DEL

Det er meget normalt, at bilproducenterne køber af hinanden når de producerer biler. I tilfældet den nye A-Klasse, har en delegation fra Mercedes-Benz været på besøg hos Renault i Frankrig, og med hjem til Tyskland havde de under armen en nyudviklet dieselmotor. Så undrer du dig måske for som du nok ved, har Mercedes-Benz i mange år været ekstremt gode til at producere dieselmotorer – og det er de stadig – men på direktionsgangen i Stuttgart har man også altid været gode til at drive forretning, og her har nogle regnedrenge altså fundet frem til, at det bedst kan svare sig at købe den helt rigtige motor ude i byen, i stedet for at udvikle en helt ny motor som opfylder de strenge emissionskrav fra EU. 

Mercedes-Benz A-Klasse med sparemotor

Sådan en motor havde Renault tilfældigvis på hylderne, og da den kvalitets- og forbrugsmæssigt lever op til kravene fra Mercedes-Benz, blev der indgået en aftale som betyder, at den nye A 180 d, som er den eneste A-Klasse med dieselmotor, får Renaults firecylindrede 1,4 liters rækkemotor med 116 hk. Ifølge de officielle papirer fra Mercedes-Benz er motoren ret så nøjsom med dråberne. 23,8 km/ltr. hedder det officielle forbrugstal. Efter lidt mere end 600 km blandet kørsel havner mit gennemsnitlige forbrug på 20,3 km/ltr. hvilket egentlig er ganske acceptabelt. På en eller anden måde er det lykkedes ingeniørerne hos Mercedes-Benz at dæmpe A-Klassens dieselbrummen så jeg indimellem er i tvivl om, hvorvidt jeg overhovedet kører i en dieselbil. 

Mercedes-Benz A-Klasse med det smukke ydre

Når jeg står og kigger på testbilen udefra ser jeg en yderst smuk og vellykket bil. Ja, det lyder måske som en kliché, men hvis vi lige ser bort fra de første generationer af A-Klassen, hvornår har Mercedes-Benz så haft biler i deres modelprogram som ikke ser godt ud? Jeg kan ikke lige komme i tanke om nogen. Ja, det kan godt være, at den her ligner forgængeren en smule, men gør det noget? Den var jo klasseledende i en årrække målt på udseendet – det har den nye A-Klasse også potentiale til at blive. Frontpartiet med de markante lygter ligner mere en CLS end en regulær C-Klasse, og så er bagenden mere tillokkende end på forgængeren, men ellers er der ikke sket nogle radikale ændringer på det udvendige.

Mercedes-Benz A-Klasse som skrabet

Det er der så til gengæld når dørene åbnes. Her er det ikke svært at se, at Mercedes-Benz benhårdt går målrettet efter det yngre publikum. Nu er testbilen her en mere skrabet version end de biler, den danske importør har for vane at tilbyde os udvalgte motorjournalister. Bilen har for eksempel “kun” den lille infotainmentskærm på syv tommer, men den minder alligevel meget om den større 10,25 tommer skærm som jeg ved andre lejligheder har haft fornøjelsen af. Jeg skal lige bruge en dags tid på at vænne mig til betjeningsknapperne, men så snart de forskellige kommandoer sidder i fingrene er systemet vildt lækkert at arbejde med. Er du gadgetnørd kan du tilkøbe den store infotainmentløsning + lidt andet lækkert i en udstyrspakke for 55.000 kroner, men i bund og grund behøver du den ikke. 

Mercedes-Benz A-Klasse er en lysende stjerne

Kørekomfort har bilen masser af. Hvor jeg især klapper i hænderne over den, er som pendlerbil. Tværs over Fyn er den en udsøgt fornøjelse med en rolig motorgang – også ved høj fart. Og nu jeg er ved motoren, så er det også pænt tiltalende, at momentet på 250 Nm allerede opnås ved 1.750 omdrejninger og det fastholdes til 2.500 omdrejninger, hvilket gør motoren vældig smidig. Jeg bryder mig normalt ikke om at køre med adaptiv fartpilot, men her er der faktisk en adaptiv fartpilot, der er indstillet sådan, at jeg ikke føler, at systemet bremser mig før jeg selv ville nedsætte farten eller trække ud for at overhale. Det er godt lavet, Mercedes-Benz. Det kunne mange andre lære en del af. Eneste nævneværdige anke jeg har på den nye A-Klasse er omkring bagsædepladsen. Voksne på mere end 180 cm i højden sidder ikke ret godt på bagsædet, hvis dem foran også er mere end 180 cm høje, men ellers er den nye A-Klasse en lysende stjerne som absolut har potentiale til at blive lederen i kompaktklassen. 

Mercedes-Benz A 180 d

Pris: Denne bil kr. 357.265,- A-Klasse fås fra kr. 300.480,-Brændstofforbrug(WLTP): 23,8 km/ltr.
Motor:  Fire cylindre, turbo
Ydelse: 116 hk ved 4.000 omdr./min.
Moment: 250 Nm ved 1.750 – 2.500 omdr./min.
Topfart: 202 km/t
0-100 km/t: 10,5 sek.
Egenvægt: 1.445 kg
Tilladt anhængervægt: 1.400 kg m bremser – 720 kg uden bremser
Bagagerum: 370/1.210 liter
Længde/Bredde/Højde: 4.419/1.796/1.440 mm

Kommentarer