DEL

Mazda er på vej med koncernens første længe ventede elbil. Helt som de plejer, kører Mazda fuldstændig deres egne veje. Mens mange andre bilproducenter har fabrikker placeret strategisk rigtigt rundt omkring i verden, holder Mazda fast i at producere biler hjemme i Japan – og kun der. Mazda holder også fast i den firecylindrede sugemotor mens andre forlængst er gået over til at tilbyde trebenede downsizede turbomotorer på flere bilmodeller. 

Japanernes første elbil har endnu ikke et navn og faktisk heller ikke sit eget design. Indtil videre “låner” den blot designet fra Mazdas seneste skud på stammen, crossoveren CX-30. Herunder gemmer sig teknologi, der adskiller sig fra de fleste andre elbiler. Mens andre mærker gør hvad de kan for at tilbyde større batterier med længere rækkevidde – simpelthen fordi det er ret så vigtigt for elbil-køberne, så har Mazdas elbil et lille batteri på 35,5 kWh. Det rækker blot til 200 kilometers kørsel. Og så kan batteriet blot lades med max 50 kW. 

Mazda giver naturligvis svar på tiltale, når spørgsmålet lyder; hvorfor så kort rækkevidde? 200 kilometer er det dobbelte af, hvad ni ud af 10 bilister kører dagligt, lyder det fra Mazda. Med til forklaringen hører også, at et mindre batteri holder omkostninger og vægt nede og belaster klimaet mindre.

Hvornår Mazdas nye elbil kommer, vides endnu ikke. Men ifølge tyske pressekilder sker det i løbet af 2020. 

Kommentarer