DEL

Tidligere var Mercedes-Benz E coupé en ret konservativ bil bygget op over en C-Klasse med det, set med nutidens øjne, gamle og meget afdæmpede design i kabinen. Det var dengang. Nu er E coupé bygget op omkring E-Klassen med et helt og aldeles tidssvarende look, hvor det ydre og det indre er yderst tiltalende fra a til z. Men det stopper ikke her. E coupé er nemlig også blevet meget mere bredskuldret at se på, hvilket har noget at gøre med, at Mercedes-Benz’ kreatører har udnyttet sporvidden til det maksimale.

Sprødere end mors flæskesvær

Mercedes-Benz E coupé er på gaden med en ni-trins automatgearkasse i fire forskellige motorvarianter. En enkelt med en dieselmotor på 194 hk, og tre benzinere med henholdsvis 184, 245 eller 333 hestekræfter, og det er sidstnævnte jeg her har til test. Motoren har seks cylindre, og alene lyden fra den potente 3,5 liters V6’er burde være et kapitel for sig. Den lyder mere sprød end når du sætter tænderne i de perfekte svær fra mors flæskesteg, og jeg ved med sikkerhed, at jeg aldrig nogensinde bliver træt af V6-lyden eller for den sags skyld mors flæskesteg.

Skuffende forbrugstal

De mange hestekræfter og et moment på 480 newtonmeter i en 3,5 liters motor krydret med en suveræn automatgearkasse, gør E400 coupé pænt hurtig. Den æder 100 km/t på lidt over fem sekunder, men da den har firehjulstræk sker det ganske udramatisk og uden hjulspin. Men det koster på brændstoføkonomien. Ifølge de officielle tal fra Stuttgart kører E400 coupé 12,3 km/ltr, men det kunne jeg slet ikke få den op på. Ikke på noget tidspunkt fik jeg den til at gå mere end 10 km/ltr, hvilket må siges at være en smule skuffende her på tærsklen til 2018.

Kunden er ligeglad med forbruget

Når det så er sagt, er jeg ret sikker på, at kunden, som køber en E400 coupé er fløjtende ligeglad med, om bilen kører 10, 12 eller for den sags skyld syv eller otte km på en liter benzin. Det er sekundært i de kredse, hvor biler som denne hører hjemme. Har du råd til en bil i denne prisklasse, så har du også de håndører ekstra i måneden, det koster i brændstof at køre i en bil som Mercedes-Benz E400 coupé. Alternativt skal du kigge efter en mindre motorvariant, hvis du går knap så meget op i fed motorlyd, og hellere vil køre længere på literen.

Lækker kabine – og godt med plads

E400 coupé har et ekstremt smukt og velfungerende interiør. Som fører har jeg det fulde overblik over de to aflange kæmpe skærme, der henholdsvis fungerer som instrumenthus og infotainmentskærm. Her har de tyske ingeniører og designere virkelig oppet sig med en løsning, der ser vildt godt ud, men samtidig er lige så brugervenligt som en iPad for en 10-årig skolepige. Og selv om akselafstanden er kortere end i E-Klassen, så er der okay med plads på bagsædet. Ja, jeg kan endda få en barnestol til min seks måneder gamle søn til at være deromme. Det kan langt fra altid lade sig gøre i en coupé.

Kørekomfort i top

Omkring det køremæssige, har jeg kun roser til E400 coupé. Især ved høj fart i sving og kurver kommer det lækre præcise styretøj til sin ret, og det er en udsøgt fornøjelse at mærke, hvordan undervogn, gearkasse og styretøj arbejder sammen i skøn forening. Lad mig sige det på den måde, at den almindelige E-Klasse godt kan virke en smule tungere i rumpetten sammenlignet med bilen her. E400 coupé er E-Klassens smukke lillesøster og der er ingen tvivl om, at hun har sin berettigelse på de bonede (og buede) veje.

Mercedes-Benz E400 coupé

Pris: Denne bil 1.445.147,-  E400 coupé fås fra 1.016.900,-
EU-miks: 12,3 km/ltr.
Motor: Seks cylindre, turbobenzin
Ydelse: 333 hk ved 5.250 – 6.000 omdr./min.
Moment: 480 Nm ved 1.600 – 4.000 omdr./min.
Topfart: 250 km/t
0-100 km/t: 5,3 sek.
Egenvægt: 1.845 kg
Tilladt anhængervægt: 1.800 kg m bremser – 750 kg uden bremser
Bagagerum: 450 liter
Længde/Bredde/Højde: 4.826/2.016/1.430 mm

Kommentarer