DEL

Diesel er fortsat langt det bedste drivmiddel til de lange stræk. Og strøm er formentlig nok det bedste til småkørsel i byerne. Derfor giver det i disse så miljøbevidste tider rigtig god mening, at kombinere diesel og strøm. Og det er lige præcis, hvad Mercedes-Benz har gjort. Nu gør det tyske premiummærke jo aldrig noget halvt, så i forhold til E-klassen med benzinmotor og elmotor, som efterhånden har været på markedet i flere år, er den her med dieselmotor og elmotor konstrueret sådan, at det helt og holdent er føreren selv, der bestemmer, hvornår der skal køres på diesel og hvornår der skal køres på strøm. Køres den rigtigt lover Mercedes-Benz 50 km kørsel udelukkende på strøm. 

Mercedes-Benz E 300 de – kan gemme strømmen

Blot ved hjælp af en ganske almindelig trykknap kan du nemlig vælge, om du vil køre i hybrid-indstillingen, hvor en computer optimerer samarbejdet mellem dieselmotor og elmotor. Du kan også vælge udelukkende at køre på strøm, og særligt smart er det, at du kan vælge, at gemme det aktuelle strømniveau til senere, eller få dieselmotoren til at lade batteriet op under kørslen, så du har godt med strøm på batteriet, når du forlader motorvejen og kører ind i et byområde, eller når du om morgenen skal køre ungerne i skole fordi de endnu engang har snøret dig og mener, at cyklerne er flade. Og nej; jeg ramte ikke 50 km kørsel på ren el, men de 48 km jeg nåede må siges at være mere end godkendt.

Mercedes-Benz E 300 de – masser af kræfter

I hybrid-indstillingen er samarbejdet mellem dieselmotoren og elmotoren egentlig ikke noget du som sådan mærker ved almindelig daglig kørsel. Har du sørget for at lade batteriet op så der er strøm nok, kører bilen automatisk på el. I øvrigt kan du køre op til 130 km/t udelukkende på strøm, for elmotoren byder på hele 122 hestekræfter med et moment  på lidt mere end 400 Nm. Dieselmotoren er magen til den der ligger i Mercedes-Benz E 220 d. Den yder 194 hk og har et moment på 440 Nm. Med lidt let hovedregning skulle man så tro, at E 300 de har 316 hk, men da de to motorer ikke peaker på effekten samtidig, hedder den samlede effekt blot 306 hk. Systemets samlede moment er derfor også reduceret en smule til 700 Nm., hvilket dog stadig er ret potent.  

Mercedes-Benz E 300 de – med fine tal

Der skal nok sidde nogle miljø-hippier derude og tænke, at en dieselmotor i kombination med elmotor på ingen måde kan være en gevinst for miljøet, men det kan den rent faktisk. En dieselmotor med SCR katalysator og brug af adblue, er nemlig det mest miljørigtige alternativ på lange ture ved høj fart, ligesom elmotoren er det rette ved lav fart som jeg skriver indledningsvis. Hvis vi skal tage WLTP-målemetoden for gode varer, så kører man hele 62,5 km/ltr., men det kræver for det første et batteri, der er fuldt opladet og et kørselsmønster som til punkt og prikke følger WLTP’s cyklus. Ved blandet kørsel har jeg kørt 17,7 km/ltr. og når dieselmotoren skulle oplade batteriet kørte jeg lidt mere end 15 km/ltr., hvilket vel egentlig er ret pæne tal bilens størrelse taget i betragtning. 

Mercedes-Benz E 300 de – lille bagagerum

Et problem der ofte er med plug-in hybridbiler er, at bagagerummet er mindre end i de traditionelle biler. Sådan er det også i den her, hvor bagagerummet blot rummer 370 liter. Det er hele 170 liter færre end, hvad bagagerummet i en almindelig E-klasse med dieselmotor rummer. En hybridbil vejer også noget mere end en traditionel bil – i tilfældet her små 250 kg – men det gør bare, at bilen ligger mere roligt på vejen fordi en E-klasse i forvejen har et lavt tyngdepunkt. Et plus ved testbilen her, er at den som standard er udstyret med Full LED lys som virker ekstremt godt. Og så glæder jeg mig i mit stille sind over, at bilen hverken har adaptiv fartpilot eller flere af de her sikkerhedssystemer, som for eksempel vognbaneassistent, som jeg alligevel altid slår fra. Og så er det i øvrigt tiltalende, at porten til ladestikket sidder bagpå bilen under højre baglygte.

Mercedes-Benz E 300 de sedan 

Pris: Denne bil 687.430,-
Motor: R4
Brændstof: Diesel plug-in hybrid
Gearkasse: 9G-Tronic
Cylindervolumen (ccm): 1.950
Brændstofforbrug (km/l): 62,5
CO2 emission (g/km): 44
Max effekt kW/hk: 193+90/194+122
Moment: 400+440 Nm
Acceleration 0-100 km/t: 5,9 sek
Elektrisk rækkevidde: 50 km (NEDC)
Længde/Bredde/Højde: 4.923/2.065/1.468 mm

Kommentarer