DEL

CX-30 er en bil Mazda forventer meget af. Faktisk så meget, at den danske importør regner med, at CX-30 bliver det lille japanske mærkes bedst sælgende bilmodel her i landet i løbet af kort tid. Den primære årsag er, at salget af crossovers kun går opad, men også prisen er ret godt med. Fra 275.000 kroner kan de fleste, der er på udkig efter en familiebil i crossoverklassen, vist være med til. Her er det varianten med den mindste benzinmotor, 122 hk, og højeste udstyrsniveau, Cosmo, vi har til test. Den koster 336.000 kroner plus prisen for den specielle, men vildt flotte Soul Red Crystal lakering til 9.000 kroner, alt i alt 345.000 kroner.  

Mazda CX-30 – masser af standardudstyr

Her tænker du måske, at ingen alligevel vælger laveste udstyrsniveau, Sense, men lige præcis i Mazdas modelprogram kan du sagtens nøjes med den variant med mindst udstyr. Den har nemlig både 16” alufælge, nødbremse med fodgængergenkendelse, head-up display i forruden, adaptiv fartpilot, LED-lygter for og bag, skiltegenkendelse, træthedsalarm, vognbaneassistent, blindvinkelassistent og 8,8” farveskærm med splitfunktion som standard. Derudover er sådan noget som Apple CarPlay, navigation og 7” digitalt centerinstrument også med på listen over standardudstyr i Mazda CX-30. Husk på, at vi her taler om en pris, der hedder 275.000 kroner.  

Mazda CX-30 – du kan sagtens nøjes

Hvis du virkelig vil flotte dig med en Mazda CX-30 så er det topvarianten, Cosmo, du skal vælge. 61.000 kroner mere er selvfølgelig også en slags penge, men her får du så også det aller ypperste Mazda har på modelprogrammet. Det er blandt andet sådan noget som lædersæder, Bose musikanlæg med 12 højttalere, 18” alufælge, varme i rattet (18” fælge og ratvarme allerede fra mellemste udstyrsniveau Sky) front cross traffic alert, rear cross traffic brake og eljusterbart førersæde med memoryfunktion. Som om det ikke er nok, byder Cosmo også på 360 grader kamera og træthedsalarm med kamera. Om det er de 61.000 kroner værd er en smagssag. Personligt ville jeg sagtens kunne nøjes med en Sense – simpelthen fordi standardudstyrslisten er så lang. 

Mazda CX-30 – rigtig godt siddekomfort

Mazda CX-30 går direkte ind og lukker hullet mellem CX-3 og CX-5. 3’eren har altid været sådan en underlig lille størrelse uden så meget plads, og 5’eren er måske for stor og i nogles øjne ganske enkelt for dyr. CX-30 har fin plads på bagsædet. Med mine 186 cm sidder jeg nogenlunde bag en fører på min egen højde, hvor der også lige er plads til mine knæ. Bagagerummet i CX-30 klarer acceptable 430 liter. Ergonomisk er CX-30 helt i top. Jeg sidder ganske enkelt fremragende bag rattet selv om jeg generelt ikke har den store sympati for alle de her mainstream-crossovers der strømmer ud fra producenterne for tiden.  

Mazda CX-30 – fin styrerespons

Ude i trafikken er det rart at køre Mazda CX-30. Der er ekstrem god styrerespons – faktisk på linje med responsen i Mazda3. Selv om testbilen her er topvarianten på store 18” hjul, så er kørekomforten også på højt niveau. Vejbump og huller i vejene klarer den meget komfortabelt. Selvfølgelig kan jeg godt mærke i sving og kurver, at CX-30 er højere end Mazda3. Her krænger den ganske enkelt lidt mere, men det er dog i småtingsafdelingen. Og så synes jeg, at Mazda endelig har fået styr på støjisoleringen. Engang kunne man med en vis sarkasme i stemmen sige, at Mazda og kabinestøj hænger sammen. Sådan er det ikke længere, og det er især lækkert på de lange motorvejsture.

Mazda CX-30 gør dig glad

Ellers er Mazda CX-30 en bil, der gør mig glad når jeg kører den. Den kører ganske enkelt lækkert. Jeg priser mig lykkelig over, at testbilen har en manuel gearkasse fordi den bare passer bedst til den her forholdsvis momentsvage toliters motor som i øvrigt aldrig mangler kræfter. CX-30 med 122 hk fås også med en sekstrins automatgearkasse, men da momentet blot er på 213 Nm synes jeg den manuelle gearkasse er at foretrække. Den manuelle gearkasse er stram på den helt rigtige måde med kort vandring. Og så har den et forbrug på papiret, der hedder 16,1 km/ltr. ved blandet kørsel. Et tal der i øvrigt ikke er umuligt at nå i praksis. Mazda CX-30 er helt sikkert kommet for at blive.   

 

Mazda CX-30 Skyactiv-G 2.0 Cosmo

Pris: Denne model kr. 345.000,- Mazda CX-30 fås fra kr. 275.000,-
Motor: To liters benzin, mild hybrid, fire cylindre
Ydelse: 122 hk ved 6.000 omdr7min
Maks moment: 213 Nm ved 4.000 omdr/min
Gearkasse: sekstrins manuel
Brændstofforbrug: 16,1 km/ltr.
CO2: 141 g/km (WLTP)
Tophastighed: 186 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 10,6 sek.
Køreklar vægt: 1.320 kg – 1.409 kg
Totalvægt: 1.927 kg
Anhængervægt m/u. bremser: 1.300 kg/600 kg
Bagagerum: 430 liter
Længde/bredde/højde: 4.395/1.795/1.540 mm.

Kommentarer