DEL
Mazda3 forfra

Okay! Alt efter, hvordan du siger “okay” kan det have vidt forskellig betydning. Det kan betyde, at du er ligeglad, imponeret, overrasket, tøsefornærmet og have så mange andre betydninger, og i dette tilfælde er det den overraskende okay, der er i brug. Jeg udbrød nemlig et spontant “okay” da jeg første gang fik tilsendt billeder fra Mazda af den nye 3’er i november måned sidste år. Der er nemlig sket så meget i forhold til forgængeren, at den nye Mazda3 i dén grad overrasker, og tager et gigantisk skridt op i den lille mellemklasse, hvor den på kabinekvalitet og udstyrsmuligheder nu måler sig med de ypperste i klassen. 

Mazda3 med masser af premium

Det er nemlig lykkedes japanerne at skabe en så helstøbt og unik mellemklassemodel med så meget premium-fornemmelse, at de sagtens kunne have valgt at kalde bilen “Luxury” allerede fra indstigningsmodellen i stedet for den nye betegnelse “Sense.” Den har nemlig både nøglefri start/stop, head-up display i forruden, adaptiv fartpilot, nødbremse, skiltegenkendelse, fjernlysstyring, 8,8” touchskærm med navigation og Apple CarPlay, blind vinkel advarsel, LED-lys, vognbaneassistent, opvarmede el-justerbare sidespejle, aircondition og meget mere – alt sammen som standard. Og til en pris der blot hedder 255.000 kroner. Isoleret set måske lidt i den dyre ende når det handler om en bil i den lille mellemklasse, men tag så lige et blik på standardudstyrslisten. Så er prisen mere end godkendt.

Mazda3 med reelt forbrugstal

Smider du 12.000 kroner oveni prisen på en Sense får du mellemste udstyrsvariant som hedder “Sky.” Her er der foruden alt det ovennævnte også 18” alufælge, varme i rattet, de-icer på viskerbladene, bakkamera, to-zonet klimaanlæg, nøglefri adgang, parkeringssensorer foran og automatisk nedblænding af både bakspejlet og sidespejlene. Og det er lige præcis en Sky-variant som her er til test. Det eneste, der er ekstra på bilen er den specielle grå lakering som Mazda vælger at tage 6.500 kroner for. Motoren er en toliters Skyactiv-G benzinmotor på 122 hk. Ikke noget med turbo her, men en sugemotor med høj kompression og stor volumen. Forbruget er måske på papiret ikke lige så højt som hos konkurrenterne, men til gengæld er Mazdas forbrug mere realistisk. 15,9 km/ltr. som det officielle forbrugstal hedder er således ikke svært at opnå i praksis.  

Mazda3 – mere sportslig end før

Det siger sig selv, at 122 hk ikke giver GTI-følelse bag rattet, men takket være Mazdas Skyactiv-teknologi med den velafstemte sugemotor, er der godt med bid i den lille japaner. Den finjusterede motor spiller godt sammen med bilen og føles, som om der er mere end 122 heste på folden. Den skal have noget pedal for at få effekt, men så er der også hurtig speederrespons. I forhold til den forrige Mazda3 så er den nye blevet mere sportslig på vejen, men uden at det komfortable fra forgængeren er taget fra den. Affjedringen er mere afstemt nu sammenlignet med forgængeren, hvor den dog stadig er mere hård end blød, hvilket blot er til glæde for kørekomforten.

Mazda3 – endnu mere luksus

De nye sæder støtter bedre, og alt i kabinen er optimeret og justeret med japansk ingeniørsnilde, så det hele sidder helt som det skal inden for den rigtige afstand. Antallet af knapper er barberet ned til et absolut minimum – langt det meste styres fra infotainmentskærmen som er touchskærm når bilen holder stille, og kun kan betjenes via et drejehjul i midterkonsollen når bilen er i gear. Her er brugt indbydende materialer i aluminium og læder med rigtige kantsyninger på instrumentbordet. Det er med andre ord lykkedes Mazda at skabe en luksusoplevelse i kabinen, som du ikke finder andre steder i dette prisniveau.

Mazda3 – med klaustrofobisk bagsædekomfort

Mazda3’s hemsko er helt klart bagsædekomforten – eller mangel på samme. Med mine 186 cm i højden kan jeg lige akkurat være på bagsædet, hvis føreren har max samme benlængde som jeg. Jeg sidder dog ikke ret godt, og jeg tror langt de fleste voksne vil have samme konklusion. Børn sidder til gengæld udmærket på bagsædet, men her er problemet så, at sideruderne er så små, at børnene faktisk ikke kan kigge ud af vinduerne. Og værre er, at den tykke C-stolpe mildest talt tager hele udsynet fra mig ved højresving. Et andet minus er bagagerummet som med beskedne 351 liter er lige i underkanten af, hvad klassen ellers tilbyder. Her er der dog råd forude, hvor du endda til samme pris kan vælge en Mazda3 sedan, der har plads til hele 444 liter i bagagerummet. 

Mazda3 Skyactiv-G 2,0 Sky

Pris denne bil: 273.500 kr.
Mazda3 fra 255.000 kr.
Grøn ejerafgift, halvårlig: 890 kr.
Brændstoføkonomi: 15,9 km/ l (WLTP)
C02 per km: 142 g
Motor: Firecylindret sugemotor på 2,0 liter
Effekt: 122 hk/6.000 omdr.
Ydelse: 213 Nm/4.000 omdr.
Topfart: 202 km/t.
0-100 km/t.: 10,4 sek.
Bagagerumsvolumen: 444 liter
Længde/Bredde/Højde: 4.660/1.795/1.440 cm
Anhængervægt: 1.300/600 kg (m./u. bremser)

Kommentarer