DEL

Bedst som vi troede, at Mitsubishi var et bilmærke der engang var pænt stort i Danmark, men som i en årrække nærmest har været skyggen af sig selv, er der nu kommet en ny bilmodel fra det engang så store japanske bilmærke. Eclipse Cross hedder bilen, som kort fortalt er sådan en blanding mellem noget gammelt og noget nyt. Det gamle ligger i bilens indvendige look, hvor sådan noget som gearstang og trykknapper ligner noget vi kender fra 1980’ernes storsællert på det danske marked, Mitsubishi Pajero. Det nye ligger i et smart infotainmentsystem og bilens generelle størrelse som en nutidssvarende crossover, der endda kan fås med firehjulstræk. 

Mitsubishi Eclipse Cross har karakter

Den nye Mitsubishi Eclipse Cross er overvejende en pæn bil. Nu er det jo sjældent, at de her crossovers ligefrem er biler man vender sig om og kigger efter i gadebilledet, og det gør man heller ikke når det er en Mitsubishi Eclipse Cross, der kører forbi. Omvendt så har den da i det mindste noget karakter i stil med Toyota CH-R, som jeg synes er den pæneste og mest markante bil i crossoverklassen. Måske er Eclipse Cross i virkeligheden et rigtig godt alternativ til klasselederen Nissan Qashqai, hvis du ikke vil have en bil, der ligner den crossover alle de andre kører rundt i. Det vender jeg tilbage til. 

Mitsubishi Eclipse Cross kører fransk 

Mitsubishi Eclipse Cross er en typisk japansk crossover på godt og ondt. Den gør det den skal – men absolut heller ikke mere. Den kører ikke ringe, men det er heller ikke en bil, der giver mig våde drømme om natten. Den kører sådan hen i retning af noget fransk, hvor Renault Kadjar og Peugeot 3008 er dem, japaneren spejler sig mest i når det handler om køreoplevelsen. Den har en undervogn som er i den bløde afdeling, hvor jeg måske godt kunne tænke mig, at den var lidt mere fast. Især ved høj fart på motorvejen synes jeg den sejler lidt rigeligt. 

Mitsubishi Eclipse Cross med lækker AWD

Til gengæld virker testbilens permanente firehjulstræk rigtig godt. Som udgangspunkt trækker bilen mest på forhjulene, men får den brug for mere stabilitet sender en computer kræfter ud til baghjulene. For eksempel ved kurvekørsel sikrer systemet, at kræfterne leveres til de hjul, der kan gøre den bedste indsats for at føre bilen fremad. Indsatsen sker 100 procent automatisk, hvor du som fører i princippet blot skal koncentrere dig om at styre bilen. Her er det også værd at nævne, at Eclipse Cross har et multilink baghjulsophæng, som sikrer bedre stabilitet ved den føromtalte kurvekørsel. 

Mitsubishi Eclipse Cross mangler plads

Omkring det pladsmæssige så siger Mitsubishi selv, at bilen har en fremragende rummelighed, hvor tre voksne uden problemer kan indtage bagsædet. Enten er det fordi, det er målt på tre små japanere eller også er det fordi man regner med, at vi europæere ikke er specielt store, for det passer ganske enkelt ikke, at tre voksne med bare en gennemsnitsfylde kan sidde behageligt side om side på bagsædet af Eclipse Cross. Til gengæld passer det, når japanerne så samtidig hævder, at bilen har et stort bagagerum for med en volumen på 610 liter hører den til blandt de store i klassen.  

Mitsubishi Eclipse Cross med fint forbrugstal

Motorisk er testbilen udstyret med en firecylindret halvanden liters benzinmotor med 163 hk. Bilen her har CVT-automatgear, men den fås også med en sekstrins manuel gearkasse. Ved blandet kørsel skulle den gerne kunne ramme 11,5 km/ltr. ifølge WLTP-normen, og det tal er bestemt ikke helt umuligt at nå. Efter 718 km blandet kørsel ligger mit gennemsnitlige forbrug på 10,9 km/ltr. Om den har en chance i Danmark er et godt spørgsmål. Prisen er nok i virkeligheden for høj da Eclipse Cross som indstigningsmodel koster 34.000 mere end den føromtalte Nissan Qashqai (indstigningsmodel) så du skal virkelig ville Mitsubishi, hvis den difference skal retfærdiggøres. 

Mitsubishi Eclipse Cross 1,5 Intense+ aut. 4WD

Pris: Denne bil 398.995,- Eclipse Cross fås fra 283.881,-
Brændstofforbrug (WLTP): 11,5 km/ltr.
Motor: Fire cylindre, turbobenzin
Ydelse: 163 hk ved 5.500 omdr./min.
Moment: 250 Nm ved 2.400 – 4.500 omdr./min.
Topfart: 200 km/t
0-100 km/t: 10,4 sek.
Køreklar vægt: 1.682 kg
Tilladt anhængervægt: 1.600 kg m bremser – 750 kg uden bremser
Bagagerum: 610/1.310 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 4.405/1.805/1.685 mm

Kommentarer