DEL

De går til den, dernede hos Mercedes-Benz i Tyskland. I kraft med, at bilproducenterne er tvunget til at følge bedrevidende politikeres og ikke mindst kloge embedsfolks forhippede jagt på flere fossilfri biler på vejene, har Mercedes-Benz sideløbende med elbilprogrammet EQ bedt performance-afdelingen, AMG, om at lave intet mindre end to potente AMG-varianter af hver eneste model Mercedes-Benz har på programmet. Og den flotte røde testbil du ser ovenover disse linjer er altså første AMG-skud på stammen i A-modellinjen. Mercedes-AMG A 35 hedder den – bilen er forløber for den kommende A 45 som yder hele 421 hk i topversionen, og 387 hk i den lidt mindre brutale udgave. Mercedes-AMG A 35 har 306 hk fra en toliters firecylindret rækkemotor, og så har den firehjulstræk.

Mercedes-AMG A 35 – mere progressiv

Eller det vil sige, at det meste af tiden så er Mercedes-AMG A 35 forhjulstrukket, men det intelligente 4Matic-firehjulstræk kan sende op til 50 procent af kræfterne til bagakslen når der er brug for det. Og uden at blive alt for nørdet, så er det noget med, at koblingen, der aktiverer baghjulene, er placeret umiddelbart foran bagakslen og er elektrisk mekanisk styret i modsætning til det 4Matic-system, der sidder på den nu udgåede Mercedes-AMG A 45 som er elektrisk hydraulisk. Den klare fordel her er, at der sker en markant hurtigere tilkobling. Værd er det også at nævne, at differientalet på bagakslen nu er åbent så du får en endnu mere progressiv køreoplevelse end i den udgåede A 45 med 380 hk på trods af, at denne AMG A 35 “kun” har 306 hestekræfter og 400 Nm at blære sig med. 

Mercedes-AMG A 35 – til gaden og til banen

Målet med Mercedes-AMG A 35 er helt klart fra Mercedes-Benz’ side: der skal laves en gadebil med så meget potens, at den også kan begå sig som trackday-bil. Den mission er blandt andet lykkedes med, at ingeniørerne har monteret en aluplade under motoren for at gøre fronten mere stiv så bilen får en skarpere indstyring i sving og kurver, og for at mindske vægten på forakslen, har ingeniørerne valgt at putte en del aluminium i komponenterne i affjedringen. Desværre har jeg ikke haft bilen på bane, men adskillige landevejssving er i løbet af testperioden blevet indtaget med største velbehag og et kæmpe smil på mine læber et hav af gange. Den gider det godt, den lille hatchback fra Affalterbach nordvest for Stuttgart. Også selv om den som nævnt har firehjulstræk.

Mercedes-AMG A 35 – med fake-lyd

Som standard er Mercedes-AMG A 35 udstyret med en syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse som er unik for bilen. Den har forskellige køreprogrammer, hvor den selvfølgelig har det bedst i Sport eller Sport+. Her skifter den for alvor karakter, hvor motorlyden ændrer sig ret kraftigt. Her er der små knald under nedgearing og et hyggeligt lille bulderbrag når du gearer op. Ja, det er fake-lyd, men det er der jo efterhånden mange bilproducenter, der tilbyder – så det går nok alt sammen. Og ellers lider AMG A 35 lidt af det samme problem som langt de fleste andre nye og nyere GTI-biler; du skal køre ret stærkt for at være der, hvor bilen for alvor er i sit es. Derfor giver det bedst mening, at bruge den på en racerbane engang imellem, eller tage en tur til Tyskland, hvor du stadig kan finde en del Autobahn-strækninger med fri hastighed. 

Mercedes-AMG A 35 – også hverdagsbil

En af fordelene ved AMG A 35 er, at du også kan bruge bilen til ganske almindelig hverdagsbrug, hvor du kan køre junior til fodbold uden at blive stemplet som amatør-racerkører. Dermed ikke være sagt, at A 35 ikke er hurtig. 0-100 km/t er overstået på 4,7 sekunder, hvilket gør bilen til en meget hurtig hatchback, men vælger du det rette køreprogram lyder motoren som i en almindelig A-Klasse med benzinmotor.  Indstyringen er moderat med en snært af skarphed over sig, og i forhold til den udgåede A 45 så er A 35 udstyret med en ny krængningsstabilisator som virker helt efter hensigten. Nu er jeg jo en stor mand på 186 cm med en kampvægt på den høje side af 120 kg. De skålformede sæder er måske ikke de allermest komfortable til mit korpus, men alligevel har jeg en udmærket siddeposition med den rette støtte når svingene indtages. 

Mercedes-AMG A 35 – også med MBUX

I kabinen har Mercedes-AMG A 35 et fladbundet rat i alcantara som er udstyret med et lille drejehjul til valg af de førnævnte køreprogrammer. Hvis du kender lidt til Porsche så vil du vide, at det er noget de har tilbudt i mange år, men til forskel fra Porsches system, så har drejehjulet i Mercedes-AMG A 35 en lille skærm i midten, som hele tiden fortæller dig, hvilket køreprogram du i øjeblikket anvender. Infotainmentsystemet er det nye MBUX som blandt andet er i A-Klassen og den nye B-Klasse, og også her er der lige lidt mere end i standardsystemet. AMG-folkene har nemlig tilføjet egne funktioner som eksempelvis G-kræfter, bremsetryk og hjulrotation. Det manglede da bare. A 35 er jo en ægte AMG.

Mercedes-AMG A 35 4Matic DCT

Pris: denne bil: kr. 824.567,- AMG A 35 fås fra kr. 633.000,-
Brændstofforbrug: 12,7 km/ltr. (WLTP)
Motor: Fire cylindre på række, turbobenzin
Ydelse: 306 hk ved 5.800 omdr./min.
Moment: 400 Nm ved 3.000 – 4.000 omdr./min.
Topfart: 250 km/t
0-100 km/t: 4,7 sek.
Køreklar vægt: 1.630 kg
Tilladt anhængervægt: 1.800 kg m bremser – 750 kg uden bremser
Bagagerum: 360, 1.200 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 4.419/1.992/1.440 mm

Kommentarer