Outlander PHEV – husk at lade

Køber du en Outlander PHEV så skal du huske at lade batteriet op, så du kører så meget på strøm, som muligt. Ellers er den alt for dyr at køre i. Den store 2,4 liters benzinmotor sluger nærmest benzinen som en sulten hundehvalp, hvilket du lige skal have in mente, hvis du overvejer en Outlander PHEV. Du kommer ikke meget over 10 km/ltr. Når du bare kører dagligdagskørsel i Outlanderen er den en bil, som er ukompliceret at køre. Som udgangspunkt starter den altid på strømdrift, hvis der vel at mærke er strøm på batteriet. Det sker op til 65 km/t. Er batteriet uden strøm, starter benzinmotoren for at lave strøm til at drive elmotoren, som trækker på baghjulene, mens benzinmotoren trækker på forhjulene. Ved ingen strøm og hastigheder over 65 km/t. klarer benzinmotoren skærerne, ligesom den gør ved hastigheder over 135 km/t. Endelig kan elmotoren også supplere ved acceleration ved kørsel op ad bakker.

Mitsubishi Outlander PHEV – kører godt

Udover masser af plads, er et stort plus ved Outlander PHEV bilens generelle køreegenskaber. Ved normal kørsel mærker jeg ikke de typiske “gynge-bevægelser” som en SUV godt kan have på grund af det høje tyngdepunkt. I bilen her ligger batteriet fladt i bunden af bilen, hvilket klart er med til at holde tyngdepunktet lavt, og i sidste ende give køregenskaber som en almindelig personbil. Vindstøj er der ikke meget af – heller ikke ved høj fart, og generelt er Outlander PHEV meget lydløs. Et andet plus er de fem regeneringsgear, der styres med paddles bag rattet, hvor du som fører bestemmer hvor kraftigt, den skal regenerere. Det er rigtig godt ved bykørsel, hvor du på den måde kan bremse ned mod lyskryds.

Mitsubishi Outlander PHEV – lang ladetid hjemme

Det fede ved en plug-in hybrid er, at du, hvis du ikke har så langt til og fra arbejde, måske kan nøjes med at køre på strøm. Selv om rækkevidden på 45 km ren el er beregnet efter den nye, mere retvisende WLTP-skala, skal du dog ikke regne med mere end 35 km. rækkevidde. Et andet minus er, at den på et ganske almindeligt jordstik hjemme i privaten er ekstremt lang tid om at lade batteriet. Over en hel nat fra kl. 22 til kl. 8 næste morgen viste rækkevidden kun 31 km. Så ved jeg godt, at temperatur og køremønster også spiller ind, og her var temperaturen under fem grader om natten, hvilket selvfølgelig forklarer en del. Men ofte har vi jo kolde nætter i Danmark, hvilket du også lige skal have med i dine overvejelser inden du beslutter dig for en Mitsubishi Outlander PHEV.

Mitsubishi Outlander PHEV Plug-in Hybrid 2,4 Instyle 4WD  

Pris: Denne bil 488.990,- Outlander PHEV fås fra 349.995,-
Benzinmotor: 4 cylindre, 2,4 benzin
Elmotorer: To stk. – for og bag
Max. samlet ydelse: 224 hk
Max. ydelse elmotor For: 85 hk/bag: 92 hk
Batterikapacitet 13,8 kWh
Køreklar vægt: 1.880 kg
Max. påhængsvægt: 1.500/750kg (m/u brems.)
Tophastighed: 170 km/t (135 km/t på el)
Elektrisk rækkevidde 45 km (WLTP)
Acceleration: 10,5 sek.(0-100 km/t)
Grøn ejerafgift: Kr. 460 halvårlig
Brændstofforbrug: 50,0 km/l v. bl. kørsel (WLTP)
CO2 emission 46 g/km v. bl. kørsel (WLTP)
Bagagerum: 463, 1. ltr.
Længde/Bredde/Højde: 470/154/171 cm

Kommentarer