DEL

Mercedes-Benz har i mange år haft et stilrent og meget rammende slogan,”das beste oder nichts.” Sådan oversat til brugbart dansk betyder det meget rammende, “det bedste eller ingenting.” Sagt med selvsikker tysk arrogance kan man godt konkludere, at det handler om tysk grundighed, hvor absolut intet er overladt til tilfældighederne. Der er onde tunger, der mener, at sloganet ikke passer til alle Mercedes-Benz’ bilmodeller, og da slet ikke de små A- og B-Klasse varianter, som godt nok har en stjerne på fronten, men ellers er der ikke meget Mercedes over dem. Jeg er ikke med på holdet af kritikere, når det kommer til de små Mercere. 

Mercedes-Benz B-Klasse er den praktiske

Generelt kan jeg godt lide dem, og især den nye A-Klasse sætter nye standarder i klassen, hvilket jeg også tidligere har været inde på: https://biltesteren.dk/mercedes-benz-a-180-d-stjernen-lyser/ og: https://www.youtube.com/watch?v=0xS7w73ldqI&t=39s Og med hensyn til B-Klassen skal vi lige huske på, hvilket segment den er tiltænkt. Det er hverken forretningsfolk, hipstere eller unge opkomlinge. Nej, Mercedes-Benz B-Klasse er til familier med mindre børn og seniorer. Og hér udfylder modellen sin rolle til høje karakterer. Pladsmæssigt kan to voksne og tre børn sagtens være i B-Klassen, og med den høje siddekomfort har bedsteforældrene heller ingen problemer med ind- og udstigning.    

Mercedes-Benz B-Klasse er ingen sportsvogn

Det er klart, at med det høje tyngdepunkt så bliver B-Klassen aldrig en sportsvogn – eller for den sags skyld noget der bare minder om sport. Den bliver heller aldrig nogensinde som en C-Klasse med lækkert baghjulstræk – eller for den sags skyld noget der bare minder om det. Men det gør ingenting. Mercedes-Benz B-Klasse er tættere på at være en MPV og har dermed helt sin egen stil, hvor praktikken vægter højst i enhver henseende. Bagagerummet rummer imponerende 486 liter, og lægger du bagsæderne ned kan der være halvanden kubikmeter last! Eneste minus her er den relativ høje læssekant bagagerummet har. 

Mercedes-Benz B-Klasse med masser af udstyr

Men hvorfor så overhovedet en test af en bil, der har mere end syv år på bagen? Det er fordi, at om ganske få måneder kommer der en helt ny B-Klasse til Danmark. Se vores video fra præsentationen af bilen her: https://www.youtube.com/watch?v=HYNgEcj9fXU Og fordi der kommer en ny B-Klasse om få måneder har den danske importør valgt at udstyre den sidste beholdning af den nuværende model med en del ekstraudstyr og givet modellen efternavnet “Final Edition.” Med i prisen får du blandt andet p-sensor for og bag, 18” AMG-letmetalfælge, to-zoners klimaanlæg, LED-forlygter, spejlpakke, 8” mediadisplay med navigation og en hel del mere. Testbilen her har desuden sænket undervogn med AMG-designlinje som gerne skulle give bilen et strejf af sport, hvilket dog ikke rammer plet efter min smag. AMG er til AMG – ikke til en B-Klasse. 

Mercedes-Benz B-Klasse giver god følelse

Følelsen bag rattet er egentlig ganske fin. Jeg har god kontakt med styretøjet der arbejder som forventligt. Den syvtrins automatiske gearkasse er en sand fornøjelse at arbejde med og den høje siddeposition er fin til dig, der netop vægter den slags højt. Skal jeg hælde lidt malurt i bægeret, så er bilens infotainmentsystem af den aldrende slags, hvor sådan noget som grafik og hurtighed er begyndt at halte i forhold til, hvad der ellers er på markedet. Er du derimod ligeglad med den slags, så får du i Mercedes-Benz B-Klasse en ganske hæderlig bil, hvor der i høj grad er tænkt på praktikken. Og den slags er der bestemt også kunder til. Og nej; den nuværende B-Klasse er bestemt ikke død. 

Mercedes-Benz B 200 Final Edition

Pris: Denne bil 413.633,- B 200 fås fra 383.580,-
Brændstofforbrug (WLTP): 15,4 km/ltr.
Motor: Fire cylindre, turbobenzin
Ydelse: 156 hk ved 5.300 omdr./min.
Moment: 250 Nm ved 1.250 omdr./min.
Topfart: 220 km/t
0-100 km/t: 8,2 sek.
Køreklar vægt: 1.395 kg
Tilladt anhængervægt: 1.400 kg m bremser – 695 kg uden bremser
Bagagerum: 486/1.545 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 4.359/1.786/1.557 mm

Kommentarer