DEL

Den nuværende tredje generation af Mini kom til verden på en ny og større platform i 2015 og bilen har netop fået et mindre facelift, som mest består af mindre kosmetiske forbedringer og lidt opdateret udstyr. Bilen har fået ændringer omkring LED-kørelyset, der nu består af en ubrudt rund cirkel yderst i lygtehuset, som på en eller anden måde giver Mini et mere badass-agtigt udtryk. Som en skjult hilsen til det britiske moderland har LED-baglygterne det britiske Union Jack mønster ligesom selvsamme mønster fås på stofkalechen mod en merpris på små 15.500 kr. 

Mini Cabrio – halvpeberet pris  

Testbilen har en såkaldt Essential-udstyrspakke, og dermed havner prisen på 353.000, hvilket er knap 38.500 kr mere end, hvad indstigningsmodellen koster. Et eller andet sted er det en høj pris for en lille sommerbil, men redningen ligger måske i, at der ikke rigtig er alternativer for dig der bare vil have en lille cabriolet nu hvor Volkswagen har taget Beetle Cabrio af det danske marked. Godt nok har Mini Cabrio plads til fire personer, men glem alt om at lade andre end mindre børn indtage bagsædet på andet end korte ture. Voksne sidder ikke godt på bagsædet. 

Mini Cabrio med ergonomi i topklasse

Hvor det kniber med pladsen bag forsæderne, er der til gengæld enormt megen plads foran. Jeg tror ganske enkelt ikke, at der er andre biler på under fire meter i længden, der byder på så lækker en ergonomi. Jeg sidder fremragende med mit store korpus på 186 cm og knap 120 kg, hvor jeg på passagersædet kan sidde med strakte ben uden problemer, og på førersædet sørger et næsten lodretstående rat for, at jeg som fører har det perfekte greb på rattet, så jeg kan praktisere den berømte gocart-kørsel som Mini er så kendt for.   

Mini Cabrio nutid og retro i skøn forening

Bag rattet er der udsigt til et cockpit, hvor de klassiske store ure pryder instrumenteringen og går godt i spænd med de atypiske vippekontakter, der i skøn blanding med en perfekt placeret infotainmentskærm, sørger for, at jeg aldrig er i tvivl om, at jeg sidder i en Mini. Jeg er vild med den syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse, som også er at finde i flere BMW-modeller, men jeg savner alligevel nogle skiftepaler på rattet når jeg suser rundt og æder kurver ude på de små veje på landet. Ja, jeg kan godt skifte manuelt på gearstangen, men følelsen ved for eksempel nedgearing er federe når det foregår via paler på rattet, end når jeg skubber på en dobbeltkoblingsgearstang.  

Mini Cabrio med udskældt motor

Jeg har før haft et anstrengt forhold til den trecylindrede turbobenzin-motor. Med 136 hk i en 1,5 liters motor er her egentlig godt med power, men motoren har før virket doven og knap så omdrejningsvillig som den ellers lægger op til. Sådan er det ikke her. Dobbeltkoblingsgearkassens millimeterpræcision gør Mini Cabrio til en vinder, hvor den med mellemgas og små brum fra udstødningen også sørger for at give mig et smil på læben. Lad mig sige det på den måde, at jeg inden testkørslen ville have foretrukket bilen med manuel gearkasse, men med den her motorvariant bliver Mini Cabrio med dobbeltkoblingsgearkasse til en charmør, der går rent ind. 

Mini Cooper Cabrio – Essential

Pris: Denne bil 353.000,- Mini Cabrio fås fra 314.500,-
Brændstofforbrug: 18,8 km/ltr.
Motor: Tre cylindre, TwinPower turbobenzin
Ydelse: 136 hk ved 4.500 – 6.500 omdr./min.
Moment: 220 Nm ved 1.480 – 4.200 omdr./min.
Topfart: 206 km/t
0-100 km/t: 8,7 sek.
Køreklar vægt: 1.340 kg
Bagagerum: 160 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 3.850/1.501/1.415 mm

Kommentarer